Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zoek goede tele-zoom voor Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zoek goede tele-zoom voor Nikon

    Hallo,
    Ik gebruik reeds vele jaren mijn Nikkor 70-300 1:4-5.6 G
    Plezante, niet dure allround-tele.
    Maar er zijn enkele belangrijke nadelen aan : lichtsterkte 4-5.6 is wel beperkt, weinig dieptescherpte en vooral moeilijk om zeer scherpe foto's te maken vanop een iets grotere afstand (10 meter en meer) vind ik.
    Wat vinden meer ervaren fotografen hiervan en welke goede allround-tele zou beter zijn?
    Bedankt voor alle info.

  • #2
    Re: zoek goede tele-zoom voor Nikon

    Is al een iets oudere lens. In die tijd werd aangenomen dat je op bv 300mm op statief gaat werken en niet uit de hand vanwaar je onscherpte vermoedelijk.

    De nieuwe lenzen met zelfde bereik hebben nu ingebouwde vibratiereductie en dat maakt het mogelijk om nog net uit de hand te kunnen werken op 300mm op niet bewegende objecten maar ook op bewegende objecten als je de sluiter hoog genoeg kan houden. Ook de optics zijn beter met de nieuwe (betaalbare) 70-300 versies, vooral bij canon vind ik toch maar ik hoor toch veel goeds over de nikon versie ook. (+- 600 euro)

    Wil je meer lichtstrekte dan zal het wat kosten vrees ik maar ga je ook inboeten op telebereik. Meestal gaan ze dan richting 70-200 f4 (dik 1000 euro) of zelfs f2.8 (2000 euro+)

    Moet er meer tele zijn dan laat ik de adviezen over aan de mensen die dergelijke lenzen hebben.

    Comment


    • #3
      Re: zoek goede tele-zoom voor Nikon

      De Tamron 70-300 usd vc is een uitstekende lens, die gebruik ik al jaren.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: zoek goede tele-zoom voor Nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
        Hallo,
        Ik gebruik reeds vele jaren mijn Nikkor 70-300 1:4-5.6 G
        Plezante, niet dure allround-tele.
        Maar er zijn enkele belangrijke nadelen aan : lichtsterkte 4-5.6 is wel beperkt, weinig dieptescherpte en vooral moeilijk om zeer scherpe foto's te maken vanop een iets grotere afstand (10 meter en meer) vind ik.
        Wat vinden meer ervaren fotografen hiervan en welke goede allround-tele zou beter zijn?
        Bedankt voor alle info.
        70 200 f4 ?
        Nikon Powah

        Comment


        • #5
          Re: zoek goede tele-zoom voor Nikon

          Zowel de Tamron 70-300 vc Usd als de Nikkon 70-300 Vr zijn zeer goede allround lenzen. Ik heb zelf de Nikkon variant omdat deze nog iets sneller focust als de Tamron maar je betaalt er dan ook 200€ meer over. Als je lichtsterkte wilt zal je idd op bereik inboeten. 70-200 f2.8 of f4 zijn dan alternatieven. Eventueel van Tamron of Sigma. Bij hen heb je een 2.8 voor 1000-1400€.
          Mvg,
          Gregory
          www.gvg-photo.com

          Comment


          • #6
            Re: zoek goede tele-zoom voor Nikon

            ik had vroeger ook de nikkor 70-300 en vervangen door de 70-200 f4. Een veel betere lens. Erg scherp, mooie kleuren, niet zwaar en je kunt er ook perfect een 1.4 TC op plaatsen. Een erg mooie upgrade die ik je zeker kan aanbevelen. De 70-300 is ook een erg goeie lens hoor op crop maar op ff vond ik ze toch niet zo best.
            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

            Comment


            • #7
              Re: zoek goede tele-zoom voor Nikon

              Als het echt tele moet zijn (natuurfotografie) heb je ook de betaalbare Tamron 150-600 en voor de sterkere mensen onder ons de Sigma variant die 2x zoveel weegt en kost, maar iets beter (zou) scoren.
              Een vriend gebruikt op zijn D800 de 70-200 II f/2.8 VR met verdubbelaar (maar heeft bovenvermelde Sigma sport besteld). 70-200 piste is echter interessant want bij niet echt tele nodig kun je prima lichtsterk werken.
              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

              Comment


              • #8
                Re: zoek goede tele-zoom voor Nikon

                Bedankt reeds voor alle goede informatie.
                Ik gebruik mijn tele-zoom vooral voor natuurfotografie : vlinders, vogels, walvissen, beren, enz. Meestal staan deze dieren niet stil maar bewegen ze en soms zeer snel (vogels in vlucht bvb).
                Ik denk dat de 70-200 f 2.8 een goede optie zou kunnen zijn, alhoewel de lens zeer zwaar is in vergelijking met mijn huidige 70-300. Een 400mm zou natuurlijk nog beter zijn maar dan wordt de lens zeker veel te zwaar (en te duur). Maar een verdubbelaar kan hier dan misschien oplossingen bieden? Of beter geen extender gebruiken?
                Ofwel toch de goedkopere Sigma of Tamron kiezen?
                Last edited by muesli; 31 januari 2015, 19:31.

                Comment


                • #9
                  Re: zoek goede tele-zoom voor Nikon

                  Ik heb voornoemde tamron 150-600 en tot 300-350 is ze heel goed, zelfs volopen.
                  Boven 400 ben je beter als je iets toenijpt. Op f/8 is ze over de ganse lijn gewoon uitstekend.
                  En zeg nu zelf: een 500 of een 600 mm voor 1099 euro is goed te doen hé.
                  O, ja... alle combinaties die in aanmerking komen wegen iets zwaarder: Tamron weegt iets minder dan 2 kg, Sigma 2,86 kg en kost 1899 euro.
                  Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                  Comment


                  • #10
                    Re: zoek goede tele-zoom voor Nikon

                    Een x2 extender zou ik afraden op de 70-200. Deze wordt dan al wat soft en je verliest ook veel af snelheid. Een 1.7 kan nog wel.
                    Mvg,
                    Gregory
                    www.gvg-photo.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: zoek goede tele-zoom voor Nikon

                      Bedankt voor het advies.
                      Lenzen van 2 en 3 kilo zijn me toch wat te zwaar. Ik trek meestal een halve dag of de ganse dag rond met de rugzak en dan is een kilo minder of meer wel van belang. Bovendien ben ik geen 20 meer (maar 66). Hoe lichter de camera+lens hoe beter dus.

                      Comment


                      • #12
                        Re: zoek goede tele-zoom voor Nikon

                        ik ben heel tevreden over de 100-300 f4 van Sigma (EX uitvoering), maar deze heeft geen VR. Mocht dat er ook nog op zitten, was het een topper.

                        Comment


                        • #13
                          Re: zoek goede tele-zoom voor Nikon

                          Hallo,
                          Het is dan toch de Nikon 70-200 f4 G ED VR geworden. Na de vele goede commentaren gelezen te hebben vond ik dit de beste optie (kwaliteit/prijs/gewicht). Minpunt is natuurlijk dat het (maar) een 200mm max. is. En ik ben jaren een 300mm gewoon geweest. Wat zou u aanraden om toch de 300mm te halen: een 1.4 of 1.7 TC? Of is er teveel kwaliteitsverlies? Wat zou in vergelijking de kwaliteit van een 70-300 of 55-300 zijn (of zelfs van een 28-300, die dan meteen alle lenzen vervangt om mee op tocht te gaan)?

                          Comment


                          • #14
                            Re: zoek goede tele-zoom voor Nikon

                            Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
                            Wat zou in vergelijking de kwaliteit van een 70-300 of 55-300 zijn (of zelfs van een 28-300, die dan meteen alle lenzen vervangt om mee op tocht te gaan)?
                            Een Tamron 70-300 USD VC pf Nikkor 70-300 VR goedkoper/zelfde prijs en makkelijker te werken als een 70-200 4 met TC.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: zoek goede tele-zoom voor Nikon

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Een Tamron 70-300 USD VC pf Nikkor 70-300 VR goedkoper/zelfde prijs en makkelijker te werken als een 70-200 4 met TC.
                              Je zult waarschijnlijk wel gelijk hebben dat een 70-300 goedkoper en makkelijker werken is. Maar ik heb de 70-200 f4 reeds gekocht en dus is het de keuze tussen TC 1.4 en 1.7. Ik denk nu zelf na wat experimenteren dat een 1.4 voldoende zal zijn. Ik kan trouwens ook nog in 18X12 fotograferen in plaats van DX. Ik heb hier ook nog ergens een bericht gevonden op het forum waarin een foto getoond wordt met de 70-200 f4 + TC 14E en die is zeer scherp.
                              Ik heb vandaag wat geoefend en de scherpte is uitstekend. Enige probleem is scherpstelling met autofocus op de D7100. Maar dat zal ik nog moeten gewoon worden denk ik (AF-veld bepalen).
                              Hierbij een probeersel van vandaag (Felix, de kater van onze buurman):
                              D7100 met 70-200 f4
                              ISO 200 op 200 mm f6.3 1/640




                              Van de lens zelf

                              Comment

                              Working...
                              X