Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade Nikon D3100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: upgrade Nikon D3100

    Oorspronkelijk geplaatst door moons83 Bekijk bericht
    Dit artikel is al van 2 jaar geleden, wil dit dan zeggen dat dit een slechte camera is?
    Lees eens de eerste woorden terug voor je zulke opmerkingen plaatst. En als je niet leest wat men voor u doet en/of opzoekt doe het dan voor de rest zelf. Komt misschien hard over, maar hetgeen wij opzoeken kan je uiteraard ook zelf vinden en uiteindelijk moet jij toch beslissen.
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

    Comment


    • #17
      Re: upgrade Nikon D3100

      Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
      Lees eens de eerste woorden terug voor je zulke opmerkingen plaatst. En als je niet leest wat men voor u doet en/of opzoekt doe het dan voor de rest zelf. Komt misschien hard over, maar hetgeen wij opzoeken kan je uiteraard ook zelf vinden en uiteindelijk moet jij toch beslissen.
      Heb ik ook gelezen hoor. Ik vroeg het me gewoon af aangezien ik vrij nieuw ben met betrekking tot digitale fotoegrafie (ongeveer 2 jaar).
      De reden waarom ik de vraag hier stel is de ervaring op dit forum. Op internet kan je inderdaad alles vinden, en als je een artikel wil dat een bepaald type camera de hemel in prijst, dan vind je dat ook. Ik heb intussen geleerd om niet alles op internet te geloven, maar te vertrouwen op het advies van experts en mensen die veel over een onderwerp weten. Ik lees veel over het onderwerp en zeker de artikels die aangeraden worden of voor me opgezocht worden.

      De vraag in mijn vorige post ("Dit artikel is al van 2 jaar geleden, wil dit dan zeggen dat dit een slechte camera is?") doelde vooral op de ouderdom van het toestel. dit toestel is momenteel voor een leuke prijs te verkrijgen op de tweedehands markt, maar ik vroeg me af of er misschien voor hetzelfde budget van ongeveer 1000 EUR een beter toestel te verkrijgen is.

      Comment


      • #18
        Re: upgrade Nikon D3100

        Oorspronkelijk geplaatst door moons83 Bekijk bericht
        Ik heb een prime 50mm 1.8 van Nikon en een 70-300 4-5.6 APO DG van Sigma. Ik had ook de kitlens 18-55 maar die heb ik ingeruild voor de Tamron 18-270. Dat laatste was bij nader inzien niet zo'n goede zet. Ik ben helemaal niet tevreden van de Tamron. De overige lenzen zijn wel zeer goed.
        Mag ik vragen wat er niet goed zou zijn aan de Tamron 18-270 ?
        Mijn fotograaf raadt deze lens aan bij zijn klanten als beste prijs/kwaliteit allround-lens. Hij werkt er trouwens zelf mee.
        En als ik mijn nieuwe body ga kopen, zou/wou ik er direct deze lens bijkopen... Dus wil ik wel graag weten als er problemen (kunnen) zijn
        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
        Mijn fotoalbums

        Comment


        • #19
          Re: upgrade Nikon D3100

          Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
          Mag ik vragen wat er niet goed zou zijn aan de Tamron 18-270 ?
          Er is niks mis met die lens. Ze zal exact doen wat ze moet doen en wat ervan mag worden verwacht.

          Maar... het is per definitie een lens met compromissen. De lens is in de eerste plaats gebouwd voor het enorme bereik en de veelzijdigheid die daaruit voortvloeit. Dat heeft zo zijn consequenties, die je moet afwegen...:
          - beperkte lichtsterkte: geen f/2.8 maar eerder iets dat vrij open begint maar al snel afzakt naar f/5.6 of zelfs f/6.3
          - mindere scherpte, zeker naar de uiteinden van het bereik toe
          - vaak contrastverlies aan het lange eind, en vignetting (vooral aan het kortere eind)
          - vervorming: barrel distortion aan de korte kant en pincushion aan de lange kant

          Er wordt vaak neergekeken op dit soort lenzen, maar dat is eigenlijk ook weer niet nodig. Het is perfect mogelijk om met zo een lens als standaardlens of zelfs als enige lens aan de slag te gaan. Zolang je maar weet wat je in je handen hebt, waarom je daarvoor kiest, en tevreden bent met de resultaten, vind ik daar helemaal niets verkeerds aan. Sommigen zullen misschien wel zeggen dat je zoiets ook kan vinden in een toestel zonder verwisselbare lenzen, en dat is uiteraard waar. Het lijkt mij een ideale vakantie-setup, maar je gaat er zeker niet het beste mee uit je toestel halen.

          Overigens, als je een 18-270 overweegt, is de nieuwe 16-300 niet nog interessanter?
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #20
            Re: upgrade Nikon D3100

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Overigens, als je een 18-270 overweegt, is de nieuwe 16-300 niet nog interessanter?
            Ik loop nu al 7 jaar rond met mijn Nikon 18-135mm (f3,5-f5,6) dus heb ik nog nooit met een groter diafragma dan f3,5 kunnen fotograferen.
            Bij een budgetvriendelijke zoomlens is het niet echt makkelijk om een groter diafragma dan 3,5 te vinden of je betaalt een serieus pak meer. De 16-300 is f/3.5-6.3 dus is het grootste diafragma maar iets kleiner dan de lens die ik nu heb.

            De 18-270mm kost rond de 470 euro, bij de 16-300mm zitten we direct aan 600 euro. Als de kwaliteit van deze een stuk beter is (vooral scherpte op max zoom), dan is deze zeker het overwegen waard.
            Ik heb nu nog een oude Nikon D40x en wil dit jaar nog overschakelen naar een D7100 (full-frame kost me te veel, zeker aan lenzen), waarop ik nog tijdelijk de 18-135 wil gebruiken.
            Ik ga me zeker één dezer weken een 50mm f1,8-lens aanschaffen om eens kennis te maken met de grote diafragma's.
            Daarnaast wil ik een goede compacte zoomlens (270 à 300 zou perfect zijn) en later nog eens een groothoek voor landschappen.
            Ik ben niet iemand dat 1000 euro gaat uitgeven aan een lens. Daarvoor werk ik niet professioneel genoeg en als amateur moet het wat betaalbaar blijven.
            De foto's die ik nu al maak, zijn tamelijk aanvaardbaar , en de overstap naar de semi-professionele D7100 zal al een droom zijn voor mij. Ik loop nu echt tegen de limieten van mijn D40x aan: vooral het scherpstellen is nu een ramp en ook boven ISO 800 is de kwaliteit onvoldoende... dus is het nu alles uit het toestel halen :-)
            Last edited by timdelma; 23 september 2014, 07:21.
            Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
            Mijn fotoalbums

            Comment


            • #21
              Re: upgrade Nikon D3100

              Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
              ...en de overstap naar de semi-professionele D7100 zal al een droom zijn voor mij. Ik loop nu echt tegen de limieten van mijn D40x aan: vooral het scherpstellen is nu een ramp en ook boven ISO 800 is de kwaliteit onvoldoende... dus is het nu alles uit het toestel halen :-)
              Dat wordt in elk geval een ferme upgrade waar je veel plezier aan zal beleven. Net die AF en de hoge ISO performance zijn revolutionair verbeterd ten opzichte van de generatie van je huidige toestel.

              Nog iets over dat grote diagragma... Het gaat er niet enkel om dat je met meer licht en minder scherptediepte fotografeert, maar misschien nog meer om de betere werking van de AF en de helderheid van de zoeker. Het feit dat jij nu op 135mm moet fotograferen met f6.3, en best naar f8 dichtdraait om de scherpte van het resultaat te verbeteren, betekent een aanzienlijke beperking ten opzichte van iemand die bv. dezelfde foto met een 70-200/2.8 maakt. We spreken hier over een factor 4 qua verschil in beschikbaar licht, en de AF voelt dat al in middelmatig daglicht en uiteraard nog veel meer als het donkerder wordt. Natuurlijk spreken we ongeveer over dezelfde factor 4 in prijsverschil

              Dat neemt natuurlijk allemaal niet weg dat jij uitstekende resultaten kan halen met je huidige lens of een superzoom genre 18-270. Daarom dat ik ook zei dat er vaak onterecht neergekeken wordt op dit soort lenzen. Je noemt een prijs van 470 euro... ik was er mij niet eens van bewust dat deze lens zo veel kost. Dan mag je ook al 'iets' verwachten, vind ik. Maar optimale scherpte aan het lange uiteinde zal je hoedanook niet krijgen, helaas. Op f8 zal het zeker ok zijn maar wijd open zal het vrij matig blijven. Dat is eigen aan de bouw van dit soort lens.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #22
                Re: upgrade Nikon D3100

                Van D7000 naar D7100 is voor mij onvoldoende verschil (filmen @60 fps, in camera HDR, 51 vs 39 focus point, 15 vs 9 cross-type, 24Mpix vs 16Mpix) om een upgrade te doen. Het verantwoord wel het huidige prijsverschil tussen beide toestellen, maar omwille van budget zijn beide een verantwoorde keuze.

                T.o.v. de D3100 ga je met beiden een gigantische stap vooruit. Niet alleen in beeldkwaliteit, maar ook in knopjes en features. Een heel pak makkelijker werken als je vaak instellingen wijzigt.
                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                Comment


                • #23
                  Re: upgrade Nikon D3100

                  Intussen liggen de kaarten weer wat anders. De opties zijn een nieuwe d7100, een tweedehands d600 of tweedehands d700. Qua prijs liggen ze allen rond de 1000 Euro.

                  De voorkeur gaat toch naar een full frame, dus de d600 of d700. De d600 is volgens deze review wel de betere:



                  Heeft hier iemand beide toestellen al eens kunnen vergelijken?

                  Comment


                  • #24
                    Re: upgrade Nikon D3100

                    Heb je ook budget voor lenzen of ben je bereidt dit in de toekomst vrij te maken ?

                    Je kan ook uiteraard ook met DX lenzen op FX werken en dan ga je ook nog steeds vooruit in beeldkwalteit t.o.v. DX. Je gaat dan wel redelijk wat crop-mogelijkheid verliezen.
                    Persoonlijk zou ik een tussenstop maken bij een D7100 en naar FF upgraden als je meer budget hebt, de FF camera's weer wat verder geëvolueerd zijn en je ook duidelijk weet wat je met een FF wil doen dat niet lukt met een high-end DX.

                    Zoals eerder aangehaald, ga je bij een upgrade naar D7000 of D7100 ook reeds een eneorme stap vooruit in beeldkwaliteit.
                    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                    Comment


                    • #25
                      Re: upgrade Nikon D3100

                      Wel, de kogel is door de kerk. Ik ben toch gegaan voor de D600. Het voordeel van FF heeft me over de streep getrokken.

                      Bedankt iedereen voor de input en het advies bij deze aankoop

                      Comment


                      • #26
                        Re: upgrade Nikon D3100

                        Succes!
                        Begin maar al te sparen voor een 24-70 of iets dergelijks
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #27
                          Re: upgrade Nikon D3100

                          idd

                          Als iemand een koopje weet...

                          Comment

                          Working...
                          X