Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuil IN objectief...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vuil IN objectief...

    Ik heb een 'oudere' Nikon AF-S EX 18-135mm-lens. Onlangs merkte ik vuil op mijn foto's en na inspectie van het glaswerk merkte ik dat er tamelijk wat vuil tussen het voorste glas en het eerste binnenglas zit.
    Is er een manier om dit ook te reinigen en indien ja, waar kan ik dit laten doen? Wnat hiervoor moet het voorste glas gedemonteerd worden, vermoed ik...
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

  • #2
    Re: Vuil IN objectief...

    Stof dat ergens in een lens zit, dat zie je niet op de foto.
    Er mag zelfs al heel wat stof op het voorste lenselement zitten vooraleer het de kwaliteit van de lens beïnvloed.
    Alleen als je in direct tegenlicht fotografeert zal je eerder lensflare zien op de foto's dan bij een "zuivere" lens.
    Maar dat zal niet meteen opvallen als er een paar kleine stofjes in de lens zitten.

    Je kan die laten reinigen, dan betaal je verzendkosten, werkuren en waarschijnlijk ook nog verwerkingskosten (een factuur maken kost ook geld).
    Of die kostprijs dan nog opweegt tegenover de waarde van die lens, dat is een andere zaak.
    Misschien kan je wel ergens te weten komen hoeveel het kost om die inwendig te laten reinigen.
    Als ze dat grondig doen, dan zullen ze alle lenselementen moeten reinigen, dat duurt wel wat langer dan 1 werkuur.

    Je kan er beter verder mee blijven fotograferen zoals ze is, als je het niet ziet op de foto's, waarom zou je er dan geld aan uitgeven?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Vuil IN objectief...

      Ben je zeker dat het niet op je sensor zit?

      Neem een foto op zo klein mogelijk diafragma van een wit oppervlak (F22 of meer als dat kan) met een ander objectief, dat zal uitsluiten of het aan de lens ligt.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Vuil IN objectief...

        Ok, na jullie reacties vandaag de test gedaan.

        Foto van de mooie blauwe lucht gemaakt en dit zowel met mijn 18-135mm als mijn 50mm prime.
        Op beide foto's is dus het vuil te zien
        Op de 50mm is dit gewoon veel minder duidelijk.

        Hier kan je de testfoto van de lucht bekijken.

        Nadien ook eens foto genomen van een wit (!) blad en kreeg het volgende.

        Het ligt dus aan de sensor. Ik heb de spiegel eens opgeklapt en naar het licht gehouden, maar ik zie echt geen stofje liggen. Is dit gewoon moeilijk zichtbaar?
        Hoe kan je de sensor reinigen? Het toestel (D40x) heeft geen zelfreinigingsfunctie...
        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
        Mijn fotoalbums

        Comment


        • #5
          Re: Vuil IN objectief...

          Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
          Hoe kan je de sensor reinigen? Het toestel (D40x) heeft geen zelfreinigingsfunctie...
          Op dit forum gewoon eens zoeken naar 'sensor reinigen', er zijn een pak voorgangers hoor.
          ...leeg...

          Comment


          • #6
            Re: Vuil IN objectief...

            Fotos duiden toch aan dat het om sensorvlekken gaat.

            Maar een kleine tip voor wie zijn lenzen eens wil 'checken' op vuil:

            Neem een wit led-lampje en houd die achter de lens, zelf kijk je vanvoor en je zal ieder stofdeeltje mooi kunnen zien.
            Kuisen van lenzen is in c beperkt tot voorste en achterste glas kuisen met isopropanol.
            Inwendig is het een hele dure zaak aan werkuren en calibratie nadien.

            Om de sensor te kuisen kan je best even het forum doorzoeken want er is al teveel over gepraat.
            Last edited by xafke; 20 oktober 2014, 22:37.

            Comment


            • #7
              Re: Vuil IN objectief...

              Kan je de rubbers ook kuisen met isopropanol of is dit niet aan te raden.

              Mvg Yves.
              What you see is what you get

              Comment


              • #8
                Re: Vuil IN objectief...

                Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                Kan je de rubbers ook kuisen met isopropanol of is dit niet aan te raden.

                Mvg Yves.
                Ik ben GEEN chemicus dus zou ik zeggen niet doen. Op plastics PE, PVC, PP,... heb ik nog geen reactie ervaren.
                Probleem met moderne rubbers is dat het meestal complexe samenstellingen zijn zoals polyurethaan of elastomeren en die kunnen nogal raar reageren op andere synthetische ontvetters. (zo heb ik eens schroevendraaiers gehad waarbij zachte kussens zaten in het handvat die OPLOSTE nadat ik ze ontvet had na een vuil klusje)
                Ook heb ik eens tegengekomen dat EPDM-rubber gewoon begon te zwellen door ontvetting met isopropanol.
                Voor rubber en zachte materialen gebruik ik dan ook gewoon instanet want meestal wil je gewoon wat zachtjes ontvetten.

                Comment


                • #9
                  Re: Vuil IN objectief...

                  @ xafke, bedankt voor de info

                  Mvg Yves.
                  What you see is what you get

                  Comment


                  • #10
                    50mm 1.2 canon met schimmel binnenin

                    ik heb een 50mm 1.2 van canon, 8 jaar oud nu
                    geen goedkoop lensje (L-serie)
                    nooit in de regen gebruikt
                    ik woon wel in tropisch klimaat (noord oost Brazilië) en heb last van schimmel IN de lens
                    van een L-lens van canon, die "zogezegd" weersbestendig is had ik toch wel beter verwacht
                    de officiële service-na-verkoop hier in Salvador is ook al niet echt om naar huis over te schrijven
                    zal dus moeten wachten op een volgende reis naar de lage landen om dit probleem te laten oplossen
                    de kwaliteit van de lens is dan wel uitzonderlijk maar dit soort fouten vind ik voor een dergelijke lens toch niet echt kunnen
                    Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vuil IN objectief...

                      stop zakjes silicagel in je cameratas.... dit ligt aan het vochtige klimaat en onvoldoende bescherming lijkt me...

                      de lens is namelijk "weathersealed", niet "water and airproof"
                      www.aeri-photography.be

                      Comment

                      Working...
                      X