Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens of macrofilter wat is het beste?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

    Wat kwaliteit betreft is een macrolens het beste.Wat prijs betreft is een voorzetlens het beste.Hangt er vanaf wat je wilt doen wat fotografie betreft.Wil je eens bekijken of het je ding is,ga dan voor een voorzetlens.Met een +2 of +3 kun je al mooie close-ups maken en leer je ondertussen al een paar zaken hoe je insecten etc. moet benaderen,zonder tegen de takken te zitten etc.
    Voordeel van deze lenzen:geen verlies van lichtsterkte,nadeel:beeld is meestal scherp in het midden,maar daar staat toch je onderwerp,randen zijn nooit scherp.Je kunt het een soort ongewilde DOF noemen,maar eigenlijk stoort dat niet zo erg.Best nooit boven de 11 diafragmeren,want dat geeft meer kwaliteitenverlies.Reproducties van documenten ,scherp van links tot rechts,ga je hiermee niet maken.Geen instelling tot op oneindig.Geen portretfotografie.Kun je op verschillende lenzen gebruiken.Geen vergroting 1/1,tenzij in combinatie,maar met zeer slechte beeldkwaliteit
    Macrolens is uiteraard scherp,speciaal gecorrigeerd,stelt wel scherp tot op oneindig.Kun je ook gebruiken voor portret etc.Vergroting 1/1,dus echte macro.
    Als je gaat voor close-uplenzen,dat hoeven direct niet de duurste te zijn.
    Zelf ben ik ooit begonnen met close-uplenzen,1-2-3-4 dioptrie,bestaan in setjes,over tussenringen,macrobalg,macrolens 100 mm en MP-E 65,maar dit is een proces dat zich spreidde over ongeveer 40 jaar.
    Wat zoommacro's betreft,die bestaan niet,behalve dan de MP-E 65,die gaat van 1X tot 5X.Maar waarmee je geen normale foto kunt nemen,alleen macro.De benaming macro bij deze zooms wijst erop dat zij een instelling hebben waarmee je dichterbij kunt komen dan een soortgelijke lens zonder deze macro benaming.Als je er vanuitgaat dat macro 1:1 is,dan kun je dit alleen maar close-up noemen.

    Comment


    • #17
      Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
      ...nadeel:beeld is meestal scherp in het midden,maar daar staat toch je onderwerp,randen zijn nooit scherp.Je kunt het een soort ongewilde DOF noemen,maar eigenlijk stoort dat niet zo erg.Best nooit boven de 11 diafragmeren,want dat geeft meer kwaliteitenverlies.Reproducties van documenten ,scherp van links tot rechts,ga je hiermee niet maken.Geen instelling tot op oneindig.Geen portretfotografie.Kun je op verschillende lenzen gebruiken.Geen vergroting 1/1,tenzij in combinatie,maar met zeer slechte beeldkwaliteit
      ...
      Geen idee waar je dit haalt maar met een (dure) achromatische voorzetlens heb ik dat nooit gezien ... wel met die el cheapo voorzetlensjes van a 1,2,3, 4 dioptrie (en dan nog) .. Voor een Canon 500D close up lens moet je bij konijn touwens € 85 ophoesten .. da's nog net iets anders dan een setje slecht geslepen vensterglas
      http://cpn.canon-europe.com/content/...e-up_lenses.do

      Comment


      • #18
        Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

        Regulus,daar heb je grotendeels gelijk in (nooit??).Maar gezien de vraagstellingen van TS,vermoed ik niet dat deze persoon gaat investeren in een 500D.Als starter kun je beter bescheiden beginnen en nadien upgraden indien het je ding is naar een macro,denk ik toch.Trouwens gebruik jij je 500D nog regelmatig??Ik niet dus.

        Comment


        • #19
          Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
          Macrofilters bestaan niet en macrolenzen bestaan.
          Er bestaan macrolenzen (voorzetlenzen) en macro-objectieven, inderdaad: macrofilters bestaan niet. Daarnaast heb je balg-apparaten waarop je een normaal (50 mm) objectief kan plaatsen als ook op macro tussenringen. De beste resultaten bereik je met macro-objectieven. Wanneer je beestjes fotografeert ga je niet liggen klungelen met tussenringen.
          Verwarring ontstaat dat men zelfs hier op een fotografen website het vaak over een lens heeft waar men een objectief bedoeld. Een lens is niet meer dan een enkelvoudig glas zoals in een bril, een objectief is een samenstelling van lenzen en diafragma waarin tegenwoordig veel elektronica.
          Last edited by Eenbes; 25 april 2015, 13:36.

          Comment


          • #20
            Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

            Ik heb ooit zo'n macro voorzetlens gekocht (een 77mm Canon 500D Close-Up), maar omdat de mogelijkheden daarmee eerder beperkt waren (beperkte werkafstand) heb ik die vrij snel weer verkocht, en dan heb ik toch mijn eerste echte macrolens gekocht (dat was de Sigma 150mm f2,8).
            Optisch is zo'n Canon 500D Close-Up voorzetlens wel goed, veel beter dan de setjes met 1 - 2 - 3 sterkte "vergrootglazen", want die zorgen voor veel CA en de scherpte valt tegen (die heb ik ooit nog op een analoge camera gebruikt).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              Regulus,daar heb je grotendeels gelijk in (nooit??).Maar gezien de vraagstellingen van TS,vermoed ik niet dat deze persoon gaat investeren in een 500D.Als starter kun je beter bescheiden beginnen en nadien upgraden indien het je ding is naar een macro,denk ik toch.Trouwens gebruik jij je 500D nog regelmatig??Ik niet dus.
              Ja maar als men hier een resumé maakt van wat men de TS aanraadt dan zal hij behoorlijk wat méér geld op de tafel moeten leggen dan de prijs van een 500D
              .. en eerlijk gezegd voor huis en tuin "macro" (wat ik dus "close-up" of "dichtbij" fotografie durf te noemen) gebruik ik mijn oude Sony H5, en idd meestal niet met die dure 3,3 dioptrie Sony voorzetlens ...
              (.. en ja, ik heb een 2e hands Sigma 105 mm)

              Comment


              • #22
                Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

                Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                Macrofilters bestaan niet en macrolenzen bestaan.
                Jij moet mij toch eens een link sturen waar zwart op wit geschreven staat dat er geen macrofilters bestaan.

                Mvg, JP.
                JPVD fotografie
                Canon EOS 7D en Canon EOS 60D
                Glas: Canon, Tamron en Sigma objectieven | statief - lichtmeter - filters - remote

                Comment

                Working...
                X