Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 70 - 200 f2.8 VR lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 70 - 200 f2.8 VR lens

    Hallo mensen,

    Sinds kort heb ik de Nikkor 70-200 f2.8 VR aangeschaft!

    De meeste foto's zijn goed! Doch soms merk ik dat de lens in focus minder goed is!
    Ik werk graag op 2.8, weet best wel mijn focuspunt juist te leggen, heb een vaste hand, maar om één of andere reden heb ik tijdens een shoot (met model) gemerkt dat in een reeks van 20 foto's mijn focuspunt achter mijn onderwerp ligt.

    Wat kan ik hieraan doen? Waar ligt het probleem?

    Werk (momenteel nog) met een Nikon D90

    mvg - Luc

  • #2
    Re: Nikkor 70 - 200 f2.8 VR lens

    Heb je dit probleem enkel met de 70-200 of ook met andere lenzen?

    Mvg Yves.
    What you see is what you get

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 70 - 200 f2.8 VR lens

      Hallo Yves,

      Enkel met deze lens! Met de 18-105mm bvb geen probleem!

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 70 - 200 f2.8 VR lens

        Ik herken het probleem van in de tijd dat ik met de D90 werkte,veel goede foto's en dan plots om onverklaarbare reden een paar foto's out of focus.Ik ben in feite nooit 100% tevreden geweest over de D90.
        Ik ben toen overgestapt naar de D300 wat de kwaliteit van mijn foto's zeker ten goede kwam.

        Mvg Yves.
        What you see is what you get

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 70 - 200 f2.8 VR lens

          Ik ken de D90 niet maar het is een feit dat een dergelijke lens al op een goed toestel moet zitten, anders komt ze onvoldoende tot haar recht. Ik heb dezelfde lens en sinds ik ze gebruik met mijn D7000 is het genot van deze lens toch wel hoger.
          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 70 - 200 f2.8 VR lens

            Ja idd evelynvancky maar het moet toch een oorzaak hebben. Zoals Yves zegt een reeks goede foto's en dan zitten er een reeks in die niet scherp zijn .... Ik heb al met veel lenzen gewerkt en nooit 1 probleem gehad. Nu met die Nikkor 70-200 f2.8 VR soms en het rare is...mijn broer heeft de Tamron versie 70-200 f2.8 zonder VR en daar heb ik het ook soms mee!

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 70 - 200 f2.8 VR lens

              Dus zal het wel niet aan de lens liggen want dat is toch een superieure lens en niet goedkoop ook niet. Denk dat het gewoon is omdat je toestel het niet aankan, de 18-105mm is niet zo een zware zoom en daar hebben de lichtere toestellen geen probleem mee. Dat had mijn D5100 ook niet met die lens maar met de andere wel.
              https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 70 - 200 f2.8 VR lens

                zowel je lens als je toestel hebben een minimum en maximum tolerantie wat AF betreft vanuit de fabriek. Dat is altijd zo met dingen die op elkaar passen.
                Als de tolerantie van toestel en lens te ver uit elkaar liggen dan krijg je dit soort focusproblemen wel eens.
                De duurdere toestellen hebben een "microadjustement" functie waarmee je dat kan bijregelen. Dan los je dat probleem op met de befaamde batterijtest en een minuutje of 2 foto's maken en nakijken.
                Of een D90 dat heeft weet ik niet, maar als dat niet het geval is kan je lens en camera op elkaar laten afstemmen bij proricep. Die kalibreren heel het boeltje dan.

                De reden dat je dat waarschijnlijk bij sommige reeksen wel en andere niet hebt heeft denk ik te maken met het zoomen. Het zou kunnen dat je focus een tikje verloopt van 70 naar 200mm. Als je dat wil testen doe dan de batterijtest eens op verschillende brandpuntsafstanden.

                Mijn 70-200 verlegt zijn focus bijvoorbeeld een beetje naar achter over de zoomafstand van 70 naar 200. Omdat ik die vooral voor portretten gebruik heb ik de mijne afgesteld op een brandpunt van 135mm. Als ik op 200mm of op 70mm fotografeer knijp ik hem iets dicht en is dat probleem ook weg.

                Elke lens heeft zo wel zijn nukken en eigenaardigheden.
                FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 70 - 200 f2.8 VR lens

                  ja die indruk heb ik ook! :-)

                  Mss de iso verhogen en kortere sluitertijd?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 70 - 200 f2.8 VR lens

                    op welke sluitertijd zit je? en op welke brandpuntsafstand?
                    Hou er rekening mee dat je trillingen kan vermijden met de brandpuntsafstand gelijk te nemen met je sluitertijd (dus als je op 200mm zit neem je 1/200 sluitertijd) rekning houdend met VR en je eigen stabiliteit, maar beweging van mensen bevriezen, daar heb je toch al snel 1/160 ste voor nodig hoor.
                    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 70 - 200 f2.8 VR lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Luc D90 Bekijk bericht
                      Sinds kort heb ik de Nikkor 70-200 f2.8 VR aangeschaft!
                      Is het trouwens de nieuwe VRII versie of nog de oude?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 70 - 200 f2.8 VR lens

                        De oudere! Niet de VRII versie

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 70 - 200 f2.8 VR lens

                          Ik heb dat ook gehad met de VR II.
                          Snelle test: neem een blad papier. Leg dat op een helling van een 45tal graden.
                          Leg op dat blad een meetlat. (van boven naar onder)

                          Neem nu een paar foto's op statief en zet scherp op bv het streepje van 15 cm.
                          Kijk nadien in detail eens naar het resultaat rond 15cm. Is dat scherp? Of ligt dat punt waarop het scherp ligt eerder op 13,14 cm of 16 of 17cm?

                          Dat kan je dan op sommige fototoestellen corrigeren (binnen zekere grenzen).
                          Bij mij was dat nog niet goed op maximale correctie.

                          Terug naar Coolblue gebracht en direct een andere lens gekregen.
                          Nadien nog eens nagemeten en die was perfect.


                          succes




                          Sent from my iPad using Tapatalk HD
                          Nikon D800, Nikon 16-35 & 50 & 24-70 & 70-200mm & 300mm ; 200 mm Micro; Sigma 105 & 180 mm

                          Comment

                          Working...
                          X