Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM (Canon) scherpstelmotor om zeep.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM (Canon) scherpstelmotor om zeep.

    Zoals de titel al zegt, de motor heeft de geest gegeven.
    Geen error op de toestellen waar ik de lens al uitgeprobeerd heb, niks te horen en niks beweegt.
    Ik heb het internet al afgezocht maar niks gevonden daar omtrent, zou ik dan de eerste en enige zijn?
    Ik denk het niet, heeft iemand hier op het forum dat al voor gehad?
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM (Canon) scherpstelmotor om zeep.

    Heb je al geprobeerd om het schakelaartje op de lens een paar keer te verzetten?
    Misschien geeft dat geen goed contact.
    Als dat geen verschil geeft, dan zal je de lens toch moeten laten repareren.
    Bij mijn oude 150mm moest ik het schakelaartje soms ook een paar keer verzetten voor de AF terug wou werken, vooral als die een tijdje niet gebruikt was (oxidatie op de contactjes van de schakelaar?)

    Sigma maakt lenzen met een heel goede beeldkwaliteit, maar de bouwkwaliteit laat dikwijls te wensen over.
    vooral de autofocus geeft problemen, de sigma 15mm f2,8 Macro is de enige Sigma die ik tot nu toe heb gehad en die een echt goede (snel en betrouwbaar) autofocus heeft (die heb ik vervangen door de Canon 8-15, die ook een heel goede AF heeft)...
    De enige Sigma die ik nu nog gebruik is de 180mm f2,8 Macro OS, de beeldkwaliteit is geweldig goed, maar de AF is ook een heel stuk minder.
    Die is erg traag, en ook niet echt betrouwbaar, zeker als je de ontspanknop half ingedrukt houdt om de compositie aan te passen durft die wel eens verlopen.
    Dat is dus niet mogelijk met die lens, de enige oplossing is het juiste AF-punt gebruiken, en dan meteen afdrukken als die heeft scherpgesteld (als je eventjes wacht om af te drukken op hetzelfde punt, dan zit die er gewoonlijk weer naast).
    Daarom zet ik die voor macrofotografie meestal op MF.
    Actiefotografie kan je al helemaal vergeten met die lens.
    De oude 150mm f2,8 Macro zonder beeldstabilisatie had net dezelfde "kuren", daarom vermoed ik dat het ook normaal is bij de 180mm (maar eigenlijk zou dat niet mogen voor die prijs).
    Het ligt niet aan de camera, want ik gebruik die lens op verschillende camerabody's.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM (Canon) scherpstelmotor om zeep.

      Voorheen had ik dat schakelaartje nog nooit verzet, dus weinig waarschijnlijk dat er contacten slecht contact zouden maken.
      Enfin een 30 à 40 keer af - op geschakeld maar het heeft niet geholpen.
      Zaterdag laatst mail verstuurd naar Sigma Benelux maar nog geen antwoord gehad.
      Als er tegen het einde van deze week geen nieuws is schrijf ik Sigma.de eens aan.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM (Canon) scherpstelmotor om zeep.

        Sigma laat niks van zich horen, blijkbaar ben ik dan toch de eerste en enige waarvan de HSM motor het laat afweten, mijn conclusie gezien er hier en elders geen reacties worden gegeven.
        Dit was dus mijn eerste maar ook mijn laatste Sigma product gezien de zeer manke service.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM (Canon) scherpstelmotor om zeep.

          Heb je contact gelegd met de winkel waar je die lens heb gekocht.

          Heb in het verleden ook een 120-400 met dezelfde probleem was zelfs buiten de garantie. Deze is vervangen door een nieuw exemplaar.

          Vriendelijke groet, jessey

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM (Canon) scherpstelmotor om zeep.

            Draai de focusring een aantal keer met de hand van nul naar oneindig....was bij mij de oplossing.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM (Canon) scherpstelmotor om zeep.

              Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
              Heb je contact gelegd met de winkel waar je die lens heb gekocht.

              Heb in het verleden ook een 120-400 met dezelfde probleem was zelfs buiten de garantie. Deze is vervangen door een nieuw exemplaar.

              Vriendelijke groet, jessey
              Mijn 50mm is 5 jaar oud, veel te weinig gebruik, die zal wel niet meer onder de garantie vallen denk ik.
              Ik heb contact opgenomen met Konijnenberg in Turnhout. Vijftig EUR onderpand voor mogelijke herstelling en hoeveel het mij uiteindelijk zal kosten kunnen ze me niet zeggen en dat kan ik aannemen.

              Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
              Draai de focusring een aantal keer met de hand van nul naar oneindig....was bij mij de oplossing.
              Al van alles geprobeerd, lens is morsdood en niks, rien du tout, notting en nada ERROR melding op twee 5D en één 50D.
              Lens had ik al maanden niet meer gebruikt, haal ze terug te voorschijn en lap........ RIP!
              Nog nooit zoiets voor gehad en echt niks dergelijks gevonden op 't internet hé.
              Volgende week zal ik ze waarschijnlijk binnen doen bij Konijn, eerst naar hun bevindingen peilen en als die negatief zijn is het een lens voor het stort en is het ook amen en uit met Sigma (zeker Sigma Benelux Houten of Utrecht. Alle vertrouwen kwijt bij die gasten)!
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM (Canon) scherpstelmotor om zeep.

                UPDATE:
                Zojuist die Sigma aan mijn analoge Canon 1N gehangen en. . . . . . . . . alles werkte!
                Dus haal ik mijn 5D boven zet die lens erop en alles prima!
                En nu de vraag van één miljoen, kan een camera een lens in de war sturen?
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM (Canon) scherpstelmotor om zeep.

                  Als de lens een hele tijd niet gebruikt is, dan is het mogelijk dat het smeermiddel in het scherpstelmechanisme blijft "kleven", misschien stuurt de 1D wat meer stroom naar dat motortje en is de boel daardoor wel terug los gekomen?
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM (Canon) scherpstelmotor om zeep.

                    Over het algemeen geldt dat het beter is om AF lenzen met ingebouwde motor af en toe te gebruiken, dan ze in de kast te laten staan. Dan willen ze nog wel eens vast gaan staan, ook originele Canon en Nikon objectieven.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM (Canon) scherpstelmotor om zeep.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Als de lens een hele tijd niet gebruikt is, dan is het mogelijk dat het smeermiddel in het scherpstelmechanisme blijft "kleven", misschien stuurt de 1D wat meer stroom naar dat motortje en is de boel daardoor wel terug los gekomen?
                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      Over het algemeen geldt dat het beter is om AF lenzen met ingebouwde motor af en toe te gebruiken, dan ze in de kast te laten staan. Dan willen ze nog wel eens vast gaan staan, ook originele Canon en Nikon objectieven.
                      Bedankt Bart en Bob, blijkbaar is men nooit te oud om iets bij te leren.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM (Canon) scherpstelmotor om zeep.

                        Ben blij dat hij weer goed werkt.
                        Nu verwacht ik wel dat er nu foto's komen

                        Vriendelijke groet, jessey

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM (Canon) scherpstelmotor om zeep.

                          Ze werkt weer, dat wel, maar de AF is bijna normaal snel als er moet scherp gesteld worden van oneindig naar dichtbij, en de AF is enorm sloom als er dient scherp gesteld worden van dichtbij naar oneindig.
                          Met andere woorden, die lens moet toch binnen om nagezien te worden en dit zal deze namiddag gebeuren.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment

                          Working...
                          X