Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aps-c hood

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aps-c hood

    ik heb voor mijn verjaardag van de kleinkinderen de sigma 70-200 1:2.8 DG HSM gekregen( om de kleine mannen tijdens hun wekelijkse voetbalwedstrijden te kunnen fotograferen), een mooie lens maar daar zit een soort ring bij(APS-C HOOD HA 850-01)en ik weet niet waarvoor dit kan dienen

  • #2
    Re: Aps-c hood

    Het APS-C zegt al genoeg denk ik. Is bedoelt om de zonnekap te verlengen bij gebruik op een "crop-body"!

    Comment


    • #3
      Re: Aps-c hood

      ik heb een nikon D5100 maar waarom de zonnekap verlengen?

      Comment


      • #4
        Re: Aps-c hood

        voor alle nadelige invloeden van invallend licht te beperken, te denken valt o.a. lens flare.

        Comment


        • #5
          Re: Aps-c hood

          De standaard zonnekap is zo ontworpen dat die geen vignetting veroorzaakt als je die lens gebruikt op een full-frame camera.
          Als je die lens op een crop camera gebruikt, dan mag de zonnekap langer zijn zonder dat die voor donkere hoeken zorgt.
          Sigma geeft bij sommige full-frame lenzen een soort adapter voor de zonnekap zodat die op een crop camera de maximaal mogelijke afscherming biedt.

          Of dat werkelijk nodig is, dat is een andere zaak.
          Het is pas in heel bepaalde omstandigheden dat je het voordeel merkt (een lichtbron die nog net licht geeft op het frontelement met de zonnekap zonder adapter kan je misschien wel van het frontelement weg houden als je de adapter gebruikt.

          De Sigma 180mm f2,8 OS Macro heeft ook zo'n adapter, maar omdat ik die lens zowel op crop als full-frame camera's gebruik heb ik die in de doos laten zitten, dan kan ik er ook geen fouten mee maken.

          Als je die lens alleen maar op een crop camera gebruikt, dan kan je die adapter er wel altijd tussen laten zitten, maar daarmee wordt de zonnekap wel een stuk langer (dat kan soms ook onhandig zijn).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Aps-c hood

            Aangezien TS de voetbalwedstrijden van z'n kleinkinderen wilt fotograferen is een zonnekap ten zeerste aangeraden omdat onder bepaalde omstandigheden het gras als een spiegel kan werken.
            Trouwens is het aangeraden de zonnekap in gelijk welke omstandigheid op te zetten.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Aps-c hood

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Aangezien TS de voetbalwedstrijden van z'n kleinkinderen wilt fotograferen is een zonnekap ten zeerste aangeraden omdat onder bepaalde omstandigheden het gras als een spiegel kan werken.
              Trouwens is het aangeraden de zonnekap in gelijk welke omstandigheid op te zetten.
              Het gaat over Sigmalenzen waar een zonnekap + een soort adapter bijgeleverd is, ik ga er van uit dat hij de zonnekap toch al gebruikt.
              De zonnekap zonder de adapter (de adapter komt tussen de lens en de zonnekap) zal onder normale omstandigheden wel voldoende afschermen, alleen in specifieke omstandigheden kan die extra ring voor een verbetering zorgen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment

              Working...
              X