Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

teleconverter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • teleconverter

    Beste BDR's
    een vraagje voor de groep is er iemand die mij deskundig advies kan geven wat betreft de mogelijkheden van teleconverters voor toe te passen op een canon 70d in combinatie met een tamron 150/600mm lens.
    graag advies voor ik iets verkeerd zou aanschaffen waarvoor van harte.

  • #2
    Re: teleconverter

    Niet doen op zo een lens, dat is weggegooid lens. Je AF gaat niet werken en de scherpte gaat serieus achteruit, dus je bent beter af met croppen. Teleconverters zijn gemaakt voor lichtsterke lenzen, F4, F2.8 enz..

    600mm is toch al behoorlijk, nietwaar. Ik heb die lens ook in bestelling en een tc gaat er zeker niet opkomen.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: teleconverter

      Een Kenko teleconverter past waarschijnlijk wel, maar als je de reviews bekijkt dan zie je dat de scherpte van de 150-600 toch begint te verminderen naarmate de brandpuntsafstand dichter bij de 600mm komt.
      Met een teleconverter zal de scherpte nog verder verminderen, en dat zal het best opvallen op de langere brandpuntsafstanden van de 150-600, net waar je die teleconverter het meest zou willen gebruiken.

      De autofocus werkt misschien nog wel met een Kenko teleconverter (dat is toch zo bij de meeste lenzen), maar of die dan nog betrouwbaar en snel werkt, dat is een andere zaak.

      Ik heb zelf een Kenko 1,4x teleconverter, maar de Tamron 150-600 heb ik niet, daarom kan ik die combinatie ook niet testen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: teleconverter

        Ik heb een Kenko teleconverter maar ik gebruik hem zelden: de scherpte gaat te veel achteruit. Als je goed gewend bent dan doe je het niet voor minder.

        Comment


        • #5
          Re: teleconverter

          Heeft er iemand ervaringen de "Kenko 2.0x converter Pro300 DGX multicoated voor Nikon" ik zou deze willen gebruiken op een Nikon D800e
          Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

          Comment


          • #6
            Re: teleconverter

            Volgens mij wordt hij hier getest (canon variant):


            De test laat zien dat de kwaliteit nogal te wensen overlaat. Ik lees overigens wel goede resultaten over de Kenko 1.4x teleconverter.

            Comment


            • #7
              Re: teleconverter

              Hier zie je een vergelijking tussen de verschillende teleconverters: http://www.traumflieger.de/objektivt...php#kenko14dgx
              Je kan aan de grafiekjes duidelijk zien wat het "verlies" in scherpte is als je een bepaalde teleconverter gebruikt.
              Je ziet ook duidelijk dat vooral de 2x teleconverters eigenlijk heel slecht scoren, als je daarmee nog aanvaardbare resultaten wil, dan zal je die op een héél scherpe lens moeten gebruiken om nog wat scherpte over te houden.

              De Kenko 1,4x MC4 DGX (naar beneden scrollen) heb ik zelf ook, en die geeft prima resultaten in combinatie met de 70-300 L IS (daar passen alleen maar Kenko teleconverters op).
              De Canon 1,4x type III is in het center iets beter dan die Kenko, maar het gemiddelde over het hele beeld is bij de Kenko een stuk beter.
              Het probleem met die Kenko is wel dat die bij bepaalde combinaties camera + lens de camera compleet laat blokkeren (5D MKIII + Canon 300mm f4, Sigma 150 en ook de Sigma 180mm f2,8 macro).
              Op de 1DX moet je er dan weer rekening mee houden om de belichtingscompensatie 1 stop naar beneden te zetten, want anders zijn alle foto's overbelicht.
              Op de 700D werkt die probleemloos met alle EF lenzen (ook Sigma), alleen de EF-S lenzen passen er niet op.

              Het is dus altijd afwachten of de Kenko wel zonder problemen werkt op de camera en de lenzen die je gebruikt.
              Ik weet dus ook niet of die problemen geeft in combinatie met de Tamron 150-500 en bepaalde camerabody's.
              Maar ik vermoed dat de scherpte toch niet zo geweldig zal zijn met die combinatie, misschien is het zelfs beter om dan gewoon een stuk uit het beeld te snijden in plaats van een teleconverter te gebruiken...
              Last edited by Black B@ndit; 28 juli 2014, 13:34. Reden: Ik zag net dat ik de link vergeten was, die zou er nu moeten bij staan...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: teleconverter

                Oorspronkelijk geplaatst door daddy yo yo Bekijk bericht
                Heeft er iemand ervaringen de "Kenko 2.0x converter Pro300 DGX multicoated voor Nikon" ik zou deze willen gebruiken op een Nikon D800e
                Dat gaat geen plezierige ervaring worden, zonde van het geld.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment

                Working...
                X