Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draadloos netwerk (Mac TimeCapsule), Proximus internet via B-Box3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Draadloos netwerk (Mac TimeCapsule), Proximus internet via B-Box3

    Gisteren werd mijn oude, maar nog uitstekend werkende Alcatel ADSL modem “Speedtouch” vervangen door een nieuwe B-Box3. Installatie werd uitgevoerd door iemand van Belgacom, nu Proximus, die uitstekend draden met elkaar kon verbinden, maar niet zozeer op de hoogte was van Mac, wifi, enz. Uiteindelijk (een woning gebouwd begin jaren ’70, met een telefoonverbinding die via de kruipkelder doorgelust is, en waar naast twee telefoons, een modem, tevens ons alarminstallatie op aangesloten is), was het geen simpele plug&play, maar moesten eerst de juiste draden gevonden worden. Dat is uiteindelijk gelukt en alles werkt.

    Dit is de vroegere vs de huidige situatie:
    1. Vroeger zorgde de Alcatel ADSL modem voor de verbinding met het internet. Die modem met voeding, ethernetkabel enz. is nu vervangen.

    2. Naast die modem staat/stond een Apple TimeCapsule 3TB, via een ethernetkabeltje verbonden met de modem. Een TimeCapsule zorgt voor het interne Wifi netwerk (LesNet en LesNet 5GHz), maar tevens voor een automatische backup van onze HDs. Da’s nog steeds het geval, want hoewel de technicus mij een paswoord cadeau deed, was het (na zijn vertrek) gewoon plug&play, geen paswoord, niks... Nauwelijks uit de lucht geweest.
    Ik plaats hier een afbeelding, waarop ik de B-Box3 heb tussengevoegd. Die B-Box3 zie ik niet via mijn AirPort Utility, het programma dat ik gebruik om mijn netwerk te beheren. Je ziet onderaan ook nog een AE (Airport Express) die mijn WiFi-netwerk uitbreidt en tevens gekoppeld is aan mijn stereo in de living om muziek te kunnen streamen (ik doe dat zowel van de Mac, als van mijn iPad). In deze discussie doet die AE niet veel terzake, denk ik.



    3. Ik zie dat ik nu twee extra netwerken gekregen heb, en dat ik, om die te gebruiken, het nieuwe paswoord dat ik gekregen heb, nodig heb (althans: dat pw werkt!). Maar dan zit ik niet meer op mijn oude LesNet, maar op WiFi-2.4-enz of WiFi-5.0-enz.



    Nu heb ik een aantal vragen:
    1. Kan iemand even uitleggen wat het verschil is tussen 2.4 GHz en 5 GHz WiFi? Die twee had ik al via mijn TimeCapsule (LesNet en LesNet 5 GHz). Maakt het enige verschil met welke ik verbind?
    2. Moet ik, in plaats van de huidige toestand (ik gebruik de twee nieuwe WiFi-netwerken momenteel niet), wel degelijk verbinding maken met de genoemde WiFi-2.4-… en/of WiFi-5.0-…?
    3. Als ik dat zou doen, dan neem ik aan dat mijn TC niet meer voor de constante backup van onze gg zorgt?
    4. Is er dan toch een manier om mijn TC voor de backup te laten zorgen?
    5. Kan ik die WiFi-2.4-enz. een andere naam geven, of blijf ik zitten met die benaming?
    6. De technicus sprak van mijn iMac via kabel te verbinden met de nieuwe modem. Veel sneller, weet ik wel, maar dan verlies ik toch de backup via TimeCapsule, of niet?
    7. De man was niet geïnteresseerd in de oude modem. Is die nog wat waard (m.a.w. kan ik er iemand mee plezieren?) of moet die naar de recyclage?


    Wie kan een beetje licht werpen op deze, voor mij toch, ingewikkelde () situatie?
    Dank bij voorbaat voor alle nuttige input.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Draadloos netwerk (Mac TimeCapsule), Proximus internet via B-Box3

    Lesc,

    als je Fon_Belgacom zou afsluiten verlies je ook de mogelijkheid om dat ergens anders te gaan gebruiken (bij Telenet is dat net hetzelfde), als je echter Wifi 2.4 en 5GHz zou afsluiten ga je automatisch ook FON_belgacom.
    Mijn TC zorgt voor mijn netwerk, daar heb ik controle over, maar ik heb wel gekozen voor Homespot, omdat ik dat aan zee dan ook kan gebruiken.
    Teveel draadloze netwerken gaan elkaar wel gaan storen, dan is het kwestie van de kanalen ver van elkaar in te stellen. Niemand kan je verplichten om die Wifi netwerken van je B-Box te gebruiken. Maar weet dat Belgacom altijd aan je modem kan.
    Zolang je Mac en TC inmetselde netwerk zitten zal je backup werken, dus alles op de B-BOX of alles op de TC. Dus kabel naar de B-Box is bye bye backup, tenzij je de Mac ook op de Belgacom Wifi zet. Wel even nakijken of ze elkaar nog vinden.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Draadloos netwerk (Mac TimeCapsule), Proximus internet via B-Box3

      Da's al nuttig, Lieven. Nu Fon gebruiken wij inderdaad buitenshuis (vooral als we aan zee zijn), en ik heb er geen probleem mee dat mijn B-Box3 nu in dat grotere Proximus-geheel wordt ingeschakeld (waarschijnlijk ook de reden waarom de modem moest vervangen worden; dat was niet op mijn vraag, maar ging van Proximus uit). Waar ik aan het denken was: ipv dat mijn TC nu voor het interne WiFi-netwerk zorgt (create network), of ik die niet kan veranderen in extend network (zoals mijn AE werkt)? In dat geval zou de TC nog steeds voor de backups kunnen zorgen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Draadloos netwerk (Mac TimeCapsule), Proximus internet via B-Box3

        Zolang TC en Macs in hetzelfde netwerk zitten is er geen probleem. 192.168.1.X (x voor 254 apparaten) zal dat waarschijnlijk zijn, klassiek bij Belgacom.
        Maar of je nu surft via de TC of de B-Box ga je in snelheid niet merken, draadloos tegenover draad is ook miniem hoor, hangt eerder van de afstand tot de bron af.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Draadloos netwerk (Mac TimeCapsule), Proximus internet via B-Box3

          Dank je, Lieven. Als ik dit goed interpreteer (maar ik heb soms de neiging om iets 'in mijn voordeel' te interpreteren ), dan kan ik de zaken laten zoals ze nu zijn. Zou prachtig zijn.
          Wat ik wel veranderd heb is het volgende. In de documentatie van de B-Box3 (en ook aangeraden door de technicus), staat dat de voeding bij voorkeur nooit uitgeschakeld wordt. Wij hadden de gewoonte om 's avonds, via een kring met één knop zowel modem als TC uit te zetten, uiteraard na eerst de Mac te hebben uitgeschakeld (da's ook iets dat vele anderen niet doen, wij wel). Nu heb ik de B-Box3 op een andere stroomkring geplaatst, zodat die niet mee uitgeschakeld wordt. Het lijkt veel langer te duren eer -na stroomonderbreking- de internetverbinding weer hersteld is, dus ben ik geneigd om de B-Box3 aan te laten, hoewel ik het hele Mac-gebeuren uitschakel.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Draadloos netwerk (Mac TimeCapsule), Proximus internet via B-Box3

            LesC,

            moest het mijn installatie zijn (ieder maakt zijn keuze's) dan zou ik het inderdaad zo laten. Als ze op de modem geraken zijn ze nog nergens, je TC heeft ook een sterk wachtwoord hoop ik.
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Draadloos netwerk (Mac TimeCapsule), Proximus internet via B-Box3

              Moderator Note: Opkuis gehouden, en onbeleefdheid en het kleineren van anderen moet gedaan zijn op BD.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Draadloos netwerk (Mac TimeCapsule), Proximus internet via B-Box3

                Wat is dat hier allemaal, zeg? Voor de ene keer dat ik eens om hulp vraag, ontspoort dat. Bedankt om in te grijpen, collega!
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Draadloos netwerk (Mac TimeCapsule), Proximus internet via B-Box3

                  Misschien nog even meegeven dat mijn internet-verbinding nog steeds "PPPoE" (Always On) en dat ik OpenDNS (dus 208.67.222.222 en 208.67.220.220) gebruik.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Draadloos netwerk (Mac TimeCapsule), Proximus internet via B-Box3

                    Ivm je 2,4 en 5Mhz netwerk:

                    2.4Mhz heeft een grotere reikwijdte dan 5Ghz.
                    5Gz heeft wel 'n grotere data overdracht/snelheid, maar dan moet je niet te ver van je modem zitten.

                    Je ziet het dilemma al, hoop ik.
                    Ik gebruik overal 2,4 Ghz.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Draadloos netwerk (Mac TimeCapsule), Proximus internet via B-Box3

                      Dank voor die toelichting. Ik maar denken dat 5GHz dubbel zo snel was als 2.4. Ik zit wel vlak naast de modem, vandaar dat een kabelverbinding kan.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Draadloos netwerk (Mac TimeCapsule), Proximus internet via B-Box3

                        De reden dat Proximus gevraagd heeft om de modem te vervangen heeft te maken met de vectoring-techniek die Belgacom op zijn VDSL2 implementeert. De enige modem die daarmee werkt is die Bbox-3 (en enkele andere "vreemde" modem/routers die eerst door Proximus op hun "white-list" moeten geplaatst worden). Zelfs de vorige Bbox-2 is maar beperkt compatibel met die vectoring (Een bbox-2 zorgt niet voor de voordelen van die vectoring voor de gebruiker, maar het stoort ook niet : iets wat andere modems wel kunnen doen als ze niet compatibel zijn). Vandaar dat Belgacom bezig is met alle niet compatibele modems te bannen van hun netwerk.
                        De voordelen van die vectoring zijn dat je er als gebruiker, ook bij een minder goede lijn, hogere internetsnelheden kan mee halen.

                        Die oude modem is dus niets meer waard, want op het Proximus-netwerk toch niet meer te gebruiken (toch niet aan een hoge snelheid).

                        De huidige Wifi bestaat inderdaad uit 2 bandbreedtes : de gebruikelijke 2.4 GHz (die slechts 13 kanalen heeft) en die 5 GHz. De voor en nadelen hiervan zijn al genoemd. Met snelheid heeft dat niet direct iets te maken. Hoewel de nieuwe AC-norm wel zorgt voor hogere snelheden, oa door meer 5 GHz kanalen te bundelen. Dus daarmee zal het hoger aantal kanalen in die 5 GHz band ook weer snel uitgedund geraken...

                        Wat je netwerk betreft : normaal zitten alle toestellen die je in je netwerk wil bereiken in dezelfde IP-range (dat is dus normaal die 192.168.1.x). Dan speelt het trouwens helemaal geen rol of dat via wifi of bedraad loopt. Zolang je zorgt dat je toestellen in die range zitten, kunnen ze onderling communiceren. Dus je hoeft helemaal niet bang te zijn dat je backup niet meer zou werken, zolang je maar aan die voorwaarde voldoet. Je toestellen zullen normaal automatisch hun IP-nrs. krijgen en dan hoef je daar helemaal niet wakker van te liggen.

                        Welk draadloos netwerk je gebruikt is ook niet belangrijk. In principe heb je de wifi van je air helemaal niet nodig, maar als je het zo gewoon bent is er niet direct een reden om het aan te passen. Je "verbruikt" een kanaal meer, maar dat zal meer een last zijn voor je eventuele buren dan voor jou netwerk... En als je het zou willen aanpassen, dan mag je op al je toestellen terug dat wifi-paswoord instellen, wat je misschien niet ziet zitten. Bij een Bbox-3 staat dat wachtwoord gewoonlijk onderaan het toestel (bij "passphrase"). Toch als de technieker het niet aangepast heeft.
                        En zoals gewoonlijk : als het werkt blijf je er beter gewoon af. Netwerken zijn eigenlijk heel eenvoudig als je weet hoe ze werken, maar er zijn veel mensen die er geen kaas van gegeten hebben en dan blijf je er dus best gewoon af.

                        Persoonlijk gebruik ik nog altijd een Bbox-2 : heb hier toch de volledige snelheid met dat ding, en je kan er meer mee instellen dan met die Bbox-3... Dat de wifi er pokke-traag mee is, is voor mij niet zo belangrijk (die Bbox-2 haalt maar max. 20 Mb/s via wifi, via draad is dat een goeie 65 Mb/s). De bbox3 heeft daar geen last van.
                        Ik gebruik dus wel een kabelverbinding (en heb er nog een 1 Gb/s switch tussengestoken, want ook dat is bij een Bbox-2 traag).
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #13
                          Re: Draadloos netwerk (Mac TimeCapsule), Proximus internet via B-Box3

                          Da's een antwoord waar ik wat aan heb, Polleke. Merci!
                          (heb deze namiddag serieus zitten sukkelen, paar keer compleet zonder verbinding, nu terug "as was before"; merk dat ook security meespeelt en da's nog wat anders -OSX 10.6.8 bij mijn vrouw t.o.v. 10.9.5 bij mij, bovendien enkele toestellen op iOS8...; ik ben allang blij dat ik weer in de lucht ben)
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment

                          Working...
                          X