Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoophulp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoophulp

    Sinds een tijdje wil ik graag een nieuwe camera aankopen. Mijn huidige camera is een Sony Alpha 290, maar ik ben niet tevreden van de beeldkwaliteit. Daarom dus graag iets anders in de plaats...

    Er zijn heel wat camera's op de markt met elk hun plus- en minpunten, vandaar graag jullie hulp. Dit zijn alvast enkele vereisten:

    - compacter in formaat dan dslr
    - goede beeldkwaliteit
    - mogelijkheid om te kunnen filmen
    - lichtsterke lens om met scherptediepte te kunnen spelen
    - kantelbaar/uitklapbaar scherm is ook een pluspunt!
    - budget liefst zo weinig mogelijk, max 400-500€


    Dit zijn de voorlopige kandidaten met mijn bevindingen:

    - Fuji X20

    Voldoet aan een groot deel van mijn vereisten, al veel goeds over gelezen. Vorige week heb ik hem eens ter hand genomen in de Mediamarkt. Ziet er leuk uit, maar kwam mij een beetje speelgoedachtig over.
    Wat zijn jullie ervaringen omtrent de degelijkheid van deze camera?


    - Sony RX100 mkI

    Veelbelovende specs, en niets dan lof over te lezen. Moet ik dringend eens gaan testen!


    - Pentax MX1

    Mooie specs, f1,8! En zeer gunstig van prijs. Helaas nog in geen enkele winkel in real life gevonden. Heeft er iemand op dit forum ervaringen met dit toestel?


    - Canon G16

    Prachtig toestel, mogelijkheden van een dslr maar dan compact. Jammer dat het lcd-scherm niet kan kantelen/uitklappen.



    - lumix FZ200

    Past misschien minder in het rijtje. Maar dit toestel heeft wel enkele pluspunten waar ik niet omheen kan. Een bereik van 25-600mm bij f2.8 lijkt me fantastisch. Ik las helaas wel al enkele negatievere reviews over de beeldkwaliteit.



    Welke koop ik het best? En waarom? Ik weet het echt niet meer... Hebben jullie eventueel nog andere suggesties?

  • #2
    Re: Aankoophulp

    Het zijn stuk voor stuk toestellen met hun eigen kwaliteiten. Zelf heb ik de FZ200. Die heeft de kleinste sensor van de vijf en zal het daardoor bij weinig licht
    iets minder goed doen dan de anderen. Daar staat tegenover dat er daardoor een groter zoombereik mogelijk is en toch redelijk compact te blijven.
    Verder heeft dit toestel alle eigenschappen om er een degelijke allround camera van te maken.

    Hangt er natuurlijk van af wat je het meest fotografeert. Voor natuurfotografie is wat meer zoom meegenomen en is de FZ200 een goede keuze,
    maar als je zuiver voor fotokwaliteit gaat, zou ik een van de andere toestellen nemen.

    Rudi

    Comment


    • #3
      Re: Aankoophulp

      Met eender welke compact ga je nooit de beeldkwaliteit van je a290 halen...
      De a290-sensor is intrinsiek altijd de betere, en ook AF-prestaties en dergelijke zullen die van om het even welke compact/bridge overtreffen.

      Als de foto's niet voldoende goed zijn, dan ligt het niet altijd (of zelfs meestal niet) aan de camera zelf.
      Welke lens gebruik je, in wat voor omstandigheden, met welke settings ? Heb je voorbeelden van wat je niet goed vindt ?
      Last edited by K-2; 25 april 2014, 06:43.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Aankoophulp

        Ik heb de A290 nu sinds een jaar of vier. Met enkel de originele 18-55 kitlens, omdat ik destijds als student geen geld had om te investeren in nieuwe objectieven.
        De eerste twee jaar heb ik hem geregeld gebruikt, in manuele stand en met RAW-formaat.

        De laatste twee jaar kwam hij amper nog de kast uit.

        Nu heb ik hem de laatste maanden weer meer gebruikt om foto's te nemen van onze bouwwerken. Meestal gewoon vlug uit de hand in de P of A-stand, enkel de ISO, belichtingscompensatie , lichtmeetmethode aangepast en in JPEG-formaat.

        Wat me vooral stoort bij mijn huidig toestel:

        - Veel lensvervormingen, bijna niet mogelijk om iets met rechte lijnen te fotograferen op zowel 18 als 55 of ergens tussenin. Ok, dit ligt aan de lens zelf. Maar ik vind het niet de moeite waard om nog nieuw glas te kopen voor dit toestel.

        - De A290 heeft nog een CCD-sensor, bijgevolg gevoelig aan ruis. Enkel ISO100 en 200 vind ik acceptabel, vanaf 400 gaat het echt snel bergaf. Als ik een genomen JPEG-foto met ISO100 op de pc bekijk in ware grootte zijn de texturen van de voorwerpen die gefotografeerd werden flets, en zie je eigenlijk dat het zeer fijne gekleurde dots naast elkaar zijn.

        - Fletse kleuren. Ik heb al geprobeerd om te fotograferen in Vivid-stand, al gespeeld met de witbalans. Maar het blijft toch net niet hetgeen te zijn wat ik wil. Vooral als ik op reis landschappen wil fotograferen is het mooie groene gras altijd meer mosgroenachtig van kleur. Een collega op mijn werk had een A390, en had hetzelfde probleem.


        Ik wil gewoon een nieuw, kwalitatief toestel. Gebruiksvriendelijk en niet te groot, want mijn vriendin moet er ook weg mee kunnen...

        Comment


        • #5
          Re: Aankoophulp

          Als je niet tevreden bent met een DSLR, een wat oudere, dan moet je het volgens mij toch in de richting van de betere compacts gaan zoeken. Bijv. Fuji X-TI, of Sony 7 of 7r. (Of betere lenzen voor je DSLR gaan kopen), dan kun je echt gaan concureren met DSLR's.
          De goedkopere waarvan sommigen wel een grotere sensor hebben, hebben weer niet zo'n denderende lensenverzameling als DSLR.
          (Toevoeging): Het bewerken van een foto is een kunst merk ik zelf altijd. Geld voor een goed softwareprogramma is altijd goed besteed.
          Veel succes
          Paul
          Last edited by paulmedusa; 25 april 2014, 08:20.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoophulp

            Ja, inderdaad.

            Er is nogal wat verschil tussen de tradionele compacts, die met een wat grotere sensor zoals RX100, de systeemcamera's met aps-c-sensor zoals bv. een Nex, en die met een FF-sensor zoals de Sony a7 of a7r...
            Die FF-modellen zitten wel wat boven je budget .
            Maar van de rest is er heel wat te vinden voor €500 max.
            Van diegene in je lijstje hierboven, ken ik enkel de RX100. Zoals je zegt: eens van dichtbij naar kijken en zien of dat aan je vraag beantwoord zou ik zeggen.
            Anders kan je altijd nog een Nex overwegen binnen je budget. Er zijn zeker een paar modellen die voldoen aan al de vereisten die je hierboven aangaf, incl. budget.
            Last edited by K-2; 25 april 2014, 17:49.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Aankoophulp

              Zeker de Sony RX100 testen, is een toestel met veel mogelijkheden en kwaliteit.
              Heb zelf de RX100MII en uiterst tevreden.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoophulp

                Ondertussen zijn we al een tijdje verder, maar ik heb nog steeds niet kunnen beslissen. We zijn wel al verder gevorderd, het gaat nu nog tussen twee toestellen: Canon G16 en de Nikon P7800. Maar ik geraak er niet uit.

                Canon G16
                + lichtsterk objectief f1,8 - f2,8 / 28mm - 140mm
                + macro vanop 1 cm
                + goede beeldkwaliteit
                + snellere af (vergeleken met p7800)

                - geen kantelbaar scherm
                - simpele zoeker zonder info


                Nikon P7800
                + groter lensbereik 28mm - 200mm / acceptabele, goede lichtsterkte f2,0 - f4,0
                + kantelbaar scherm
                + EVF met alle info

                - volgens sommige reviews werkt de AF niet altijd snel en soms echt teleurstellend. In andere reviews wordt er dan weer geen vermelding gedaan van dit probleem...
                - minder lichtsterk objectief dan de canon
                - volgens de ene review is de EVF traag en crappy, terwijl de andere review lovend is over de EVF. Ik snap het niet!?


                De camera's hebben dus elk hun kwaliteiten. Ik ben eerder geneigd voor de canon te kiezen. Maar de Nikon is verleidelijk met zijn groter bereik en kantelbaar display.

                De camera zal vooral gebruikt worden om honden(sport/show) te fotograferen en soms eens kort te filmen. Mijn vriendin wil hem gebruiken op school om probleemloos spelende kinderen te fotograferen, soms.in mindere lichtomstandigheden (turnzaal).

                Welk van beide kies ik hiervoor best? Iemand ervaring met de G16 of de P7800?

                Alvast bedankt voor de tips!!!
                Last edited by Davy VB; 4 mei 2014, 22:26.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoophulp

                  Het is een keuze tussen de betere kwaliteit (G16) of de extra features van de P78OO.
                  Om spelende kinderen te fotograferen zou ik het snelste toestel kiezen, dat is de G16.
                  Rudi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoophulp

                    Mijn vriendin heeft een Nikon P7700, ik een Canon G15.
                    Inderdaad een moeilijke keuze, zij vindt mijn toestel inderdaad "sneller" ik bewonder haar uitgebreide zoom-functie.
                    Ik weet niet hoe het gesteld is met de G16, maar op de Nikon staat een prachtig panorama programma.
                    Suc6 met je uiteindelijke beslissing maar het zijn beiden prima, betrouwbare toestellen, maar als je een kantelbaar scherm nodig hebt is de keuze snel gemaakt.
                    Oh, ja , nog iets de Nikon heeft een vervelende losse, plastieken lensdop terwijl de Canon een goed Iris mechanisme heeft.
                    PS : Koop zeker een reserve batterij want de toestelletjes zijn energievreters.
                    Last edited by zoltan; 5 mei 2014, 10:07. Reden: PS
                    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                    Comment

                    Working...
                    X