Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Epson P50 print alles PAARS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Epson P50 print alles PAARS

    Het verhaal van het product om de kanalen te reinigen in originele Epson inktpatronen geloof ik ook niet.
    Als dat het geval zou zijn, dan zouden de eerste afdrukken voor de vuilbak zijn, omdat de kleuren dan onmogelijk juist kunnen zijn (met verdunde inkt krijg je gegarandeerd foute kleuren).
    Wat er wel gebeurt bij een nieuwe printer is dat er al een vrij groot deel van de inktpatronen wordt gebruikt om alle kanalen in de printkop te vullen.
    Dat wordt in de gebruiksaanwijzing van de Epson P50 trouwens ook vermeld, dat je daardoor met de eerste inktpatronen minder afdrukken kan maken dan met de volgende.

    Wat het probleem van de paarse afdrukken betreft, volgens mij komt de inkt niet uit de nieuwe (in dit geval niet originele) inktpatronen.
    Dat komt wel meer voor, de enige oplossing is om die inktpatronen nog eens te vervangen, en de leverancier te contacteren zodat je er andere voor in de plaats krijgt.
    Dat zou je moeten zien door een testafdrukje te maken (de test waarmee je de printkop controleert).
    Als er een kleur te weinig op het blad staat, dan weet je welk patroon niet correct werkt.

    Een ander probleem is, hoe langer het duurt voor de inkt weer tot op de juiste plaatsen geraakt, hoe meer kans dat er is dat de printkop permanent wordt beschadigd.
    Zonder inkt droogt de boel uit, maar de printkop zelf kan ook stuk gaan als je blijft printen zonder inkt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Epson P50 print alles PAARS

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Het verhaal van het product om de kanalen te reinigen in originele Epson inktpatronen geloof ik ook niet.
      Als dat het geval zou zijn, dan zouden de eerste afdrukken voor de vuilbak zijn, omdat de kleuren dan onmogelijk juist kunnen zijn (met verdunde inkt krijg je gegarandeerd foute kleuren).
      Wat er wel gebeurt bij een nieuwe printer is dat er al een vrij groot deel van de inktpatronen wordt gebruikt om alle kanalen in de printkop te vullen.
      Dat wordt in de gebruiksaanwijzing van de Epson P50 trouwens ook vermeld, dat je daardoor met de eerste inktpatronen minder afdrukken kan maken dan met de volgende.

      Wat het probleem van de paarse afdrukken betreft, volgens mij komt de inkt niet uit de nieuwe (in dit geval niet originele) inktpatronen.
      Dat komt wel meer voor, de enige oplossing is om die inktpatronen nog eens te vervangen, en de leverancier te contacteren zodat je er andere voor in de plaats krijgt.
      Dat zou je moeten zien door een testafdrukje te maken (de test waarmee je de printkop controleert).
      Als er een kleur te weinig op het blad staat, dan weet je welk patroon niet correct werkt.

      Een ander probleem is, hoe langer het duurt voor de inkt weer tot op de juiste plaatsen geraakt, hoe meer kans dat er is dat de printkop permanent wordt beschadigd.
      Zonder inkt droogt de boel uit, maar de printkop zelf kan ook stuk gaan als je blijft printen zonder inkt.
      Niet alleen dat: Epson raadt aan om de pigmentpatronen zoals voor de R2880 om die eerst te schudden voor gebruik om de pigmentdeeltjes te homogeniseren voor een gelijkmatige kleur. Kleurstofinktpatronen, zoals voor de P50, hoeven niet geschud worden, omdat dit ware oplossingen zijn, terwijl pigmentinkt een suspensie is die heel langzaam maar zeker precipiteert.

      Nu wat Epson printkoppen betreft: deze zijn zeer robuust en gaan niet snel kapot in tegenstelling tot Canon, vanwege het verschil in printtechniek. Bij Canon en HP wordt de bubblejet-techniek gebruikt: de inkt wordt ter plaatse enorm verhit, waardoor een dampbel ontstaat, die de inktdruppel eruit doet schieten. Omdat er hitte gebruikt wordt, is de inkt tevens ook koelmiddel voor de printkop. Epson werkt met een piezokristal, die uitzet door een verandering van de spanning. Door de frequentie en de spanning te sturen worden de druppeltjes eruit gedrukt: mechanisch, zonder verhitting.

      Bij Canon en HP is het afdrukken zonder inkt, dus fataal voor de printkop, die zal doorbranden. Bij Epson al er niks op het papier komen, maar verder geen mechanisch defect (er zit lucht in de kanaaltjes en nozzles). Hierdoor kan Epson en ook Brother gemakkelijk allerlei soorten inkt gebruiken, zonder gevaar op verstopping of doorbranden van de printkop. Tevens kan de Epson ook verschillende druppelgroottes uit dezelfde spuitmondje produceren, terwijl bij de Canon en HP er per druppelgrootte 1 rij spuitmondje apart nodig is. Ook dit komt door het verschil in afdruktechniek.

      Nogmaals: het broodje aap verhaal van die pre-inkt met reinigende eigenschappen kan gewoon niet waar zijn, tenzij je kunt toveren. Blackbandit heeft immers nog een argument aangedragen, waarom dit gewoon niet waar kan zijn.
      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

      Comment


      • #18
        Re: Epson P50 print alles PAARS

        Oorspronkelijk geplaatst door Paul C. Bekijk bericht
        Na het wisselen van twee inktcassettes drukt mijn printer (2 jaar oud) nu een paarse zweem.
        Tot dan toe werkte hij prima !
        Her niveau van de cassettes word correct aangegeven.
        De spuitkanalen werden gekuist...vruchteloos.
        Wat kan de oorzaak zijn ? Wie kan mij helpen ?
        Eerst een nozzle check doen (controle spuitmondjes). Als het goed is met je van elke kleur een aantal gekartelde aflopende lijntjes zijn van o.a. geel, zwart, licht magenta, magenta, licht cyaan, cyaan en geel zien.

        Kijk eens of de kleuren kloppen, dat de light versies van magenta en cyaan inderdaad lichter zijn en niet dezelfde toon hebben (Het kan zijn dat er verkeerde inkt in zit).

        Verder kijk of er geen onderbrekingen in zitten, maar ik weet zeker dat je dat al heb gecontroleerd, voordat je de vraag stelt op dit forum. Onderbrekingen in het printpatroon betekenen immers verstoppingen van de desbetreffende kleur. Alleen reinigen is niet genoeg: je moet immers na elke reiniging eerst controleren of de reiniging effectief is door een controle spuitmondjes af te drukken. Indien na 2x reinigen geen resultaat wordt bekomen. Laat de printer een tijdje staan, zodat mogelijke luchtbelletjes tijdens het reinigen zich kunnen afzetten en sommige verstoppingen hierdoor spontaan kunnen oplossen.

        Tip: plaats een externe afvalinkttank aan je printer (te koppelen aan de printkop), zodat de inkt hierin wordt afgeleid tijdens reinigingen en niet de printer onderaan zelf gaat bevuilen.
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • #19
          Re: Epson P50 print alles PAARS

          Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht

          Nogmaals: het broodje aap verhaal van die pre-inkt met reinigende eigenschappen kan gewoon niet waar zijn, tenzij je kunt toveren. Blackbandit heeft immers nog een argument aangedragen, waarom dit gewoon niet waar kan zijn.
          Nog een argument.

          De betere printers van epson 2400 en volgende,

          is een cart leeg halverwege een foto, gewoon de cart vervangen en de printer gaat gewoon door met die foto, je kan zelfs niets aan de foto zien waar of wanneer de cart is vervangen.

          Ik heb eens een totaal verstopte 2880 terug in orde gekregen, wel 8 keer moeten reinigen, maar tussen iedere reiniging een 6-tal uren gewacht zodat de nieuwe/natte inkt de oude/verdroogde inkt kon zacht maken.
          de nieuwe carts waren wel half leeg, maar de printer was terug OK.

          Die reinigingsvloeistof heet inderdaad " inkt ".

          PJW
          Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

          Comment


          • #20
            Re: Epson P50 print alles PAARS

            Oorspronkelijk geplaatst door pjw Bekijk bericht
            Nog een argument.

            De betere printers van epson 2400 en volgende,

            is een cart leeg halverwege een foto, gewoon de cart vervangen en de printer gaat gewoon door met die foto, je kan zelfs niets aan de foto zien waar of wanneer de cart is vervangen.
            Bij de P50 komt de half afgedrukte foto uit de printer, en als je de printopdracht niet stopt, dan krijg je de andere helft van de foto als het inktpatroon vervangen (of bijgevuld) is.
            Je bent dan 2 bladen fotopapier kwijt, en je hebt nog geen afdruk.
            Ik begrijp echt niet waarom een printerfabrikant voor zo'n domme firmware zorgt.
            Of het zou moeten zijn dat je inkt en papier van Epson zelf koopt, dan brengt het meer op, want uiteindelijk moet je dan toch nog een derde blad gebruiken voor je een complete afdruk hebt...
            Dat heb ik bij de Canonprinters vroeger nooit gehad, die stopten als de inkt op was, en gingen gewoon verder als er terug inkt in de printer zat (dat was niet te zien op de afdruk).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: Epson P50 print alles PAARS

              Ik heb eens een totaal verstopte 2880 terug in orde gekregen, wel 8 keer moeten reinigen, maar tussen iedere reiniging een 6-tal uren gewacht zodat de nieuwe/natte inkt de oude/verdroogde inkt kon zacht maken.
              de nieuwe carts waren wel half leeg, maar de printer was terug OK.

              Die reinigingsvloeistof heet inderdaad " inkt ".
              Bij Epson kan je de printkop niet verwijderen, je moet wel reinigen zoals de fabrikant het voorschrijft (alhoewel ik het ook bij Canon eerst op deze manier doe).
              Je kan je inktpatronen ook zelf vullen met een reinigingsoplossing, die is niet moeilijk en goedkoop te maken.

              Veel succes met je geel.

              Comment


              • #22
                Re: Epson P50 print alles PAARS

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Bij de P50 komt de half afgedrukte foto uit de printer, en als je de printopdracht niet stopt, dan krijg je de andere helft van de foto als het inktpatroon vervangen (of bijgevuld) is.
                Je bent dan 2 bladen fotopapier kwijt, en je hebt nog geen afdruk.
                Ik begrijp echt niet waarom een printerfabrikant voor zo'n domme firmware zorgt.
                Of het zou moeten zijn dat je inkt en papier van Epson zelf koopt, dan brengt het meer op, want uiteindelijk moet je dan toch nog een derde blad gebruiken voor je een complete afdruk hebt...
                Dat heb ik bij de Canonprinters vroeger nooit gehad, die stopten als de inkt op was, en gingen gewoon verder als er terug inkt in de printer zat (dat was niet te zien op de afdruk).
                Juist, daarom heb ik het ook over "De betere printers van epson 2400 en volgende".

                PJW
                Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

                Comment


                • #23
                  Re: Epson P50 print alles PAARS

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Bij de P50 komt de half afgedrukte foto uit de printer, en als je de printopdracht niet stopt, dan krijg je de andere helft van de foto als het inktpatroon vervangen (of bijgevuld) is.
                  Je bent dan 2 bladen fotopapier kwijt, en je hebt nog geen afdruk.
                  Ik begrijp echt niet waarom een printerfabrikant voor zo'n domme firmware zorgt.
                  Of het zou moeten zijn dat je inkt en papier van Epson zelf koopt, dan brengt het meer op, want uiteindelijk moet je dan toch nog een derde blad gebruiken voor je een complete afdruk hebt...
                  Dat heb ik bij de Canonprinters vroeger nooit gehad, die stopten als de inkt op was, en gingen gewoon verder als er terug inkt in de printer zat (dat was niet te zien op de afdruk).
                  Toevallig moest ik gisteren een printerprofiel target afdrukken op mijn Epson 1500W (die exact dezelfde inktpatronen gebruikt als de P50, maar dan A3+) en mijn navulbare patronen, die reeds opgevuld had, maar waarvan de chip toevallig vrijwel leeg gaf. De printer stopte plotseling met oranje flikkerende lampjes, als teken dat een patroon leeg was. Ik had even op de inktknop gedrukt en dan er weer op gedrukt om te initialiseren en de chip resette zich spontaan (geel) naar vol en de afdruk verliep zonder problemen verder. Ik zie totaal geen onderbrekingen in de afdruk.

                  Dus het kan wel .
                  Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: Epson P50 print alles PAARS

                    Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                    Toevallig moest ik gisteren een printerprofiel target afdrukken op mijn Epson 1500W (die exact dezelfde inktpatronen gebruikt als de P50, maar dan A3+) en mijn navulbare patronen, die reeds opgevuld had, maar waarvan de chip toevallig vrijwel leeg gaf. De printer stopte plotseling met oranje flikkerende lampjes, als teken dat een patroon leeg was. Ik had even op de inktknop gedrukt en dan er weer op gedrukt om te initialiseren en de chip resette zich spontaan (geel) naar vol en de afdruk verliep zonder problemen verder. Ik zie totaal geen onderbrekingen in de afdruk.

                    Dus het kan wel .
                    Daar zal dan wel het verschil zitten een A3+ print verder als je tijdens een afdruk een cart moet vervangen, en een kleiner broertje ( A4 ) moet opnieuw beginnen.

                    Eigenlijk stom.

                    Aan TS

                    Als je geel nog altijd niets geeft, haal de cart er eens terug uit en contoleer of de afdekfolie van de nieuwe cart wel goed doorprikt is.
                    Om te testen kan je eventueel ook eens een spuit ( zonder naald ) in de cart steken, en op die manier er enkele druppels inkt uit zuigen, als dat lukt weet je toch dat de inkt OK is.

                    PJW
                    Last edited by pjw; 10 oktober 2014, 19:55.
                    Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

                    Comment

                    Working...
                    X