Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

    Mooi initiatief, maar ...
    Waarom moeilijk als het gemakkelijk ook kan ...
    Hoe doe ik het ?
    Eenvoudig, ik spreek af met een paar foto-vrienden in opleiding op een gewone plaats. Iedereen brengt mee wat hij dacht bruikbaar te zijn.
    Eerst even een allround waar iedereen uitlegt waarom ze dit of dat mee hebben.
    Tweede ronde; Wat wil je nu fotograferen op de site waar we zijn ?
    Derde ronde. Hoe denk je dat te doen, met het aanwezige materiaal ...
    Ronde vier: en nu de praktijk. De drie vorige vragen bespreken in functie van je materiaal ... DIt dient daarvoor, dat voor iets anders en de driehoeksverhouding ISO, belichtingstijd en diafragma uitleggen ...
    En dan erop los . Fotograferen en beeld bekijken, voor doen en uitleggen ... Dit allemaal in een eerste sessie die ongeveer 2 uurkes duurt.
    Nu al kan je zien wie het zal maken en wie zal afhaken ..

    Tweede reunie, zelfde plaats ...
    Je vraagt dat ze de opgedane kennis even herhalen en eventueel aanvullen ... en dan praktijk, praktijk en nog een praktijk.
    Je vraagt om drie foto's te maken. Eentje waar je zegt dat object X duidelijk in de foto moet staan, een pano, ...
    Dan bespreek je die foto's die ze genomen hebben met de instellingen die ze gedaan hebben, vooral de uitleg vragen waarom ze die instellingen hebben gezet.
    Eventueel corrigeren en toen hoe het best kan ...

    Je zal merken dat dit een boost is. Neen, geen theorie, maar direct praktijk ...
    Les drie.
    je gaat naar een speciale plek. Je geeft als opdracht allen dezelfde brandpuntsafstand in te stellen.
    Dan de opdracht. Maak slechts drie foto's waarbij je de sfeer van de omgeving kan duiden . Je mag meerdere keren een foto nemen, maar er mogen steeds slechts drie foto's op de geheugenkaart staan.
    Dus, als er al drie op staan en je vindt iets schitterend en je wil het fotograferen eerst een foto wissen en dan pas fotograferen.
    Je zal versteld staan als je de beelden bekijkt. Indien je me niet gelooft, probeer deze oefening ook eens ...

    Dit is helemaal geen rocket-science en heel eenvoudig en het meest belangrijke, het meest leuke en biedt een enorm betrokkenheid in de groep en de organisatie kost niets, enkel maar wat tijd. En neen, niet echt BD nodig, geen club ... gewoon doen. Dit werkt veelal omgekeerd. Eenmaal gebeten worden ze lid van BD.
    Nu, ik wil altidj wel een paar uurkes uit trekken om een begeleiding te doen, maar dan niet in club, zaal, neen, gewoon los en vooral vrij ...
    En wees gerust, ik heb er op het werk op deze wijze verschillende hun toestel deftig leren gebruiken ... Er zitten er hier zelfs op het forum.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #17
      Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

      Wim,

      Jouw werkwijze is dezelfde als de mijne, geen theorie, onmiddellijk hands-on. Het zou de bedoeling zijn dat iedere kennisdeler het op zijn manier doet.
      Zou je meewerken voor jouw regio mochten we effectief van start gaan?

      Groetjes,

      Riho
      Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
      Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

      Comment


      • #18
        Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

        Er eentje meer bij of minder maakt de wereld niet uit. Jawel, ik doe dat immers toch vaak.
        Heb nu vandaag reeds zo'n ontmoeting ...
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #19
          Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

          Ik zou zoiets wel eens graag doen, als starter wel te verstaan... Fotografeer al enkele jaren, met momenten iets intensiever, soms tijdje niets...
          Regio Leuven.
          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
          https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

          Comment


          • #20
            Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

            Ik wil wel wat kennis ontvangen in de regio van Hasselt/Genk :-)


            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

            Comment


            • #21
              Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

              Mooi initiatief!

              Wil wel meewerken.
              Ik vind theorie wel belangrijk. Toch de basis. Eens je die begrijpt kan je zoveel meer... en kan je foto's beginnen ontleden.
              De gehele fysica hoeft niet, maar men moet wel weten welke parameter wat beinvloed.
              I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

              Comment


              • #22
                Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                Mooi initiatief!

                Wil wel meewerken.
                Ik vind theorie wel belangrijk. Toch de basis. Eens je die begrijpt kan je zoveel meer... en kan je foto's beginnen ontleden.
                De gehele fysica hoeft niet, maar men moet wel weten welke parameter wat beinvloed.
                Je hebt natuurlijk gelijk. Mijn "statement": geen theorie was een slechte uitdrukking. Zelfs een hands on training mag geen "trail and error" methode worden. Diegene die kennis verstrekt moet echt behoorlijk wat background hebben. De kennisverstrekker moet de theorie goed kennen. Op die manier moet hij in staat zijn de theorie en praktijk samen mee te geven zodat hij kwalitatief mensen opleidt. De hands-on moet de theorie verteerbaar maken. Je legt iets uit via de theorie en laat het onmiddellijk uittesten via de praktijk.

                Akkoord?

                Groeten,

                Riho.
                Last edited by Riho; 19 maart 2015, 09:55.
                Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                Comment


                • #23
                  Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                  Een mooi initiatief, al ben ik 63 ik ben niet te oud om te leren, en wat ik weet wil ik graag delen. Zijn er genoeg members streek Ninove, of meld ik mij bij Vlaams Brabant oostkant.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
                    Diegene die kennis verstrekt moet echt behoorlijk wat background hebben. De kennisverstrekker moet de theorie goed kennen. Op die manier moet hij in staat zijn de theorie en praktijk samen mee te geven zodat hij kwalitatief mensen opleidt. De hands-on moet de theorie verteerbaar maken. Je legt iets uit via de theorie en laat het onmiddellijk uittesten via de praktijk.

                    Akkoord?

                    Groeten,

                    Riho.
                    Yep, volledig mee eens.
                    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
                      Diegene die kennis verstrekt moet echt behoorlijk wat background hebben. De kennisverstrekker moet de theorie goed kennen. Op die manier moet hij in staat zijn de theorie en praktijk samen mee te geven zodat hij kwalitatief mensen opleidt. De hands-on moet de theorie verteerbaar maken. Je legt iets uit via de theorie en laat het onmiddellijk uittesten via de praktijk.
                      Niet helemaal, en eigenlijk totaal niet, de verschillende discipline's vragen een andere benadering, je benadert architectuur niet op dezelfde manier als macro of portret, of landschap. Er zijn dan wel basisprincipe's, en die zijn dan weer wel belangrijk voor beginners. Wat jullie aan het aansturen zijn is een soort examen voor wie beginners gaat gaan begeleiden. Dat kan dan weer niet de bedoeling zijn, het niveau van de enthousiasteling die zijn passie wil delen kan geen factor zijn.
                      ...leeg...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                        Niet helemaal, en eigenlijk totaal niet, de verschillende discipline's vragen een andere benadering, je benadert architectuur niet op dezelfde manier als macro of portret, of landschap. Er zijn dan wel basisprincipe's, en die zijn dan weer wel belangrijk voor beginners. Wat jullie aan het aansturen zijn is een soort examen voor wie beginners gaat gaan begeleiden. Dat kan dan weer niet de bedoeling zijn, het niveau van de enthousiasteling die zijn passie wil delen kan geen factor zijn.
                        Ik volg Lieven ...
                        Heb helemaal geen diploma in fotografie, noch in schone kunsten ...
                        Als dit een voorwaarde is, bedank ik liever. Maar ik vrees dat er veel echt gediplomeerden in de fotografie hier te vinden zullen zijn om er dan nog eens hun vrije tijd in op te offeren ... Zij moeten van hun beroep leven, ik niet.
                        Hopelijk moeten we ook geen diploma les geven hebben (alhoewel ik dat wel heb).
                        Mijn vader is geen lesgever, noch fotograaf van beroep en toch heb ik de hobby via hem aangeleerd....
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                          Oorspronkelijk geplaatst door dwarsligger Bekijk bericht
                          ... Een mooi initiatief..... members streek Ninove
                          Idem, woon in de "parel van het Pajottenland" ...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                            Karel,

                            We houden je op de hoogte.

                            Wim en Lieven,

                            Onder beginners versta ik mensen die de techniek van de camera nog niet in de vingers hebben en gelukkig heeft dat niets te maken met zienswijzen over kunst. Als ik iets NIET wil doen dan is het zeggen wat wel of niet een goed beeld. Eens je technisch vaardig bent dan heb je een bepaald idee van het beeld wat je wil maken en dan kan je dat effectief maken. Of het dan mooi is, daar wil ik me niet mee bezighouden in eerste instantie ... Later zien we wel.
                            We zien wel hoe we samenwerken, maar mijns inziens moeten we eerst opleiding geven in technisch een goed beeld maken. Dat zou principieel willen zeggen dat iedereen die in staat is (zeer) vlot in manuele stand een technisch goede foto te maken en 90% van de knopjes/instellingen van zijn toestel kan gebruiken, maar die ook deze kennis kan overdragen in aanmerking zou komen om opleiding te geven. We checken samen op de SD in Brugge hoe we dat zien. Jullie mogen gerust mijn standpunt reeds kennen. Maar wees gerust, ik ben voor democratie !

                            Als we met diploma's beginnen dan hoeft het voor mij ook niet meer. Vrijwilligers hebben het van hun enthousiasme en een diploma heeft daar effectief erg weinig mee te maken. Als ik het over een grondige kennis had ging het over de techniek en dat kan je al doende leren. Dat gaat meestal trager dan via scholing, maar eens 't er in zit is het 100 keer beter dan schoolse kennis.

                            Groetjes

                            Riho
                            Last edited by Riho; 22 maart 2015, 17:33.
                            Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                            Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                            Comment


                            • #29
                              Re: Fotografie-starters ondersteunen: kunnen we iets organiseren?

                              Hallo,

                              Even melden dat deze topic effectief een vervolg krijgt!
                              We startten 2 SDs op, eentje in de omgeving van Grimbergen en eentje in de regio Brugge - Roeselare waarin we beginners de kans geven onder begeleiding wijzer te worden in het bedienen van hun toestel.

                              De concrete invulling van waar we heen willen vinden jullie HIER
                              Inschrijven voor de SD voor beginners in Grimbergen vind je HIER
                              Voor de SD in de regio Brugge - Roeselare ben je HIER aan het juiste adres.

                              Afhankelijk hoe vlot we deze opgestart krijgen bekijken we dan hoe het verder kan.

                              Groetjes,

                              Riho en Lieven Lema
                              Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                              Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                              Comment

                              Working...
                              X