Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijking scherpte Nikor 35 mm 1.8 en 50 mm 1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergelijking scherpte Nikor 35 mm 1.8 en 50 mm 1.8

    Hallo,

    Gezocht maar geen antwoord gevonden op dit forum. Hopelijk jullie ook niet zodat ik geen dom figuur sla ;-)

    Kan iemand me bevestigen welke van de twee lenzen in onderwerp de meest scherpe beelden levert. Ik heb nu de Nikor 35mm 1.8 aangeschaft wegens diefstal van m'n 50mm 1.8 en heb de indruk dat de 35 mm iets minder scherpe beelden oplevert. Het verschil is denk ik miniem maar wou toch eens de mening of de ervaring horen van iemand anders...ik fotografeer nu ook wel met een ander toestel. De 50mm had ik op mijn Nikon D5000 met 12MP en de 35mm nu op mijn D5300 met 24MP. Zou denken dat je sowieso al scherpere beelden zou gehad hebben door het weglaten van die lowpass of laagdoorlaat filter.

    Bedankt voor jullie reacties.

    Tommy


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

  • #2
    Re: Vergelijking scherpte Nikor 35 mm 1.8 en 50 mm 1.8

    De 35 1.8G zou in principe "scherper" moeten zijn dan de 50 1.8G. De 35 1.8G zou zeker meer detail moeten tonen op de D5300 dan de 50 1.8G op de D5000.

    Maar... vergelijken is vaak niet eenvoudig tenzij het verschil gigantisch is wat het dikwijls niet is in de realiteit. Om echt te vergelijken moet je identieke scenes vergelijken: zelfde foto, met statief, op zelfde moment gemaakt met zelfde licht, zelfde diafragma, enz...
    Bv. een kleine verandering van licht kan al een redelijke verandering van contrast en dus waargenomen scherpte veroorzaken.

    Dan heb je nog dat je vergelijkt tussen een 12 en 24 mp camera. Wanneer je beide op 100% evalueert heb je bij de 24 mp camera een grotere vergroting, ook van de fouten. Daarom, bekijk ze op dezelfde grootte. Als je op 100% wil vergelijken, verklein dan uw 24 mp beeld naar dezelfde resolutie als de 12 mp foto. In beide gevallen ben je niet alleen de lens maar ook uw sensor aan het evalueren en zeker als je het omgekeerde doet (12 mp upscalen naar 24 mp).

    Nog iets: misschien is er een (kleine) afwijking van de auto-focus van de 35mm? Front- of backfocus.

    Persoonlijk zou ik me er niets van aantrekken (verschil in scherpte tussen de 35 en de 50 1.8G). Je zegt zelf dat het miniem is. Als ik bv een 35 nodig heb dan gebruik ik een 35 ook al heb ik een andere lens die scherper zou zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Vergelijking scherpte Nikor 35 mm 1.8 en 50 mm 1.8

      Hey Timefreezer,

      Bedankt voor je antwoord. Er zitten details in je antwoord die me tot nadenken stemmen zoals die 100% evaluatie en de vergroting van fouten. Ook dat van contrast en waargenomen scherpte. Blij dat ik de vraag gesteld heb. Nog een prettig weekend!


      Sent from my iPad using Tapatalk
      Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

      Comment


      • #4
        Re: Vergelijking scherpte Nikor 35 mm 1.8 en 50 mm 1.8

        Ik zou de keuze maken tussen 35 if 50mm en pas na die keuze het beste exemplaar zoeken. Wat heb je eraan dat 35mm de scherpste is en je een 50mm nodig hebt?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Vergelijking scherpte Nikor 35 mm 1.8 en 50 mm 1.8

          Ter verduidelijking: Het gaat hem hier niet om een keuze maken...het gaat hem hier over het feit of sommige forumleden ook ervaren hebben dat de ene lens minder scherp presteert dan de andere....bedankt voor de reacties.


          Sent from my iPad using Tapatalk
          Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

          Comment


          • #6
            Re: Vergelijking scherpte Nikor 35 mm 1.8 en 50 mm 1.8

            Kan je hier iets mee doen?

            Het probleem is wel dat ze op twee verschillende camera's getest zijn, daardoor is de vergelijking niet correct...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Vergelijking scherpte Nikor 35 mm 1.8 en 50 mm 1.8

              Hey Black B@ndit,
              Heel tof dat je de moeite nam dit te posten. Kende ik nog niet op dpreview. Dankjewel!
              Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

              Comment


              • #8
                Re: Vergelijking scherpte Nikor 35 mm 1.8 en 50 mm 1.8

                De D5300 heeft geen AF fine tuning, dus je bent afhankelijk van de standaard calibratie van de lenzen. Ik had op mijn D800E maar 1 lens op 0 staan (de Sigma 1.4 35mm) de rest had allemaal aanpassing nodig.
                De pixeldichtheid van een d5300 is nog hoger, dus volgens die redenering is er een kans van 1:10 (of erger) dat een objectief op je body toevallig optimaal presteert.
                Dat geldt overigens ook voor andere merken. De 85mm L van Canon die ik een paar jaar terug mocht testen zat er op portretafstand zonder fine tuning ruim 3 cm naast.
                Tot ik een body met fine tuning had, was ik ook in de veronderstelling dat exemplaren optisch behoorlijk uiteen liepen. Na FT valt dat wel mee, hoewel natuurlijk de ene slechter gecentreerd kan zijn dan de andere, maar daar heb je vooral last mee met (groothoek) zooms.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Vergelijking scherpte Nikor 35 mm 1.8 en 50 mm 1.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Je kan bij beide objectieven de D7000 als camera kiezen ipv D800 en D3x
                  D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                  Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                  Flickr - JAlbum

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vergelijking scherpte Nikor 35 mm 1.8 en 50 mm 1.8

                    ik heb de 35mm en de 50mm op de d7100 gehad...
                    ik vond ze beiden even goed presteren, zeer mooie centrumscherpte op f2.2
                    maar ik veronderstel ook dat het de afstelling is van de AF...
                    dit is eigenlijk erg dat dit niet op alle body's zit (de AF-regeling) aangezien dit eigenlijk nu een Lucky buy moet zijn op de instapreeksen....
                    en de hobby'isten zitten dan te te discutieren welke lens top presteerd en echt scherp is of omgekeerd terwijl de missers er vaak gene zijn....
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Vergelijking scherpte Nikor 35 mm 1.8 en 50 mm 1.8

                      Dank aan allen voor de bijdrage. Had eigenlijk nog bijkomend vraagje ivm een probleem dat ik voordien reeds had met de 35mm maar nu beter kan omschrijven. In omstandigheden met zeer weinig licht, en enkel dan, werkt de autofocus niet goed en heb ik meer dan eens een backfocus. Blijkbaar zou dit een min of meer bekend probleem zijn als ik google. Maar de reden of oplossing vind ik niet terug. Via live view stelt dit probleem zich niet maar dit gaat wat traag voor me.Kan er iemand dit probleem van backfocus uitleggen en/of oplossen?

                      Bijkomende info: situaties met weinig licht én kunstlicht. Heb paar bijkomende testen gedaan en komt alleen voor met kunstlicht of spotlicht. Een gewone donkere situatie levert scherp beeld op.
                      Last edited by Tommy Somers; 14 maart 2015, 07:40.
                      Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

                      Comment

                      Working...
                      X