Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze tussen Canon-combinaties

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze tussen Canon-combinaties

    Mijn vroegere combinatie voor vogel- en natuurfotografie was de Canon 7D met de Canon EF 300mm F4.0 L IS USM met extender 1.4 II.
    Ik heb nu de 7D MkII en ben op zoek naar een upgrade van mijn lens. Ik had volgende combinaties in gedachten:
    Canon EF 300mm F2.8 L IS USM II met extender 2.0 III
    Canon EF 400mm F4.0 DO IS USM met extender 1.4 III
    Canon EF 500mm F4.0 L IS USM met extender 1.4 III
    of Canon EF 100-400mm F4.5-5.6 L IS II USM met extender 1.4 III

    Ik ben benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt.
    http://www.paulvanrooy.be

  • #2
    Re: Keuze tussen Canon-combinaties

    Ik zal nooit fan zijn van een 2x teleconverter, maar de 1.4x vind ik een nuttig ding op lichtsterke tele's (vooral primes).
    Aangezien voor vogelfotografie geldt dat langer bijna altijd beter is, zou ik de 500mm kiezen uit jouw lijstje.

    Niks mis met de 300/2.8 overigens, maar wel wat aan de korte kant.
    De 400 DO ken ik alleen van een kortstondige ontmoeting op Photokina een aantal jaren geleden, maar die is vooral qua gewichtsbeperking interessant.
    De 100-400 moet je alleen overwegen als zoom belangrijk/interessant is; op 400mm zal ze altijd onderdoen voor primes, en zeker traag uitvallen met een teleconverter.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Keuze tussen Canon-combinaties

      Ik heb zowel de 500F4 als de 300F2.8 , vroeger ook nog een 100-400 erbij gehad ( allen versies 1 dus).
      Als ik puur zou moeten kiezen uit je lijstje zou ik zonder twijfel de 500mm nemen , omvang en gewicht vallen nog best mee ( ik heb daar nog nooit een probleem mee gehad, heb daar nog een kleine maand aan het reizen mee geweest door Canada/Alaska ) , samen met een 1.4X presteert die meer dan uitstekend, in noodgevallen kun je zelfs een 2X gebruiken ( en nog AF hebben dacht ik ).
      De 300mm gebruik ik minder (meer voor sport , optredens/toneel , evenementen ) tenzij ik wat lichter op pad wil gaan sporadisch wel eens samen met een 1.4x of 2x.
      De 100-400 heb ik altijd een fijne lens gevonden maar ietwat aan de korte kant, ik heb deze echter niet meer in mijn bezit. Hoe de nieuwe gaat presteren met een extender weet ik niet , ik zou echter niet tevreden zijn met de lichtsterkte die je dan nog over hebt. Ik zou ook niet direct staan springen op extenders op een zoom te gebruiken, op primes gaan die altijd beter presteren.
      De 500mm dus, maar dat zal ook met voorsprong de duurste oplossing zijn, tenzij je nog een versie 1 ergens tweedehands kan op de kop tikken ( op birdpix worden er wel eens aangeboden )
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • #4
        Re: Keuze tussen Canon-combinaties

        Luxe keuze die je kan maken.
        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

        Comment


        • #5
          Re: Keuze tussen Canon-combinaties

          Ik zou in ieder geval geen extender nemen, croppen gaat net zo goed en geen lichtverlies.

          Comment


          • #6
            Re: Keuze tussen Canon-combinaties

            Voor natuurfotografie in het algemeen zou de nieuwe 100-400 II weleens een interessante optie kunnen zijn op een cropcamera. Hij is nog niet op de markt maar de MTF-charts zijn veelbelovend; verder heeft Canon met de laatste (zoom)objectieven- 70-200 II F/2.8, 70-300 L en 300 II om maar eens wat te noemen- wel enige indruk gemaakt. Zeer binnenkort komt trouwens ook een nieuwe 400 DO uit. Niet goedkoop maar wellicht interessant als gewicht voor jou en belangrijke rol speelt.

            Comment


            • #7
              Re: Keuze tussen Canon-combinaties

              Ik heb nu een 7D en 400 5.6 en 100-400.
              Ik verwacht dat beide, evt met de 1.4 III extender nog iets beter resultaat gaan geven op de 7DII en stel mijn hoop op de 400 f:4 DO II om een draagbare 400, 560 en 800mm te krijgen.
              Anders wordt het de 300 2.8 II, maar die ga ik bijna altijd met een 1.4 gebruiken, dat is m.i. al een slechte vertreksituatie.
              Als de beestjes te dichtbij komen kan ik altijd m'n 100-400 op de oude 7D paraat houden, die is behoorlijk scherp.
              Ik weet op voorhand dat ik lenzen van 3 en 4 kg of meer niet ga gebruiken.

              Comment

              Working...
              X