Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met sluiter Canon AE-1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met sluiter Canon AE-1

    He hallo, ik ben gloednieuw member van belgiumdigital en wel om de volgende reden.
    Ik ben al redelijk lang met digitale fotografie bezig, maar onlangs heb ik een oude Canon AE-1 gekocht.
    Nu wil mijn sluiter niet functioneren en ik vraag me echt af wat ik hier aan kan doen.
    Ik heb de batterij al vervangen en hij geeft zijn metingen weer in de zoeker. dus er komt al stroom van de batterij.
    Maar wanneer ik volledig wil doorklikken op mijn sluiterknop doet hij niets. ondanks hij is opgespannen gaat de sluiter niet.
    Het armpje van de sluiter blijft dus aan de elektromagneet hangen...

    Vervolgens heb ik de bodemplaat eraf gehaald en toen ik het armpje manueel bewoog ging de sluiter wel af. de vertraging werkt zelfs als ik eerst mijn sluiterknop induw. dus aan de bovenste verbindingen ligt het ook al niet.
    Ik denk dat ik een nieuwe elektromagneet nodig heb kan dat? ik heb echt geen flauw idee hoe ik dat zou kunnen (laten?) maken..

    Hopelijk kan ik hier hulp vinden.
    Groetjes,
    PJ

  • #2
    Re: Probleem met sluiter Canon AE-1

    (Laten) maken heeft geen zin gezien de restwaarde van een AE-1 ... vergeet ook niet dat wanneer je een goed werkende body hebt met een niet te sterk afwijkende lichtmeter ( door ouderdom normaliter richting onderbelichting ... een stop mis is fatsoenlijk ) je voor goed te zijn nog de lichtdichtingen van de rug en het spiegelschuim zou moeten vervangen, zie http://www.kyphoto.com/classics/seal/Canon_AE1.pdf ... dus gewoon een andere body is de beste oplossing en daarvan na enige tijd de revisie doen van de link is de beste oplossing

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met sluiter Canon AE-1

      ik denk dat de canon AE-1 de eerste was met een electrische sluiter ( en automatisch met voorkeuze snelheid).
      was een mijlpaal voor amateurfotografie ( modern na de canon Ftb)
      zal nu wellicht al zo'n 35 jaar oud zijn.

      ik hoop dat je hem terug aan de praat krijgt.
      laten maken is idd geen economische oplossing

      geen idee hoe dat ding er uit ziet maar electromagneet werkt door stroom door de spoel, misschien dat eens uitmeten ? ( maar heb er geen zicht op of ervaring met de AE-1)
      begrijp wel niet goed waaruit je besluit dat probleem niet bovenaan kan liggen : als ik het goed begrijp werkt de lichtmeting ( bij halfingeduwde knop ) ( dus stroomvoorziening is ok) en werkt de sluiter goed als je iets ergens anders dan op de ontspanknop de sluiter kunt laten werken.
      met zorgvuldig gedoseerde naaimachineolie ( tussen de ontspanknop en die pal ? ( maar heb er dus zelf geen zicht op)) kun je misschien ook nog iets bereiken.
      probeer ook eens of je met de batterij uit ook nog de sluiter kunt laten werken ( volgens mijn redenering ( electrische sluiter ) zou dat niet werken, en bewijst dat dan dat het sluitermechanisme toch nog werkt ( bij stroom))

      succes, geert.
      Last edited by geert62; 20 augustus 2014, 23:00.

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met sluiter Canon AE-1

        Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
        ik denk dat de canon AE-1 de eerste was met een electrische sluiter ( en automatisch met voorkeuze snelheid).
        was een mijlpaal voor amateurfotografie
        De eerste cpu gestuurde camera (de eerste met electrisch gestuurde sluiter was de Pentax ES / diafragma voorkeuze) ... inderdaad technologisch een mijlpaal (niet alleen door cpu sturing) ... de concurrentie had een tijdlang een (kosten)probleem

        Comment

        Working...
        X