Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Microfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Microfotografie

    Hallo
    Geeft hier iemand ervaring mee.
    Ik zou mij graag focussen op microfotografie en heb al gelezen dat je met een omgekeerde lens moet werken + tc.
    Ik heb een D7100 en ook een 50mm 1.8 is dat daar ook goed voor of welke lenzen komen daar best in aanmerking en goe werkt dat juist?
    Ik weet het, Google is je vriend, maar hoor het graag eens via hier

    Hier een voorbeeld hoe ik graag te werk zou gaan.


    Grts S.

  • #2
    Re: Microfotografie

    Mijn vrouw is momenteel alles aan het uitproberen ophaar 5DmkII en een oude FD 35mm van canon.Op het toestel een bajonetkoppeling met aan de andere zijde schroefdraad om de lens op te monteren.

    Comment


    • #3
      Re: Microfotografie

      Microfotografie kan je misschien beter met microscoop-objectieven doen. Je hebt een adapter nodig en een goed microscoop-objectief van 10 X of zo.
      Ik heb het enige tijd geleden al eens getest, maar het vraagt zeer veel voorbereiding, toewijding en moeite om een resultaat zoals de foto in de link te bekomen.
      een uitstekend statief en macrorail zijn noodzakelijk (alsook een stevige ondergrond, de kleinste trilling zie je). Mirror lock-up is bijna verplicht, alsook afstandbediening en veeeeeeel geduld....

      Comment


      • #4
        Re: Microfotografie

        Bij ons staat camera gekoppeld aan laptop .

        Comment


        • #5
          Re: Microfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
          Hallo
          Geeft hier iemand ervaring mee.
          Ik zou mij graag focussen op microfotografie en heb al gelezen dat je met een omgekeerde lens moet werken + tc.
          Ik heb een D7100 en ook een 50mm 1.8 is dat daar ook goed voor of welke lenzen komen daar best in aanmerking en goe werkt dat juist?
          Ik weet het, Google is je vriend, maar hoor het graag eens via hier

          Hier een voorbeeld hoe ik graag te werk zou gaan.


          Grts S.
          Kan ook met een balg shooter, een bepaald soort vergroterobjectief werkte daar formidabel mee, zou ik eens moeten opzoeken
          je kon met deze combinatie scherpstellen van oneindig tot een macro van factor X5
          Probleem met de huidige objectieven, is dat op veel geen diafragmaring meer zit, waardoor niet meer of moeilijk bruikbaar op een balg
          of met een omkeer ring.

          Wat je hier in je voorbeeld ziet is volgens mij moeilijk te doen zonder stacking.

          Comment


          • #6
            Re: Microfotografie

            Met de combinatie:

            • D90 - TCII ai-s - PB6 macrobalg met 110mm uittrek- omgekeerde Raynox 250 - en een A3 scannerloepje (loepje uit een A3 scanner)
            kom in op een maatstaf van 15 o p1 met een werkafstand van ongeveer30mm.
            "Iets van 1.5mm vult al het hele beeldvlak (sensor van de D90)"

            • Met een Zeiss Apo oneindig microscooplens 10x en bovenstaande combinatie zonder loepje kom in op een maatstaf van 10 op 1 met een werkafstand van slechts 7mm.

            • Met een Zeiss Luminar 100mm en de eerste combinatie een maatstaf van 5.7 op 1 met 100mm werkafstand.Voorbeeld: http://forum.belgiumdigital.com/f43/...eg-486206.html


            Het enige probleem is dat de lenzen aangepast (DIY met epoxylijm) moeten worden voor de Nikon F-mount


            Groeten,
            Eric

            Comment


            • #7
              Re: Microfotografie

              Bedankt.
              Amai daar kom precies veel bekijken, ik heb eens gelezen dat het ook gaat met een 50mm 1.8 omgekeerd?

              Comment


              • #8
                Re: Microfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
                Bedankt.
                Amai daar kom precies veel bekijken, ik heb eens gelezen dat het ook gaat met een 50mm 1.8 omgekeerd?
                Mijn vrouw oefend met een 35mm F2.8 uit de oude doos en eerste resultaten zijn niet slecht.
                François

                Comment


                • #9
                  Re: Microfotografie

                  Met een omgekeerd lens kom je in het macro bereik.

                  Als je nu een lens met een korter brandpunt (bv 50mm) omgekeerd op een lens met langer brandpunt (bv 200mm) plaatst
                  kom je wel korter bij je onderwerp en kan je in sommige combinaties tot 3/1 komen. De voorste lens, de 50mm, dient dan
                  als bril zoals een voorzetlens en wordt dan op oneindig en met een volledig open diafragma gebruikt.

                  Voor sommige is de definitie van macro enkel 1 op 1, alles wat boven 1/1 ligt noemt close-up en alles wat er onder ligt noemt micro.
                  Andere zijn wat zachter en gebruiken de term als extreme close-up en extreme macro als tussenstapjes.

                  Een heel goede site voor dit soort fotografie is deze: http://www.photomacrography.net/. Veel plezier ermee.

                  Groeten,
                  Eric

                  Comment


                  • #10
                    Re: Microfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door extrazone Bekijk bericht
                    Maar hoe krijg je die vlieg zo clean? Want die hangt normaal vol onreinheden, pluisjes en dergelijke. Licht eens een tip van de sluier op.

                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Microfotografie

                      Bij deze tip blijft het, anders geraken we Off-topic

                      Als je insecten observeert zul je merken hoe proper deze diertje wel zijn.


                      Groeten,
                      Eric

                      Comment


                      • #12
                        Re: Microfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door extrazone Bekijk bericht
                        Bij deze tip blijft het, anders geraken we Off-topic

                        Als je insecten observeert zul je merken hoe proper deze diertje wel zijn.


                        Groeten,
                        Eric
                        Neenee, heb zelf al vaak insecten gefotografeerd hoor . Bij sterke vergroting valt telkens weer op hoe pluisjes, stofjes, wit oplichtende korreltjes het beeld enigszins verknoeien. Bij jou foto ( en vele andere die je op het web vindt ) valt het ultiem cleane op. Of dat softwarematig zo is verkregen, of dat het insect een speciale behandeling heeft gekregen, dat wil ik weten. Zo bang om off topic te gaan moet je hier niet zijn hoor

                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • #13
                          Re: Microfotografie

                          verschiet ook niet dat je voor dit soort foto's toch een 100-200 tal foto's kan/moet gebruiken om te focus-stacken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Microfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                            Neenee, heb zelf al vaak insecten gefotografeerd hoor . Bij sterke vergroting valt telkens weer op hoe pluisjes, stofjes, wit oplichtende korreltjes het beeld enigszins verknoeien. Bij jou foto ( en vele andere die je op het web vindt ) valt het ultiem cleane op. Of dat softwarematig zo is verkregen, of dat het insect een speciale behandeling heeft gekregen, dat wil ik weten. Zo bang om off topic te gaan moet je hier niet zijn hoor
                            Als ik tijdens een dauwtrip insecten observeer dan valt het me altijd op hoe intensief die beestjes zich "wassen". Het is wel zo dat sommige insecten bij momenten heel wat pollen op zich hebben hangen. Stof, pluisjes en andere onzuiverheden zie je imo enkel bij insecten die al even dood zijn.

                            De meest indrukwekkende micro-stacks zijn gemaakt met levende insecten of insecten die "vers geprepareerd" zijn. Als ze dood zijn worden de composiet ogen al vrij snel dof.

                            Afijn, de beelden die ik kan voorleggen zijn niet zo indrukwekkend als die van Extrazone () maar vuile levende insecten ben ik nog nooit tegengekomen (natte daarentegen ):
                            fruitvlieg
                            snavelvlieg
                            solitair bijtje
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Microfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Als ik tijdens een dauwtrip insecten observeer dan valt het me altijd op hoe intensief die beestjes zich "wassen". Het is wel zo dat sommige insecten bij momenten heel wat pollen op zich hebben hangen. Stof, pluisjes en andere onzuiverheden zie je imo enkel bij insecten die al even dood zijn.

                              De meest indrukwekkende micro-stacks zijn gemaakt met levende insecten of insecten die "vers geprepareerd" zijn. Als ze dood zijn worden de composiet ogen al vrij snel dof.

                              Afijn, de beelden die ik kan voorleggen zijn niet zo indrukwekkend als die van Extrazone () maar vuile levende insecten ben ik nog nooit tegengekomen (natte daarentegen ):
                              fruitvlieg
                              snavelvlieg
                              solitair bijtje
                              De gewone huisvlieg daarentegen, maar ook spinnen hoor, dragen toch vaak wat onzuiverheden met zich mee. Het cleane van Extrazone's foto's ( waarvoor hulde, inderdaad ) doet al wat denken aan opnames van een electronenmicroscoop. Daarom heb ik toch sterk de indruk dat hier een bepaalde preparatie heeft plaatsgevonden, hetzij materieel op het insect zelf, hetzij softwarematig, of beide.

                              Walter
                              D850

                              Comment

                              Working...
                              X