Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag ivm tussenringen en sensor grootte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag ivm tussenringen en sensor grootte

    Hallo,

    Ik heb op verschillende fora gelezen dat als je bvb een 50mm wil gebruiken voor macro fotografie in combinatie met tussenringen en je wil fotograferen aan 1:1 dan heb je 50 mm aan tussenringen nodig.
    Maar wat nergens op de website's er bij staat, is of je hier rekening moet houden met of je een fullframe of bvb een 1,5x Nikon sensor hebt.

    Sorry als dit een domme vraag is :-)

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Vraag ivm tussenringen en sensor grootte

    Is 1cm op op een DX sensor korter als op een FX sensor? Bij FX kun je grotere dingen 1:1 fotograferen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Vraag ivm tussenringen en sensor grootte

      Oké, domme vraag dus :-)
      Ik dacht gewoon dat het misschien verwerkt moest worden in de berekening van 50mm lens en 50mm tussenringen.
      Bedankt!

      Comment


      • #4
        Re: Vraag ivm tussenringen en sensor grootte

        Oorspronkelijk geplaatst door DenniiZ Bekijk bericht
        Oké, domme vraag dus :-)
        Ik dacht gewoon dat het misschien verwerkt moest worden in de berekening van 50mm lens en 50mm tussenringen.
        Bedankt!
        Helemaal geen domme vraag, trouwens domme vragen bestaan niet, wie niets vraagt niets weet.
        die tussenring zorgt er alleen voor dat je dichter kan scherpstellen, zodat je een scherp beeld krijgt op je sensor,
        1/1 kan dus in sommige gevallen beter uitvallen op een DX sensor dan op een FF sensor, alleen opletten
        dat je glaswerk op deze afstand het scheidend vermogen kan leveren wat nodig is om je sensor optimaal
        te voorzien, D7100 heeft reeds heel wat pixels, dus staan deze dicht bijeen, wat het er niet gemakkelijker op maakt.

        Comment


        • #5
          Re: Vraag ivm tussenringen en sensor grootte

          Oorspronkelijk geplaatst door DenniiZ Bekijk bericht
          Maar wat nergens op de website's er bij staat, is of je hier rekening moet houden met of je een fullframe of bvb een 1,5x Nikon sensor hebt.
          Absoluut geen domme vraag, en de crop factor speelt wel degelijk een rol, maar niet zoals je het bedoelde.
          Je zal ook bij het gebruik van tussenringen nog het effect van de 1.5x field of view crop merken, want de beeldhoek is vergelijkbaar met die van een 75mm brandpunt op full frame.

          Of anders uitgedrukt... 1:1 op jouw D7100 zal een groter deel van de foto vullen dan 1:1 bij een full frame.
          Of nog anders uitgedrukt... met jouw D7100 zal je net iets verder van je onderwerp verwijderd kunnen blijven om dezelfde vergrotingsfactor te bekomen als met een full frame.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Vraag ivm tussenringen en sensor grootte

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            ... alleen opletten dat je glaswerk op deze afstand het scheidend vermogen kan leveren wat nodig is om je sensor optimaal te voorzien, D7100 heeft reeds heel wat pixels, dus staan deze dicht bijeen, wat het er niet gemakkelijker op maakt.
            Beide erg bedankt voor deze antwoorden! Heel duidelijk! Enkel het stukje wat ik hier boven herhaal, is me niet helemaal duidelijk.

            Grtjs!

            Comment


            • #7
              Re: Vraag ivm tussenringen en sensor grootte

              Oorspronkelijk geplaatst door DenniiZ Bekijk bericht
              Beide erg bedankt voor deze antwoorden! Heel duidelijk! Enkel het stukje wat ik hier boven herhaal, is me niet helemaal duidelijk.

              Grtjs!
              Dat de scherpte met tussenringen soms tegen kan vallen. Met je 50mm zal het wel lukken.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Vraag ivm tussenringen en sensor grootte

                Oorspronkelijk geplaatst door DenniiZ Bekijk bericht
                Beide erg bedankt voor deze antwoorden! Heel duidelijk! Enkel het stukje wat ik hier boven herhaal, is me niet helemaal duidelijk.

                Grtjs!
                Hier zal je vinden wat je wil weten. http://www.hansbraakhuis.nl/macro.pdf

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag ivm tussenringen en sensor grootte

                  Ik wil geen reclame maken, maar hier vind je zeker wat antwoorden ... En zoals de hoofdtoon van de artikels, wat je zelf probeert, snap je beter.

                  http://forum.belgiumdigital.com/f20/...ar-406903.html
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag ivm tussenringen en sensor grootte

                    Oorspronkelijk geplaatst door DenniiZ Bekijk bericht
                    Oké, domme vraag dus :-)
                    Ik dacht gewoon dat het misschien verwerkt moest worden in de berekening van 50mm lens en 50mm tussenringen.
                    Bedankt!
                    Geen domme vraag.
                    Zie het zo: als een lens op 44 mm afstand (dat is dus zonder tussenringen) een fullframe sensor kan belichten, kan hij dat zeker op grotere afstand, de beeldhoek wordt kleiner.

                    Comment

                    Working...
                    X