Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

9 maand zwanger

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 9 maand zwanger

    is mijn echtgenote ondertussen van ons eerste kindje.
    Dit is ook de reden waarom ik de laatste tijd zo weinig actief was op het forum..
    Graag jullie bemerkingen bij deze foto. Het was mijn bedoeling om een lief, teder en ingetogen portret te maken. Ik ben nog maar recent met strobisme begonnen, dus alle opbouwende kritiek is van harte welkom. Ook naar de pose toe of om het even wat.

    best op een zwarte achtergrond




    manueel - f22 - 1/200 - IS0 100 - flash compensation '-2' - flash ingesteld op 1/8 kracht

    groetjes,
    Yoeri

  • #2
    Re: 9 maand zwanger

    Deze periode is véél belangrijker dan bemerkingen op de fotografie, koester dit moment.
    Ik wens je familie véél gezondheid en geluk.
    Succes.
    mvg,
    Eddy

    (hier f22 vermijden)
    Smaken verschillen

    Comment


    • #3
      Re: 9 maand zwanger

      Proficiat !

      F/22 zou ik persoonlijk ook nooit gebruiken in de studio. Meer f/8-f/11. Maar uw flits staat al op 1/8, kon je die niet minder zetten? 1/16 ofzo?
      Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

      Comment


      • #4
        Re: 9 maand zwanger

        proficiat voor het komend kindje. Het enige dat ik hier zou aanmerken is rechts de houding van de arm. Die komt niet erg goed op de foto. Licht inval daar heb ik geen probleem mee (maar bvphotography geeft je al een paar richtlijnen). Te vermijden is de zichtbaarheid van je flitslicht (al stoort het me niet echt).

        Comment


        • #5
          Re: 9 maand zwanger

          Bedankt voor de commentaren.
          Ja, ik moet het nog allemaal uitzoeken met flitslicht. Voordien waren al mijn portretten met natuurlijk licht. Ik had mijn flitser eerst op 1/32 gezet, maar dan viel er te weinig strijklicht. Misschien moest ik de flitser nog dichter plaatsen, al stond die nu al op 1m.
          Deze foto is genomen in een slaapkamer die niet 100% verduistert was. Ik zal proberen rekening te houden met jullie tips naar de toekomst toe.
          Nog 1 vraag, waarom is F/22 niet goed? Te scherp? Of eerder zodat de flits minder krachtig kan gezet worden?
          groeten,
          Yoeri

          Comment


          • #6
            Re: 9 maand zwanger

            Lenzen nemen terug af in scherpte als je een te hoog F getal neemt. Je kan om je flits een difuser aanbrengen om het licht niet zo op 1 punt te zien. Dit kan al met een simpel zijdepapiertje en een elastiekje er omheen. Of je koopt er eentje in de handel voor de opzetflits. Het aandenken aan de zwangerschap is het belangrijkste hier. Ik wens jullie een goede bevalling en een pracht van een baby toe.
            Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

            Comment


            • #7
              Re: 9 maand zwanger

              Een mooi thema om te " oefenen" ....
              Je kon misschien eerst oefenen in andere lichtomstandigheden, bv met mooi zacht raamlicht.
              Op die manier kan je ook al een heel mooi zacht beeld gaan maken van de buik en de mama.
              Persoonlijk heb ik hier een beetje last met de opname .... Ik hou van donkere beelden, maar deze is me nu net een beetje te donker ....
              Je kon bv al gewerkt hebben met een stukje isomo of een stuk wit doek aan de rechterkant van je model ... Dan zou daar die donkere kant al een beetje oplichting krijgen en niet zo dichtlopen in de achtergrond.
              Nu zie ik enkel wat arm, een deel buik en een deeltje gezicht. De rest loopt dicht wat voor mij een iewat vreemd beeld oplevert.
              Als je bv enkel de buik wou belichten, zou je ook kunnen gaan voor een tegenlicht of een silhouet. Je zou dan de mama in profiel kunnen zetten en dan de flitser van achter de mama laten komen. Het is dan wel wat meet en paswerk om een mooie lichtlijn te maken rond de buik. Maar het levert wel een mooi resultaat op;
              Wat je ook kon doen , is eventueel indirect gaan flitsen. Je richt dan je flits op een wit paneel en dat paneel strooit dan op zijn beurt het licht terug naar je model. Hierdoor is het licht minder hard en krijgt het licht zachtere trekken.
              Nu, eerst zal de zwangerschap nu wel belangrijker zijn en je krijgt er sowieso een mooi oefenmodelletje bij ....
              Succes ermee,
              deka
              There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

              Comment


              • #8
                Re: 9 maand zwanger

                Bedankt Anaisje en Deka.
                @deka Het was net mijn bedoeling om die zo donker te krijgen. Vandaar dat ik het diafragma zo heb geknepen, omdat ik bij f9 het door jouw voorgestelde resultaat (oplichting langs de rechterkant) kreeg en dat was net wat ik niet wou hier. Ik begrijp je opzet volledig en zou er ook voor gaan bij een gewoon portret. Hier was het onze ingeving om de baby in de 'spotlight' te plaatsen. We hebben ook een foto genomen met enkel de buik zonder arm en gezicht, maar daar kwam het gevoel minder naar voor. Ook een silhouet hebben we genomen, maar was ook niet wat we naar op zoek waren.
                Ik begrijp dat smaken verschillen. Maar wat jij beschrijft als "ik zie slechts dit" was net onze bedoeling, dus dit is hier blijkbaar gelukt.
                Sowieso zullen we nog veel oefenen met andere uitgangspunten. Jouw voorstel was ik al eens van plan om te nemen in nachtjapon met het ochtendlicht en de flitser te gebruiken als invulflits. Maar het moment van deze opname leende zich daar niet toe en zijn we gegaan voor dit type benadering. Toch bedankt om in je pen te kruipen en de tips aan te brengen.

                Comment

                Working...
                X