Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leica M

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Leica M

    Dat klinkt zo'n beetje allemaal alsof je alleen maar gelooft wat je jezelf
    wijsmaakt. Tja.

    Comment


    • #17
      Re: Leica M

      Ieder zijn ding.

      Mensen die pixels tellen zijn in mijn ogen sowieso geen fotograaf. Maar eerder camera verkoper, of camera hobbyist. En dat merk ik maar al te vaak hier op het forum. Ze hebben het meer over specificaties dan praktijk.
      My Website
      Light is all I need.

      Comment


      • #18
        Re: Leica M

        Oorspronkelijk geplaatst door jip Bekijk bericht
        Ieder zijn ding.

        Mensen die pixels tellen zijn in mijn ogen sowieso geen fotograaf. Maar eerder camera verkoper, of camera hobbyist. En dat merk ik maar al te vaak hier op het forum. Ze hebben het meer over specificaties dan praktijk.
        Inderdaad, Overlaatst mijn 70-200 2.8 verkocht voor een 70-300 lensje, kostte 1/7de van de prijs van de 70-200.

        Hangen ook paar foto's van aan de muur dan vraag ik mezelf af waarom ik ooit zoveel geld aan lenzen heb uitgegeven

        Ik denk dat 90-98% van die hobbyisten amper een foto afdrukt, ze zitten allemaal te kijken op hun schermpje op 100% magnificatie.

        Heb het zelf ook gedaan hoor maar gelukkig die fase voorbij.

        Comment


        • #19
          Leica M

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Dat mensen in de meerderheid van de gevallen geen camera of lens kunnen herkennen in een foto aan de muur, daar kan ik zeer goed in komen. Zo een uitgesproken 'karakter' bedoelen we hier ook niet, denk ik. Mij gaat het in elk geval meer om het gevoel dat het werken met een bepaald type toestel kan oproepen, net als de foto's waar je nadien mee aan de slag gaat. Ik voel bijvoorbeeld een uitdaging en een creatieve prikkel door met mijn telefoon goeie foto's te proberen te maken. Zo belachelijk is dat toch niet?
          Op zich niet belachelijk, zeker niet als jij dat een uitdaging vindt en daardoor meer gaat fotograferen.

          Ik vind alleen de volgende redenering belachelijk : Leica is duur dus goed.

          licht is veel belangrijker dan het toestel. Zo kan je met een telefoon deftige foto's maken en daar nog een redelijke A3/A4 print mee maken.

          Ik denk dus dat je verkeerd bezig bent wanneer je denkt als ik nu 7000 euro leg voor een M9 + 3000 euro lensje dan ga ik goede foto's hebben...

          Een camera is een gereedschap, meer niet.

          Als je een beter gevoel krijgt van een duurdere camera dan moet je voor jezelf uitmaken of dat gevoel de prijs van de camera waard is

          Voor deftige foto's biedt een instapper tegenwoordig betere kwaliteit dan een high end van enkele jaren terug.

          Voor mij geen duur materiaal meer, als je geen pro bent heeft dat weinig zin enkel goed voor pixelpeepers

          leica is mijn inziens geschikt voor mensen die geld teveel hebben en voor mensen die erop kicken om te zeggen ik stel manueel scherp

          Alles heeft zijn plaats en functie maar aub zet het uit jullie kop dat Leica 'beter' zou zijn dan de gemiddelde reflex, zelfs integendeel.

          Aan de TS zou ik adviseren, koop U een M8 en een voightlander lensje en als het je bevalt kan je er nog geld op stukslaan, maar investeren in glas... Dan ga je van een kale reis terugkomen vrees ik.
          Last edited by thetramp; 15 oktober 2014, 20:11.

          Comment


          • #20
            Re: Leica M

            Oorspronkelijk geplaatst door jip Bekijk bericht
            ...
            Palombian,

            Je Leica 2 is nu anders met inflatie meegerekend net zo veel waard als hij in oké staat is dan toen je grootvader hem kocht. Dus heeft alles behalve waarde verloren
            Hoeveel geef je ervoor ?
            SN 63642, in werkende staat, met leren tasje.
            De beurs crasht, beleg in echte waarden !

            Comment


            • #21
              Re: Leica M

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Hoeveel geef je ervoor ?
              SN 63642, in werkende staat, met leren tasje.
              De beurs crasht, beleg in echte waarden !
              Ik koop enkel Leica M en R, geen schroefdraad. Sorry.
              My Website
              Light is all I need.

              Comment


              • #22
                Re: Leica M

                Oorspronkelijk geplaatst door thetramp Bekijk bericht
                Ik denk dat 90-98% van die hobbyisten amper een foto afdrukt, ze zitten allemaal te kijken op hun schermpje op 100% magnificatie.
                Klopt. Daar ben ik ook overheen. Ik heb een paar honderdduizend foto's, maar daarvan zijn er misschien enkele honderden ooit effectief afgedrukt.
                Steeds vaker borrelt het idee in mij op om een selectie van mijn foto's in een boek te bundelen en af te drukken, eventueel met wat verhaal ertussen. Nu nog de tijd vinden om er effectief aan te beginnen...

                Oorspronkelijk geplaatst door thetramp Bekijk bericht
                Ik denk dus dat je verkeerd bezig bent wanneer je denkt als ik nu 7000 euro leg voor een M9 + 3000 euro lensje dan ga ik goede foto's hebben...
                Een camera is een gereedschap, meer niet.
                Tegen het eerste kan ik niks inbrengen. Ik ben dezelfde mening toegedaan.
                Hetzelfde fenomeen doet zich ook met andere hobbys voor. Ik zie bijvoorbeeld vaak fietsen die een veelvoud van de mijne kosten maar mij niet kunnen bijhouden.

                Dat een camera alleen een stuk gereedschap is, dat is dan niet op mij van toepassing. Ik heb bij sommige toestellen een beter gevoel dan bij andere, en dat heeft vaak niet met technische kwaliteiten te maken. Het is een beetje zoals een basketter met zijn favoriete schoenen, of een autoliefhebber die lyrisch wordt bij het horen van een flat six. Schoenen laten je niet significant hoger springen, en een motorgeluid is geen teken van kwaliteit of prestaties, maar in beide gevallen brengt het instrument iets speciaals naar boven in de persoon die er gebruik van maakt. Of dat nu alleen maar tussen de oren zit (of in de portefeuille), of dat een stuk van de subjectiviteit ook door de apparatuur zelf wordt aangebracht, daar kunnen we van mening over verschillen...
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #23
                  Re: Leica M

                  Oorspronkelijk geplaatst door jip Bekijk bericht
                  ik koop enkel leica m en r, geen schroefdraad. Sorry.
                  q.e.d.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Leica M

                    begrijp me niet verkeerd, vind de Leica's erg mooi en ongetwijfeld erg goed, als ze betaalbaar zouden zijn zou ik er echt eentje bezitten, maar de prijzen van de M240 en de Monochrom is /zijn dusdanig hoog dat ik denk dat de eigenaren zich in allerlei bochten moeten wringen om dit te verantwoorden. Natuurlijk hebben ze een bepaalde uitstraling maar heeft niet elk toestel dat en is dit niet meer een kwestie van of smaak of fine tunen van de beelden, vraag ik me soms af.
                    Mijn beste Foto moek nog trekke.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Leica M

                      Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                      begrijp me niet verkeerd, vind de Leica's erg mooi en ongetwijfeld erg goed, als ze betaalbaar zouden zijn zou ik er echt eentje bezitten, maar de prijzen van de M240 en de Monochrom is /zijn dusdanig hoog dat ik denk dat de eigenaren zich in allerlei bochten moeten wringen om dit te verantwoorden. Natuurlijk hebben ze een bepaalde uitstraling maar heeft niet elk toestel dat en is dit niet meer een kwestie van of smaak of fine tunen van de beelden, vraag ik me soms af.
                      Waarom zou een eigenaar van een dure camera zichzelf moeten verantwoorden?
                      De aankoop van een camera, of ander hobbyspul is iets puur persoonlijk.

                      Ik heb zelf een Leica M6 TTL .85.
                      Heb al met meerdere analoge camera's geschoten, maar ik vind de M6 het prettigst werken.
                      Waarom? Vanwege het geniaal rangefinder systeem, en het prachtige karakter van de Elmar 50 (bokeh, soft).
                      Is er verschil te zien met bv. een Nikon F3? Waarschijnlijk niet, maar geen enkele camera heeft het mooie design van de M6 (dat is puur persoonlijk, valt dus niet over te discussiëren).
                      Last edited by Jensdh; 21 oktober 2014, 18:52.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Leica M

                        Wat wordt er hier veel gediscussieerd om weinig zeg!

                        Een foto beoordelen en bekijken is héél subjectief. Een Leica karakter of iets specifieks "Leica" heeft een foto niet en kan het ook niet hebben...Zeker niet digitaal en ook maar in weinig mate analoog. Een lens heeft veel meer een "karakter" dan een body en wat het meest mee speelt is de post-processing van je digitaal beeld of ontwikkeling van je film.
                        Hang, zoals eerder vermeld, 10 foto's naast elkaar van dezelfde fotograaf met telkens een ander toestel maar met dezelfde processing... Je haalt ze amper uit elkaar.

                        Niettemin kan je wel een voorkeur hebben voor een Leica als fotograaf. Het unieke rangefinder systeem (ok, er bestaan er nog enkelen, maar dan wel zelden zo goed) en het merendeel uitstekende lenzen. Er bestaat echter wel degelijk de hype die sommigen Leica eigenaars blijkbaar niet willen toegeven. En de huidige digitale toestellen zijn zeker niet "beter" als anderen op de markt, wel anders.

                        Analoog blijft het één van mijn lievelingstoestellen, samen met mijn Rolleiflex SL66, wat natuurlijk iets helemaal anders is. Digitaal vind ik het zijn geld niet waard. En ik begrijp zeker niet waarom iemand een +1.000 euro uit geeft aan een digitaal toestel van 8 jaar oud. Maar ieder zijn ding...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Leica M

                          Ik fotografeer analoog en digitaal met Leica, verdien er m'n geld mee, trek ze af van de belasting. En de body kost niet veel meer dan een 1Dx of d4 of zo, enkel velen malen compacter en de lenzen zijn geweldig.
                          My Website
                          Light is all I need.

                          Comment

                          Working...
                          X