Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic Lumix FZ 1000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Panasonic Lumix FZ 1000

    @ mischa
    Dit topic is al een tijdje geleden gestart... en opvallend dat er toch nog altijd mensen interesse hebben voor dit toestel (heel terecht)
    Bij de start van dit topic heb ik enkele ervaringen meegegeven.

    Wat Empe zegt is correct en hij heeft hier een punt.
    Het is nu een tijdje geleden dat ik de FZ1000 in bezit had en kan niet meer juist zeggen welk grootste diafragma bij welk brandpunt hoort.. maar ik weet dat je heel snel aan de 4.0 zit.
    Op dat vlak scoort de RX10 (I/II) beter)
    Dit soort camera's is ...zoals met alles in fotografie.... een compromis ...tussen grootte sensor/zoombereik/opening/grootte gewicht toestel.

    M.A.W ... bv. een RX10 I/II met 24-200 2.8 zoom kan geen DSLR/Systeem met 24-70/70-200 2.8 vervangen.
    Het was wel het uitgangspunt van Sony (uiteraard met toegevingen)
    Die bovengenoemde RX10 is wel een heel goed compromis om het geheel zo licht en zo compact mogelijk te houden... dankzij de 1" sensor.



    De FZ1000 wijkt daar verder nog een beetje vanaf (in vergelijk met de RX10) met een meer variabel diafragma (2.8-4.0) maar bied dan weer een groter bereik. (400mm FF eq. op het lange eind)

    De RX10 mark III doet er nog een schepje bovenop door hetzelfde variabel diafragma te bieden dan de FZ 1000 maar met nog groter bereik met een 8.8-220 mm (24-600mm ff eq) maar deze keer ten koste van grootte en gewicht.

    Dus ja... indien het met je DSLR indoor moeilijk gaat ... dan ga je inderdaad toegevingen moeten doen en zal je FZ1000 in sommige omstandigheden minder inzetbaar zijn dan je DSLR (als je kwaliteitseisen even hoog liggen)

    Maar voor wat het is... is de FZ1000 fantastisch spul
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • Re: Panasonic Lumix FZ 1000

      Inderdad zoals Funcky hier weer zeer goed verwoord...de Panasonic FZ1000 is voor heel veel zaken inzetbaar maar zal nooit mijn D7200 kunnen vervangen voor alles,zeker niet op gebied van Lowlight fotografie en ook sommige zaken waar de AF een grote rol van betekenis heeft
      maar voor wat hij dient zeer goed toestel!!! TOP!!!

      grtz

      Templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • Re: Panasonic Lumix FZ 1000

        Heel erg bedankt voor jullie reactie mensen. Zaterdag 12 november hebben we weer een wedstrijd, daar ga ik het volgende proberen:
        diafragma vast, sluitertijd vast, iso vast op een waarde die ik voor de wedstrijd kan verifiëren. Hierdoor poog ik rekenkracht uit de camera weg te halen, zet ik mijn scherptediepte vast op een waarde die een klein focusfoutje toelaat en heb ik een sluitertijd die voor die toepassing snel genoeg is om bewegingsonscherpte van de sporter teniet te doen. Zijn de foto's dan te donker, wat waarschijnlijk wel het geval zal zijn, haal ik ze door Lightroom voor het gewenste resultaat. 2 weken later is er weer een wedstrijd waar ik dan de FZ1000 kan testen.

        Een vriend van mij wil eventueel zijn Tamron 70-200/2.8 de deur uit doen, wellicht is dat dan een betere investering (om iets meer zoom te krijgen) dan een FZ1000. Misschien gebruik ik die dan zoveel dat ik mijn 50-135 de deur uit zou kunnen doen.

        Groeten,
        Mischa
        Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

        Comment

        Working...
        X