Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werken als Belg in Frankrijk...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Werken als Belg in Frankrijk...

    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Hij zegt ook niet dat hij in Frankrijk zal gaan wonen, dus is het grensarbeid.
    <knip>
    Inderdaad, met excuses... Over grensarbeid weet ik niks dus daar zwijg ik over.
    Vroeger (ben er al een beetje uit) was je het best met zoiets als "split pay". Gedeeltelijke betaling in de verschillende landen waar je werkte, maar dan moet je dat ook effectief doen en kunnen bewijzen... En er zijn niet veel werkgevers die dat graag doen wegens te gecompliceerd.

    Je hebt inderdaad ook gelijk dat het in Frankrijk niet zo schitterend gaat als iedereen wel denkt: de crisis heeft daar ook hard toegeslagen, maar heb de indruk dat dat een beetje onder de mat wordt geveegd.

    Comment


    • #17
      Re: Werken als Belg in Frankrijk...

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Hij zegt ook niet dat hij in Frankrijk zal gaan wonen, dus is het grensarbeid.
      Tuurlijk niet, ik ben toch niet gek
      Panasonic Lumix FZ2000

      Comment


      • #18
        Re: Werken als Belg in Frankrijk...

        Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
        Tuurlijk niet, ik ben toch niet gek
        Vind ik leuk...
        Touch the Earth...Gently
        www.passionsenfrance.com

        Comment


        • #19
          Re: Werken als Belg in Frankrijk...

          Reclame voor MediaMarkt, of toch liever het Franse weer niet?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #20
            Re: Werken als Belg in Frankrijk...

            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Tuurlijk niet, ik ben toch niet gek
            Zo is dat. 'k Dacht wel dat er iets niet klopte.
            Het was me niet opgevallen had je gekozen voor het noorden van Noorwegen of Ijsland.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #21
              Werken als Belg in Frankrijk...

              Wij zien hier maar één ding Kaneda, hier in ZW Vlaanderen stikt het van de Franse grensarbeiders, vooral in de vriesbedrijven, kartonnages, slachterijen enz. allemaal Franse nummerplaten op de parkings.
              Een gewone Franse arbeider houdt voor hetzelfde werk maandelijks ongeveer 250€ méér over dan een Belg in hetzelfde bedrijf.

              Comment


              • #22
                Re: Werken als Belg in Frankrijk...

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Wij zien hier maar één ding Kaneda, hier in ZW Vlaanderen stikt het van de Franse grensarbeiders, vooral in de vriesbedrijven, kartonnages, slachterijen enz. allemaal Franse nummerplaten op de parkings.
                Een gewone Franse arbeider houdt voor hetzelfde werk maandelijks ongeveer 250€ méér over dan een Belg in hetzelfde bedrijf.
                En hoewel de meesten onder hen W.-Vl. verstaan en spreken, vertikken ze onze taal te spreken.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #23
                  Re: Werken als Belg in Frankrijk...

                  Nog even dit draadje weer doen herleven...

                  Ondertussen een andere job in België begonnen, administratie, ligt me totaal niet. Dus bouw ik verder op de Franse grensarbeid.
                  Heb verschillende bronnen geraadpleegd : vakbond, boekhouder, potentiële werkgever en allemaal komen ze met verschillende percentages af voor RSZ (ONSS in Frankrijk) en bedrijfsvoorheffing (précompte professionel oftewel retenue à la source in Frankrijk).

                  Het statuut 'grensarbeid' is sinds 1/1/2013 afgeschaft dus dit wil zeggen : bedrijfsvoorheffing en rsz worden betaald in het land waar je werkt, in mijn geval Frankrijk dus.
                  Nu was ik in de 'bevestigde' veronderstelling dat de ONSS (RSZ) 11% bedroeg en de bedrijfsvoorheffing 12% voor het barema dat mijn potentiële werkgever mij voorstelt. Heb echter een boekhouder geraadpleegd en die beweert dat de ONSS maar liefst 22% bedraagt, maar de bedrijfsvoorheffing (retenue à la source dus) maar 3%.

                  Nou moe...

                  Heeft iemand hier ervaring mee ? Een duidelijk antwoord zou ten zeerste op prijs gesteld worden !!
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • #24
                    Re: Werken als Belg in Frankrijk...

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    En ik zou veel liever 'leven als god in Frankrijk'
                    Wel ik hoop van harte dat je nu als een god aan het leven bent, Theokus.
                    Misschien hebben ze daar ook een forum!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Werken als Belg in Frankrijk...

                      Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                      Wel ik hoop van harte dat je nu als een god aan het leven bent, Theokus.
                      Misschien hebben ze daar ook een forum!
                      Inderdaad ja, in de hemel hebben ze ook een forum.
                      Ze hebben ook in de hemel moderatoren nodig.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Werken als Belg in Frankrijk...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                        Nog even dit draadje weer doen herleven...


                        Heb verschillende bronnen geraadpleegd : vakbond, boekhouder, potentiële werkgever en allemaal komen ze met verschillende percentages af voor RSZ (ONSS in Frankrijk) en bedrijfsvoorheffing (précompte professionel oftewel retenue à la source in Frankrijk).


                        Nu was ik in de 'bevestigde' veronderstelling dat de ONSS (RSZ) 11% bedroeg en de bedrijfsvoorheffing 12% voor het barema dat mijn potentiële werkgever mij voorstelt. Heb echter een boekhouder geraadpleegd en die beweert dat de ONSS maar liefst 22% bedraagt, maar de bedrijfsvoorheffing (retenue à la source dus) maar 3%.

                        Nou moe...

                        Heeft iemand hier ervaring mee ? Een duidelijk antwoord zou ten zeerste op prijs gesteld worden !!
                        Sociale zekerheidsbijdrage : 21,78 % (die 22% klopt dus)



                        Voorheffing belastingen : 0 %, 12 % of 20 % naargelang de hoogte van je loon.



                        En vergeet ook niet : geen dertiende maand, geen extra vakantiepremie, geen eindejaarspremie,...

                        Voor de Fransen zelf dacht ik dat het pas vanaf 2018 zou ingaan.
                        Last edited by Empe; 22 oktober 2015, 11:02.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Werken als Belg in Frankrijk...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                          Sociale zekerheidsbijdrage : 21,78 % (die 22% klopt dus)



                          Voorheffing belastingen : 0 %, 12 % of 20 % naargelang de hoogte van je loon.



                          En vergeet ook niet : geen dertiende maand, geen extra vakantiepremie, geen eindejaarspremie,...

                          Voor de Fransen zelf dacht ik dat het pas vanaf 2018 zou ingaan.
                          Thx.
                          Normaal moet ik dan ook een belastingaangifte doen in Frankrijk voor het loon dat ik daar verdiend heb. Hoeveel riskeer ik dan in theorie nog te moeten betalen ?
                          Panasonic Lumix FZ2000

                          Comment


                          • #28
                            Re: Werken als Belg in Frankrijk...

                            Ik meen dat je in de schijf van 30 % zal vallen.

                            12 % wordt afgehouden aan de bron, de rest is dan ... nog 18 % ? Theoretisch, want ik weet natuurlijk niet of je nog aftrekposten e.d. hebt of de 10 % aftrek voor kosten wordt toegepast.

                            Nuttige links, mits je de franse taal redelijk beheerst :

                            berekening belasting : http://www3.finances.gouv.fr/calcul_...ifie/index.htm

                            Franse belastingen info : http://www.impots.gouv.fr/portal/dgi...ageId=contacts

                            Franse administratieve info site : https://www.service-public.fr/partic...sdroits/N19803

                            ps. grensarbeid regeling is idd. afgeschaft, maar dat wil niet zeggen dat er geen onderscheid meer is tussen echte franse ingezetenen en tijdelijke inwoners/werknemers. Alles hangt af van de tijd dat je daadwerkelijk in Frankrijk verblijft : meer of minder dan 6 maanden op een jaar.
                            Last edited by Empe; 22 oktober 2015, 11:51.

                            Comment

                            Working...
                            X