Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderbelichting Objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onderbelichting Objectief

    Hallo,

    Lange tijd heb ik gefotografeerd met de sigma 12-24 mm versie I. Zeker niet het scherpste objectief maar enig in zijn soort wat betreft de beeldhoek.
    Sinds kort heb ik deze versie I omgeruild voor versie II om de simpele reden dat deze gewoon scherper is.
    Ik heb nog maar enkele korte testen gedaan en wat me opvalt is dat , als je een reeks opnames bekijkt van hetzelfde onderwerp met alle mogelijke diafragma instellingen ( van 4.5 tot 22 ) alle beelden eigenlijk net onderbelicht zijn.
    Iemand een verklaring?

    Waarvoor dank
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Onderbelichting Objectief

    plaats eens wat voorbeelden met exif.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Onderbelichting Objectief

      onder en overbelichting is altijd relatief hé. Een iets lichtere of donkerder foto hoeft niet minder te zijn maar als je de indruk hebt dat die lens voor je wat onderbelicht dan overbelicht je met die lens gewoon een derde, een halve of tweederde stop.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Onderbelichting Objectief

        Met zulke beeldhoeken kun je bijna niet spreken va soortgelijke beelden, een paar graden draaien geeft gigantische verschillen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Onderbelichting Objectief

          Gebruik je lichtmeting over het volledige beeld? Dat zorgt er namelijk bij veel groothoeklenzen voor dat de belichtingswaarden sterk verschillen bij de minste verandering van positie (zoals hierboven iemand al zei). Systematisch onderbelichten, is iets dat ik bij de Canon 17-40, 17-35 en 16-35 ook heb vastgesteld. Ik vind center-weighted average meestal beter met dat type lens. Je kan ook gewoon een compensatie van bv. +2/3 instellen bij die lens. Dat lijkt omslachtig, maar het wordt een gewoonte. Ik meen mij te herinneren dat de eerste versie van de 12-24 trouwens ook al vaak een "donkere lens" werd genoemd.

          Mijn ervaring is wel grotendeels op Canon bodies gebaseerd, maar het is volgens mij niet zo uitzonderlijk dat een bepaalde lens een beperkte belichtingscompensatie vraagt. Een volle stop is wel veel... Kan je vergelijken met een andere lens die een stuk overlapt qua brandpuntsafstand? Identieke foto's maken met 2 lenzen zou iets meer duidelijkheid kunnen scheppen.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Onderbelichting Objectief

            Ik gebruik idd belichting gemeten over het gehele beeld, maar dat deed ik ook met versie I van deze lens. Ik heb er nog niet echt veel mee getest maar het valt op dat de beelden die ik tot nu toe heb gezien duidelijk donkerder zijn dan met versie I. Ook in de belichtingsgrafiek in het toestel die ik regelmatig raadpleeg zie je duidelijk dat er sprake is van onderbelichting. Ik heb het er net nog met een collega over gehad en die vertelde me dat er idd objectieven zijn die gewoon onderbelichten...ik wist het niet
            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
            www.ginodepreter.com

            Comment


            • #7
              Re: Onderbelichting Objectief

              Ik wil aannemen dat er objectieven die (omwille van de kwaliteit van het glas misschien, of de gehele opbouw) minder licht doorlaten, maar dan moet de fotograaf daar rekening mee houden met zijn belichting (ISO, diafragma, sluitersnelheid). Een objectief op zich 'onderbelicht' niet.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Onderbelichting Objectief

                Kijk eens of je per ongeluk je belichtingscompensatie niet hebt aangepast
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Onderbelichting Objectief

                  Nee, geen belichtingscompensatie
                  Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                  www.ginodepreter.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onderbelichting Objectief

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Ik wil aannemen dat er objectieven die (omwille van de kwaliteit van het glas misschien, of de gehele opbouw) minder licht doorlaten, maar dan moet de fotograaf daar rekening mee houden met zijn belichting (ISO, diafragma, sluitersnelheid). Een objectief op zich 'onderbelicht' niet.
                    Licht wordt al zo'n 30 jaar door de lens gemeten, dus dat verklaart de zaak niet.
                    Het kan een exemplarische fout zijn in de electronica van de lens.

                    Comment

                    Working...
                    X