Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste PC voor fotobewerking....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Beste PC voor fotobewerking....

    Zowel prive als professioneel heb ik met beiden platformen gewerkt. Qua snelheid, qua stabiliteit, qua beschikbare applicaties, etc. is er eigenlijk bitter weinig verschil. Ook zoals iemand zei, Lightroom bijvoorbeeld werkt op beide systemen identiek. Wat je ook beslist, kies steeds voor software (die je leert gebruiken) die op beide platformen beschikbaar is. Zo, vind ik, kan je bijvoorbeeld best Premiere en After Effects gebruiken voor video in plaats van Final Cut. Mocht je dan ooit in de toekomst van platform wisselen, is er geen leercurve wat betreft de software-pakketten.

    Ook het argument dat hier werd gegeven omtrent virussen en dergelijke, zou ik weinig tot geen rekening mee houden. Het is waar dat er vroeger quasi geen virussen voor Mac OS X werden geschreven, louter en alleen omdat Apple / Mac een heel kleine markt was in vergelijking met Windows. Dus als virusschrijver kan je je best focussen op een zo groot mogelijke markt. Het overwicht van Windows is nog steeds enorm te noemen maar OS X en Apple in het algemeen hebben gewonnen aan populariteit. Het aantal virussen / malware komt nog niet in de verste verte in de buurt van Windows maar beweren dat er geen virussen zijn voor OS X slaat gewoon op niks. Alles begint bij de gebruiker zelf. Ik gebruik al zo'n 15 jaar Windows en heb nog nooit een virus infectie gehad. Ik draai zelfs geen antivirus. Een beetje voorzichtigheid met wat je opent vanuit je mailbox doet al wonderen. Ook officiële software gebruiken in plaats van gekraakte versies helpt natuurlijk op dat vlak.

    Iets wat wel doorslaggevend is, naar mijn mening, is gebruikscomfort, stabiliteit, ervaring, kostprijs.

    gebruikscomfort
    Ik vind OS X prettiger werken dan Windows. Het OS ademt gewoon design, minimalisme uit. Vandaar dat het natuurlijk ook populair is bij jongeren (hip/arty/..), ouderen (vaak eenvoudiger), grafici, fotografen, etc. Wat niet wil zeggen dat ik niet graag met Windows werk. Maar dat schrijf ik vooral toe aan de ervaring en dus de snelheid waarmee ik dingen kan uitvoeren. Bijvoorbeeld dat nieuwe startscherm van Windows 8. Sommigen haten het, zweren het af. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet zoveel problemen mee heb. Je drukt op de windows key, begint iets te typen en automatisch springt de zoekfunctie op. Ik typ "photo" en ik weet dat het eerste resultaat "photomatix" is, dus "enter" en hoppa, Photomatix staat open. Net zoals je dus bij OS X spotlight hebt.

    Maar vanuit puur esthetisch aspect werk ik liever met OS X.

    stabiliteit
    Daar heb ik weinig over te zeggen, als beiden goed geconfigureerd zijn, heb je daar geen problemen mee. Zowel niet op Windows als op OS X. Wat ik wel er bij moet vertellen is dat Apple ook de hardware maakt, zoals de meesten wel weten. Dus daar is hardware / software wel op elkaar afgestemd. Als je zelf een PC in elkaar zou steken, moet je die matching zelf doen. Bijvoorbeeld welk type geheugen (en geteste merken) bij welk moederbord. Heb je hier een mismatch, dan kan het zijn dat je systeem niet zo stabiel werkt. Maar dat ligt dan niet aan Windows maar aan de hardware. Die denkoefening neemt Apple voor je weg. Maar als je een vooraf gemonteerde PC koopt, is die denkoefening ook al voor jou gemaakt in principe.

    ervaring
    Zoals in het eerste punt al aangehaald, ervaring is belangrijk. Als je geen van beiden kent, zijn ze volgens mij even moeilijk om te leren, al zijn de meesten wel iets sneller weg met OS X dan met de laatste versies van Windows. Heb je echter al ervaring met één van de twee, dan kan je die weg natuurlijk verder zetten zonder dat er een leercurve is.

    kostprijs
    De beslissende factor, volgens mij. Je moet voor jezelf afwegen of een "mooier uitziend besturingssysteem" en de knappere hardware jou ook meer geld waard is. Want, hoe je het draait of keert, voor de kostprijs van een Apple computer koop je een PC met gelijkwaardige specificaties voor minder geld.

    Ik had vroeger een Mac mini maar die was niet meer krachtig genoeg. Ik stond toen ook voor de keuze. Uiteindelijk heb ik een PC zelf samengesteld, zelf in elkaar gestoken (wat overigens niet zo heel moeilijk is... en vermits ik IT heb gedaan wordt dat wel een beetje verwacht dat je zoiets kan) en die draait al twee jaar zonder problemen, zonder vertragingen, etc. Ik heb voor de PC gekozen met Windows / Linux (naast elkaar) omdat die gewoon goedkoper was met dezelfde specificaties. Mijn hart wou een iMac maar mijn verstand (en portefeuille) zei dat ik voor de PC moest gaan.

    Je moet ook weten dat het makkelijker is om te werken aan een PC (als je tenminste een klassieke kast / zelfbouw hebt). Videokaart stuk? Makkelijk te vervangen. Processor stuk? Relatief makkelijk te vervangen. Bij Apple moet je rekenen dat je enkel geheugen en mogelijks een harde schijf / SSD zelf kan vervangen. Voor alle andere zaken moet je normaliter bij Apple zelf zijn en dat kost natuurlijk werkuren. Dit argument vervalt natuurlijk wel als je zoiets niet zelf aandurft en een PC moet binnen brengen voor herstelling.

    Mocht je voor Apple kiezen, zou ik wel zo weinig mogelijk geheugen nemen in het systeem. Dit kan je namelijk makkelijk zelf upgraden, en dat kost dan maar een fractie van wat Apple er soms voor durft te vragen. Hetzelfde met harde schijven. Zo heeft een collega meer dan 100 euro kunnen besparen door zelf een SSD te plaatsen in zijn Macbook in plaats van deze optie af-fabriek te nemen bij Apple.

    Succes.

    Comment


    • #47
      Re: Beste PC voor fotobewerking....

      Ik zit met dezelfde vraag.

      al enkele jaren werk ik met een toshiba satellite laptop met maar 4gb ram geheugen.wondows vista
      Sinds ik de cs6 heb is hij enorm traaaaaaag ( 10 raw foto bewerkt en kan ps weer opnieuw opstarten )

      Dit is heel vervelend

      Nu heb ik me laten zeggen dat een imac ideaal is voor fotobewerking.

      Nu zitten me enkele vragen in men hoofd:

      PC of imac ? zoja welke?
      en men bestanden + foto's die ik met de toshiba bewerkt heb,kan ik die ook in een imac lezen?

      op www.computerstore.be zie ik verschillende pc met zelf 12 gb geheugen en de prijs valt goe mee.

      Mijn budget is ca 1200 euro

      groeten Jacky
      facebook : https://www.facebook.com/SpilPics

      Comment


      • #48
        Re: Beste PC voor fotobewerking....

        Als €1200,- je max budget is, zou ik zeggen: blijf aub van Mac weg. Ga naar PC en stel zelf je PC samen. Je kunt een Mac vinden voor jouw budget, maar bv een 20" iMac is qua RAM-geheugen niet meer door de gebruiker zelf uit te breiden. Ik heb geen ervaring met de Mini, maar weet dat je in dat geval nog een scherm nodig hebt. Zelfde geldt trouwens als je voor een PC gaat die niet "all-in-one" is.
        Ik ga niet meer in op die Mac vs PC discussie, maar ben en blijf Mac-ker van het eerste uur, met professioneel en qua avondonderwijs zeer slechte ervaringen met het andere platform (en niet dat ik van die toestellen niets afweet). Over esthetiek (smaak dus) praten we niet eens.
        Voor mij is bij Apple de gemiste kans niet de mini of de all-in-one (dus nu de iMac), maar tussen de Mini en de MacPro mis ik een Midi, naar analogie met 'uitbreidbare' PCs.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #49
          Re: Beste PC voor fotobewerking....

          Je foto's kan je perfect uitwisselen tussen mac en PC. Dus die bestanden kan je perfect op een iMac lezen. Dat geldt trouwens voor zowat alle bestanden.
          De prijs van een iMac kan je vinden op de site van Apple : http://store.apple.com/be-nl/buy-mac/imac
          Je zal merken dat er maar 1 versie binnen je budget valt...
          Persoonlijk zou ik het ook bij een windows PC houden. Belangrijk is dat je een IPS-scherm neemt (geen TN-panel). Als een 21" scherm voldoende groot is, dan kan je dat vinden voor een 200euro (en zelfs lager). Dan heb je nog 1000 euro over voor de PC zelf.
          Loop eens binnen bij een deftige PC-winkel en stel daar even je vraag. Normaal zal je naar huis komen met een i5 met een 16 GB ram, een 256 GB SSD en een 2 TB harde schijf en een redelijk basic grafische kaart (maar dat volstaat ruimschoots voor fotobewerking).
          Enige bijkomende optie is dan of je je scherm nog wil calibreren of niet (is voor deftige fotobewerking ook redelijk belangrijk).
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #50
            Re: Beste PC voor fotobewerking....

            Wat ik steeds iedereen (studenten, kleinere budgetten) aanraad als beste prijs/kwaliteit: een jonge tweedehands high-end mac.
            Die zijn er in overvloed te vinden dankzij de échte fanboys die bij elke product release direct voor het laatste nieuwe (en duurste) model gaan

            Op sites als http://www.tweedehandsmac.nl of http://www.tweedehandsmac.be vind je al zeer degelijke toestellen (vaak nog met garantie) voor 'spotprijzen'.

            Het voordeel aan de oudere macs is natuurlijk ook dat je nog iets meer vrijheid hebt om zelf hardware upgrades of herstellingen uit te voeren.

            Over windows kan ik niet enorm veel zeggen aangezien ik er nog nooit een gehad heb maar ik blijf toch lekker bij mijn favoriete fruitboer!

            Comment


            • #51
              Re: Beste PC voor fotobewerking....

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Apple is dan wel van een DOS-achtige taal (wat was het ook weer, CP/M of wat anders)...
              Potverdikke... doordat je dat vermeldt weet ik ineens weer dat mijn allereerste "PC" een Amstrad met CP/M Plus was. Mijn leraar dactylo had nog nooit een PC gezien, dus mijn thuisopdrachten deed ik via copy/paste op 't scherm en dan afprinten met mijn 9-naalds printertje. Een halve bladzijde per minuut of zoiets. Die is er een heel jaar met open ogen ingetrapt.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #52
                Re: Beste PC voor fotobewerking....

                Mijn eerste eigen "PC" was een Schneider Joyce (ook Amstrad dus, als ik het goed lees); had een spreadsheet (erg Lotus 1-2-3-like) en een tekstverwerker die -als je een document opende- altijd bovenaan pagina 1 begon, zonder een "go to end of doc" te hebben. Ik heb er een roman op geschreven, maar had snel door dat ik per hoofdstuk een nieuw doc moest aanmaken, gewoon om dat eeuwige gescroll te vermijden. Had ook 1 diskettepoort, voor een floppy die je moest uitwerpen, omdraaien en opnieuw insteken om verder te beschrijven (tweezijdig dus). Op een keer had ik een hoofdstuk klaar, maar de diskette was vol, dus ik kopieer naar RAM, werp de floppy uit, en zet de computer af. Dat hoofdstuk heb ik uiteraard helemaal moeten herschrijven, gelukkig aan de hand van notities gemaakt met een nog klassiekere tekstverwerker, de bic...
                Die Schneider had inderdaad de programmeertaal CP/M (waarmee ik aardig weg was), maar ook een OOP, nl. Logo, waarmee ik nog veel meer mee weg was (en in de wolken).
                Ondertussen achterhaald dat de Apple II met ProDOS werkte; maar die weg heb ik nooit bewandeld.
                Last edited by LesC; 10 september 2014, 15:42.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #53
                  Re: Beste PC voor fotobewerking....

                  CP/M was niet de programmeertaal, maar het besturingssysteem. Commando's als PIP roepen inderdaad herinneringen op aan vervlogen tijden. Op mijn CP/M bakske, ook een Schneider trouwens, leerde ik voor het eerst vectoriele tekenprogramma's kennen - ontstellend primitief vergeleken met de huidige software.

                  ...en terwijl ik daarover mijmerde vond ik de link naar de vraag waar hier alles mee begon: destijds kocht je nog software maar nu Adobe en anderen overschakelen op een maandelijks abonnement, is er misschien toch een verschil qua platform. Op PC is er veel meer keuze aan software, ga je daarmee niet gemakkelijker maandelijkse kosten kunnen vermijden in vergelijking met een Mac?
                  Last edited by Laurens; 10 september 2014, 19:34.
                  Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                  Comment


                  • #54
                    Re: Beste PC voor fotobewerking....

                    Dank voor die toelichting Laurens, het ging inderdaad om de taal gebruikt om het ding aan te sturen (zoals DOS of UNIX).
                    Ik weet niet of er voor PC/Windows veel meer software beschikbaar is, qua games en allerlei AV-spul wellicht wel (), maar de meeste programma's die wij hier voor onze hobby nodig hebben, bestaan voor beide platforms. Ik lees wel op bepaalde forums van "ik wou dat Mac ook een programma had als Proshow", maar andersom lees je ook dergelijke verzuchtingen.
                    Ik geloof niet dat dat maandelijkse abonnement van Adobe eraan toe doet. Dat is alleszins voor mij een van de belangrijkste redenen om meer en meer afstand te nemen van Adobe. Ik heb het al gezegd: voor jongeren, die zich geen dure software kunnen permitteren (zoals mijn zoons), is dit wellicht een prachtige manier om toch met die programma's aan de slag te kunnen, maar niet voor degenen die al sinds jaar en dag programma's hebben aangekocht. Met dat laatste aanbod (wat was het €9,99/maand) was ik niks, want ik heb zowel LR5 als CS6 aangekocht. De CC-versie van PS bevat echt nog niet zoveel verbeteringen om "up te graden", en ik ga uiteraard geen twee keer betalen voor wat ik al heb. Voor Lightroom was het wel de eerste keer (bij Adobe toch) dat ik geen doos met optische schijf kreeg; enkel een download-link. Dat geldt bepaalde concurrenten (bv OnOne, Topaz...) al een hele tijd: software enkel te downloaden.
                    Maar we dwalen allicht af...
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment

                    Working...
                    X