Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

first night out

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • first night out

    Gisteren enkele plaatjes gaan schieten nadat de zon verdwenen was.

    Het was mijn allereerste keer en ik heb daarom meteen 3 verschillende dingen geprobeerd.
    Graag jullie meningen en tips, want ik vind dit echt superleuk en zal nog héél vaak op pad trekken 's avonds/'s nachts!
    Vraagje langs mijn kant: Wat doe je met 'lens flare-vlekjes' (bvb. foto 2)? Wegwerken of laten staan?

    Heb buiten het bekijken van de curven en enkele kleine retouchkes niet veel gedaan aan de beelden.
    Beetje contrast waar nodig, hooglichten dikwijls iets zachter en beetje vignettering.


    origineel:
    Site will be available soon. Thank you for your patience!

    24mm
    f13
    30 sec
    iso100

    update met -1/3 stop belichtingscorrectie




    origineel:
    Site will be available soon. Thank you for your patience!

    18mm
    f13
    30 sec
    iso100

    update met -1/3 stop belichtingscorrectie




    origineel:
    Site will be available soon. Thank you for your patience!

    18mm
    f5.6
    1/80
    iso640

    update met iets minder felle voorgrond


    Opbouwende kritiek zoals steeds welkom... ;-)
    Last edited by uniŠorn; 24 september 2014, 18:09. Reden: teveel foto's.

  • #2
    Re: first night out

    ik ben niet voor grote sterren, maar soms kan je ze niet echt vermijden. das smaak. tweede is ook heel mooi gedaan, maar liefst een minder grote ster.
    derde is echt prachtig gedaan, alleen het inflitsen vooraan vind ik te hard. das ook weeral smaak natuurlijk. lens-flare vlekjes doe ik zelf ook weg. als je er een UV filter hebt opstaan is de kans veel groter om steeds lens-flare te hebben. bij mij is die er af. als dit je eerste keer is dan zou ik zeggen, zeker blijven doen dan zullen er steeds mooiere volgen ! van welke regio ben jij zelf ?
    Last edited by hypnomedi; 23 september 2014, 23:49.
    gr, JOHAN , nikon D90, D7100

    Comment


    • #3
      Re: first night out

      Hoi hypnomedi,

      Ik vind de grote sterren wel iets hebben, maar zoals je zelf zegt, da's smaak (en heb nog geen kleine sterren geprobeerd wegens 1ste keer). Bij de 3de heb ik niet ingeflitst (heb nog geen flits), maar dat is het licht van een straatlamp die links naast me stond. Ik ga dit zeker blijven doen, ben gebeten door het 'digitale' effect dat je door de lange sluitertijd krijgt. Ik ben zelf van Brasschaat...

      Voor de geďnteresseerden ineens meegeven:
      foto 1: getrokken aan de 2 ronde punten in de Voshollei.
      foto 2: getrokken op weg van het kasteel naar sportoase.
      foto 3: kasteel van brasschaat.

      Comment


      • #4
        Re: first night out

        Bij nachtfoto's ga ik vaak fotograferen met een belichtingscorrectie van -1.
        Anders krijg je soms onnatuurlijk lichte foto's.

        Lensflares laat ik soms staan, soms ook niet. Soms vind ik ze best passen.

        Best een verdienstelijke eerste poging hoor.
        https://www.facebook.com/devrieset/

        Comment


        • #5
          Re: first night out

          Bij de derde vind ik het groen in de voorgrond wel wat fel misschien had die belichtingscorrectie hier van pas gekomen! Mooie resultaten!
          vriendelijke groeten, Sien

          Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

          Comment


          • #6
            Re: first night out

            updates uitgevoerd, laat maar weten of jullie dit beter vinden.

            foto 1) belichtingscorrectie -1 stop
            foto 2) belichtingscorrectie -1/3 stop
            foto 3) struiken op voorgrond iets minder fel

            Groeten,
            Bart

            Comment


            • #7
              Re: first night out

              Laatste updates uitgevoerd. Hier en daar nog lensflare-vlekken weggewerkt.

              Groetjes,
              Bart

              Comment


              • #8
                Re: first night out

                Bij de laatste zou je zeker het groen nog moeten terugnemen. Als je over een RAW-beeld beschikt, moet je aan je witbalans sleutelen. Ik heb gewoon in PS CS6 een aanpassinglaag "Color Balance" aangemaakt en het groen met -30 aangepast. Daardoor wordt de kleur van het gebouw veel natuurlijker.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: first night out

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Bij de laatste zou je zeker het groen nog moeten terugnemen. Als je over een RAW-beeld beschikt, moet je aan je witbalans sleutelen. Ik heb gewoon in PS CS6 een aanpassinglaag "Color Balance" aangemaakt en het groen met -30 aangepast. Daardoor wordt de kleur van het gebouw veel natuurlijker.
                  Merci LesC, ben deels kleurengestoord (het verhaaltje van de boom met bruine bladeren en groene stam), dus dergelijke informatie is meer dan welkom... ;-)

                  update gebeurd...

                  Comment

                  Working...
                  X