Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

    Een volwaardige vervanger voor PS is Affinity Photo. Geen maandelijkse kost, prijs +/- 50 €, updates gedurende 2 jaar inbegrepen. Voorlopig enkel een versie voor Mac maar de Windows-versie komt eraan.

    Comment


    • #47
      Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

      Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
      Ik ben blijkbaar de enige die paintshop pro 12 en aftershot pro gebruik.
      Nee hoor! Ik gebruik al jaren PaintShopProPhoto. Versie X8 momenteel, alhoewel ik nog veel overschakel naar versie XI, omdat ik dat beter in de vingers heb.

      Comment


      • #48
        Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

        Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
        Nee hoor! Ik gebruik al jaren PaintShopProPhoto. Versie X8 momenteel, alhoewel ik nog veel overschakel naar versie XI, omdat ik dat beter in de vingers heb.
        De moeite om over te schakelen naar X8 of blijf ik bij de X2? Waar haal jij de noodzakelijke info aangezien er geen PSP tijdschriften zijn zoals voor Photoshop..
        Sony RX10 Mark IV
        nog een fijne dag verder!
        Guido

        Comment


        • #49
          Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

          Ik ben overgeschakeld naar X8 omdat ik X6 had en aan verlaagde prijs kon upgraden. Maar ik moet er meer tijd insteken om alle functies terug te vinden. Vandaar dat ik veel vlugger geholpen ben als ik gewoon XI gebruik, waar ik me vroeger in verdiept had. De aanpassingen zijn niet zo spectaculair: meer selectiemogelijkheden, andere materialenvensters,...
          Er valt inderdaad heel wat minder te vinden over PSP. Er bestaan wel een aantal fora, meestal Nederlandse, maar die handelen vaak meer over illustraties maken enz., minder of weinig over fotografie. Er is wel een site www.gratiscursus.be/PaintShopPro/PSPles001.html maar daar worden ook vooral elementaire dingen behandeld.
          Wat ik wel regelmatig doe is mijn inspiratie zoeken in Photoshop-informatie of youtubefilmpjes. Met wat zoekwerk kan je de meeste dingen dan wel op ongeveer dezelfde manier terugvinden in PSP.
          Ik moet er ook bij zeggen dat in mijn fotobewerkingen voor 95 procent beperk tot enkele aanpassingen, die ik doe in Digital Photo Professional van Canon.
          Af en toe denk ik eraan over te schakelen naar Photoshop Elements omdat daar meer info over te vinden is.

          Comment


          • #50
            Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

            Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
            Ik ben overgeschakeld naar X8 omdat ik X6 had en aan verlaagde prijs kon upgraden. Maar ik moet er meer tijd insteken om alle functies terug te vinden. Vandaar dat ik veel vlugger geholpen ben als ik gewoon XI gebruik, waar ik me vroeger in verdiept had. De aanpassingen zijn niet zo spectaculair: meer selectiemogelijkheden, andere materialenvensters,...
            Er valt inderdaad heel wat minder te vinden over PSP. Er bestaan wel een aantal fora, meestal Nederlandse, maar die handelen vaak meer over illustraties maken enz., minder of weinig over fotografie. Er is wel een site www.gratiscursus.be/PaintShopPro/PSPles001.html maar daar worden ook vooral elementaire dingen behandeld.
            Wat ik wel regelmatig doe is mijn inspiratie zoeken in Photoshop-informatie of youtubefilmpjes. Met wat zoekwerk kan je de meeste dingen dan wel op ongeveer dezelfde manier terugvinden in PSP.
            Ik moet er ook bij zeggen dat in mijn fotobewerkingen voor 95 procent beperk tot enkele aanpassingen, die ik doe in Digital Photo Professional van Canon.
            Af en toe denk ik eraan over te schakelen naar Photoshop Elements omdat daar meer info over te vinden is.
            bedankt voor antwoord, en denk er inderdaad soms ook aan om over te schakelen naar Elements om dezelfde reden. Veel spectaculairs doe ik wel neit: belichting, contrast, kleuraanpassingen, vlekjes en storende dingen wegwerken,scherpte en croppen....en daar is bijna alles mee gezegd.
            Sony RX10 Mark IV
            nog een fijne dag verder!
            Guido

            Comment


            • #51
              Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

              edit: http://www.amazon.de/Adobe-Photoshop...op+elements+14
              44€: daar kan je hem niet voor laten liggen.
              Last edited by Tonerider; 24 mei 2016, 10:29.

              Comment


              • #52
                Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                Hey,

                Dit is een oude topic de ik terug wakker maak.
                Mocht het zijn dat niemand dit ziet zal ik wel een nieuw gesprek aanmaken.
                Ik ben nog maar juist de eerste stappen aan het zetten in de fotografiewereld.
                Met mijn Sony Alpha 68 heb ik alvast een goede stap in de juiste richting gezet. :-)

                Nu zou ik willen vragen of er ook goede gratis bewerkingsprogramma's zijn.
                Ik zie dat Lightroom en Aftershop Pro 3 veel naar voor geschoven wordt maar zelfs aftershop pro is ook al 90 € .
                Ik wil graag eens even uittesten in hoever ik dergelijke programma's ga gebruiken en als ik het al ga gebruiken denk ik dat Lightroom f Afterschp pro te ingewikkeld gaat zijn voor mij gezien ik een noob ben momenteel.

                Is er iemand die mij iets gratis kan voorstellen.

                Greetz
                Mitchell.
                Camera: Sony Alpha 68 / Objectief: Sony 18-55

                Comment


                • #53
                  Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hunt85 Bekijk bericht
                  Hey,

                  Dit is een oude topic de ik terug wakker maak.
                  Mocht het zijn dat niemand dit ziet zal ik wel een nieuw gesprek aanmaken.
                  Ik ben nog maar juist de eerste stappen aan het zetten in de fotografiewereld.
                  Met mijn Sony Alpha 68 heb ik alvast een goede stap in de juiste richting gezet. :-)

                  Nu zou ik willen vragen of er ook goede gratis bewerkingsprogramma's zijn.
                  Ik zie dat Lightroom en Aftershop Pro 3 veel naar voor geschoven wordt maar zelfs aftershop pro is ook al 90 € .
                  Ik wil graag eens even uittesten in hoever ik dergelijke programma's ga gebruiken en als ik het al ga gebruiken denk ik dat Lightroom f Afterschp pro te ingewikkeld gaat zijn voor mij gezien ik een noob ben momenteel.

                  Is er iemand die mij iets gratis kan voorstellen.

                  Greetz
                  Mitchell.
                  laatste post is 2 dagen geleden

                  GIMP kan je gebruiken ipv photoshop.

                  als je wil uittesten kan je natuurlijk ook de trials downloaden.

                  Voor Photodirector heb je ook een versie met beperkte functionaliteit (ik gebruik die en voor mij is die ok): http://www.cyberlink.com/stat/produc...jsp#position_b

                  Comment


                  • #54
                    Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                    Affinity Photo. Een tijdje geleden uitgeprobeerd en mooi om mee te werken. Uiteindelijk niet aangekocht omdat ik al een Photoshop+Lightroom CC abonnement heb. Affinity kost 50 euro (levenslange updates - beweren ze nu toch nog altijd). Het enige nadeel is het ontbreken van een bibliotheek zoals in Lightroom. Daar werken ze blijkbaar aan maar momenteel gaat hun aandacht naar het ontwikkelen van een eigen "Indesign" versie.

                    https://affinity.serif.com/en-gb/photo/

                    Comment


                    • #55
                      Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                      edit: http://www.amazon.de/Adobe-Photoshop...op+elements+14
                      44€: daar kan je hem niet voor laten liggen.
                      Spijtig, is enkel geldig in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

                      Ik gebruik nog altijd Elements 8 (die bij mijn printer zat) voor de paar keer dat ik het nodig heb.
                      Gebruik vooral LR6, een upgrade kost maar 75 EUR wat een stuk goedkoper is dan 144 per jaar.
                      Met oude versies werken gaat maar zolang je geen nieuwe camera of lenzen koopt.
                      Last edited by palombian; 26 mei 2016, 16:23.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                        Ja ik zie het net dat er twee dagen geleden nog gepost was. Mijn definitie van "oud" is nogal "anders" :-)

                        Ja ik heb zojuist de trial versie van aftershot pro 3 gedownloade maar kwam tot de constatatie dat ik er geen ram bestanden mee kan openen.
                        Ik heb gechat met een va de helpdesk a Corel maar zei lieten mij weten dat ge in de trial versie van aftershop pro 3 geen raw bestanden kunt openen.
                        Vind ik eigenlijk heel vreemd, ma goe ...

                        Ik zal die Gimp ees proberen want die aftershop pro 3 leek me toch nog een brug te ver ineens. :-)

                        In ieder geval bedankt voor de info.
                        Camera: Sony Alpha 68 / Objectief: Sony 18-55

                        Comment


                        • #57
                          Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                          Ik heb zojuist Gimp gedownloade en ziet er een leuk programma uit.
                          Enkel bots ik blijkbaar weer tegen hetzelfde obstakel en kan ik geen ram bestanden openen.
                          Kan dit ?
                          Camera: Sony Alpha 68 / Objectief: Sony 18-55

                          Comment


                          • #58
                            Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                            je bedoelt raw bestanden, vermoed ik?
                            Van welk toestel wil je de foto's bewerken?

                            Comment


                            • #59
                              Re: Welke fotobewerkingsprogramma en waarom?

                              Idd, RAW - bestanden.
                              Ik heb een Soy Alpha 68.
                              Ik heb voorlopig al men foto's geconverteerd naar JPEG.
                              Ik ga toch eerste zien dat ik leer om met men toestel te kunnen werken en dan pas mij ga verdiepen in het bewerken van de foto's.
                              Voorlopig kan ik verder dus.
                              Gimp ziet er echt wel leuk uit.
                              Camera: Sony Alpha 68 / Objectief: Sony 18-55

                              Comment

                              Working...
                              X