Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    Ik heb de Sirui 1004XL en ben er super tevreden over! Doet alles wat het moet!
    Het balhoofd vind ik persoonlijk een voordeel, aangezien je dan snel kan switchen tussen horizontale & verticale foto's!
    Gewicht is ook prima te doen! Zelf gebruik ik deze voor urbexfotografie!

    Comment


    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Oorspronkelijk geplaatst door MM_MK2 Bekijk bericht
      Ik heb de Sirui 1004XL en ben er super tevreden over! Doet alles wat het moet!
      Het balhoofd vind ik persoonlijk een voordeel, aangezien je dan snel kan switchen tussen horizontale & verticale foto's!
      Gewicht is ook prima te doen! Zelf gebruik ik deze voor urbexfotografie!
      Met een geared head en een l-bracket kan je ook perfect switchen tussen horizontaal en vertikaal.
      De fijnafstemming gebeurt evenwel veel precieser (belangrijk voor landschap, architectuur, stilleven.
      Ik heb onlangs mijn Markins Balhoofd vervangen door een geared head van Sunwayfoto GH-PRO II.
      In de praktijk komt die laatste er enkel af voor natuurfotografie, sport (maar hier toch vaak gebruik van monopod) en portret.

      Vriendelijke groeten

      Peter

      Comment


      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
        Ik ben heel erg tevreden van mijn Sirui, en in die reeks zijn er goedkope "reisstatiefjes" ineens met balhoofd.
        Gezien je apparatuur heb je ook geen nood aan een balhoofd dat veel gewicht kan dragen.
        Trouwens een balhoofd is niet meteen het beste om mee te werken... een geared head is vele malen beter (imho). Een balhoofd is wel goed om snel een andere positie in te nemen maar mist naar mijn mening toch precisie.
        Vandaar dat ik zou gaan voor zo een reisstatief met balhoofd, veel geld ben je er niet aan kwijt en je kunt 'm houden voor later, als je je statiefje mee wil nemen op reis.
        Een tweedehandse verkoop zal toch niet veel opbrengen...
        Sorry voor de late reactie, was vergeten de meldingen aan te zetten.
        Bedankt voor de info. Ik zie wel dat zo een geared head direct een grote meerkost is.
        Momenteel ben ik meer en meer aan het kijken naar een Leofoto ls-224C of 284-C. Beide kan ik voor een mooie prijs verkrijgen (€160 (of €130 2dehands) en €250). Echter ben ik aan het twijfelen tussen beide. Meer door het balhoofd en de grootte. Aangezien mijn sonya a6000 zeker stabiel kan worden gedragen door beide statieven. Echter het balhoofd bij de ls224C is een LH25, deze heeft geen panning functie, maar is wel compacter en goedkoper. De ls284c heeft een lh30 balhoofd met wel een panning functie, kan iets groter gemaakt worden, maar is ook minder compact en natuurlijk duurder.
        De ls254c zou een mooie tussenweg zijn, maar is spijtig genoeg niet meer afgeprijsd beschikbaar.

        Hebben jullie zelf tips hiervoor, functies die je bvb nooit gebruikt en niet noodzakelijk acht in een statief, zoals de panning? Of juist de lengte die er wel toe doet (ik ben 1,91m, maar heb wel een tilting screen op de camera)?

        Alle raad is welkom

        Oorspronkelijk geplaatst door MM_MK2 Bekijk bericht
        Ik heb de Sirui 1004XL en ben er super tevreden over! Doet alles wat het moet!
        Het balhoofd vind ik persoonlijk een voordeel, aangezien je dan snel kan switchen tussen horizontale & verticale foto's!
        Gewicht is ook prima te doen! Zelf gebruik ik deze voor urbexfotografie!
        Inderdaad, zo een balhoofd is voor een beginner zeker meer dan genoeg.
        Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

        Comment


        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Oorspronkelijk geplaatst door guidomarree Bekijk bericht
          Goedemiddag allemaal,

          Momenteel ben ik opzoek naar een statief. De afgelopen jaren niet echt nodig gehad, maar de laatste tijd meer en meer nodig voor de avondschool. Daarnaast begin ik toch wel de voordelen er van in te zien, maar om telkens eentje te lenen van school is ook lastig.
          Ik heb de volgende op het oog https://www.2dehands.be/v/audio-tv-e...h-100-balhoofd
          Voor die prijs zou ik het toch kunnen uitproberen en als ik zo reviews lees is er wel een algemene tevredenheid.
          Maar zijn er hier mensen die effectief ervaring hebben met deze Vanguard 264AT?
          ==> ondertussen al verkocht spijtig genoeg, maar tips mogen altijd

          Of die mij toch een ander statief zouden aanraden?
          Bvb een sirui 1004xl had ook mijn interesse.
          Het is ook nog niet zeker of het statief in mijn collectie blijft na de opleiding, dus wil er ook niet teveel geld tegen aangooien.

          Mijn camera is (momenteel) de sony a6000 met 16-50mm en 35mm lenzen.

          Alvast bedankt
          Alles wat er te vermelden valt over statieven / koppen en het gebruik daarvan is in dit 25 pagina's tellende topic al lang en uitvoerig verteld.

          Comment


          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Zijn er hier gebruikers die hun ervaring met een Benro 3-weg kop willen delen? Dit zou zijn voor foto gebruik, geen video. Camera's zullen voornamelijk middenformaat film camera's zijn type Mamiya 645 en Press. Af en toe eens een 4x5 Wista. Ik dacht aan de HD2A.

            Ik heb nu een Benro bolkop op het statief staan en ben wel tevreden van de kwaliteit. Maar zou liever terug een 3-weg gebruiken. Die korte hendels lijken me handig. Maar vergeleken met een bolkop lijkt dat die 3-weg veel minder kunnen dragen dan een balkop van vergelijkbare grootte. Nu is 8kg meer dan ruim genoeg, mijn volledig gevulde fototas weegt dat nog niet. Maar specificaties zijn meestal ook met een serieuse korrel zout te nemen.

            Comment


            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Zijn er hier gebruikers die hun ervaring met een Benro 3-weg kop willen delen? Dit zou zijn voor foto gebruik, geen video. Camera's zullen voornamelijk middenformaat film camera's zijn type Mamiya 645 en Press. Af en toe eens een 4x5 Wista. Ik dacht aan de HD2A.

              Ik heb nu een Benro bolkop op het statief staan en ben wel tevreden van de kwaliteit. Maar zou liever terug een 3-weg gebruiken. Die korte hendels lijken me handig. Maar vergeleken met een bolkop lijkt dat die 3-weg veel minder kunnen dragen dan een balkop van vergelijkbare grootte. Nu is 8kg meer dan ruim genoeg, mijn volledig gevulde fototas weegt dat nog niet. Maar specificaties zijn meestal ook met een serieuse korrel zout te nemen.
              Ik heb deze op een Benro statief en tevreden. Werkt gemakkelijk en heel precies. https://www.kamera-express.be/sunway...IaArBaEALw_wcB

              Comment


              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                Alles wat er te vermelden valt over statieven / koppen en het gebruik daarvan is in dit 25 pagina's tellende topic al lang en uitvoerig verteld.
                Tuurlijk, maar zoals alles zijn er ook gedateerde dingen bij. Komen er steeds nieuwe statieven, andere meningen,...
                Tuurlijk heb ik specifiek gezocht op bepaalde merken in dit topic, maar spijtig genoeg staat er niet over alles iets beschreven.

                Dus hartelijk bedankt voor je hulp [emoji6]

                Ondertussen de leofoto ls224c + lh25 gekocht.
                Zeer tevreden over. Je kan wel pannen met het balhoofd als je deze licht losdraait, dan blijft het balhoofd vast, maar panning los.
                Licht statief, smal, en kort genoeg voor mee te nemen. Je kan altijd extra gewicht aan de onderkant hangen voor extra stabiliteit.
                Goed genoeg als eerste statief en om mee te nemen op reis.
                Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

                Comment


                • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door guidomarree Bekijk bericht
                  Tuurlijk, maar zoals alles zijn er ook gedateerde dingen bij. Komen er steeds nieuwe statieven, andere meningen,...
                  Tuurlijk heb ik specifiek gezocht op bepaalde merken in dit topic, maar spijtig genoeg staat er niet over alles iets beschreven.

                  Dus hartelijk bedankt voor je hulp [emoji6]

                  Ondertussen de leofoto ls224c + lh25 gekocht.
                  Zeer tevreden over. Je kan wel pannen met het balhoofd als je deze licht losdraait, dan blijft het balhoofd vast, maar panning los.
                  Licht statief, smal, en kort genoeg voor mee te nemen. Je kan altijd extra gewicht aan de onderkant hangen voor extra stabiliteit.
                  Goed genoeg als eerste statief en om mee te nemen op reis.
                  Camera's kunnen gedateerd raken, statieven nauwelijks of helemaal niet. De enige veranderingen die in de ruim 50 jaar dat ik met statieven werk is het materiaal waarvan ze gemaakt zijn: hout; ijzer; alluminium en de laatste 20 jaar carbon. Ieder van deze materialen hebben zijn specifieke eigenschappen en toepassingen en worden nog steeds gebruikt. Ik gebruik naast mijn lichte carbonstatief nog steeds mijn 50 jaar oude metalen en zware Gitso statief dat totaal trillingsvrij is voor bijvoorbeeld videowerk.
                  Als u werkelijk dit topic had doorgelezen had u kunnen lezen dat alle deze eigenschappen van diverse soorten statieven vermeld staan.

                  Comment


                  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    Camera's kunnen gedateerd raken, statieven nauwelijks of helemaal niet. De enige veranderingen die in de ruim 50 jaar dat ik met statieven werk is het materiaal waarvan ze gemaakt zijn: hout; ijzer; alluminium en de laatste 20 jaar carbon. Ieder van deze materialen hebben zijn specifieke eigenschappen en toepassingen en worden nog steeds gebruikt. Ik gebruik naast mijn lichte carbonstatief nog steeds mijn 50 jaar oude metalen en zware Gitso statief dat totaal trillingsvrij is voor bijvoorbeeld videowerk.
                    Als u werkelijk dit topic had doorgelezen had u kunnen lezen dat alle deze eigenschappen van diverse soorten statieven vermeld staan.
                    Inderdaad, maar zoals vermeld heb je toch ook specifieke merken en modellen.
                    De kwaliteit van de bouw is toch bij vele modellen verschillend?

                    Zo heb ik in de winkel gehoord dat manfrotto niet meer het sterke merk was dat het 10 jaar geleden was. (voor fotografie dan toch).

                    Dat carbon lichter en sterker is kan ik lezen. Dat bepaalde balhoofden beter zijn voor bepaalde doeleinden ook. En zo kan je inderdaad de algemene informatie op dit nuttige forum vinden.

                    Maar nu wist ik het zelf niet goed over bepaalde merken en modellen en hoopte ik op aanraders van de huidige markt. En als niemand mij had willen helpen was het ook oké geweest. Maar de terechtwijzing die u stuurt vond ik niet prettig overkomen.
                    Natuurlijk kan dat allemaal verkeerd geïnterpreteerd worden via geschreven tekst. Dus ook mijn excuses als ik geïrriteerd overkom.

                    Ik ben hier om te leren en misschien ben ik niet heel actief, maar lezen doe ik het vaak genoeg. Dus allemaal bedankt voor de hulp en leerrijke informatie.
                    Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

                    Comment


                    • Helaas functioneert mijn statief niet meer optimaal nadat ik hem had gebruikt op het strand en in zee. Gelijk al bij eerste foto kon ik de poten niet meer inschuiven. Gelijk bij thuiskomst grondig afgespoeld onder de douche, goed laten drogen. Uiteindelijk helemaal uit elkaar gehaald en in heet sopje alles gewassen en gedroogd. 2 poten schuiven nu wat stroever als anders maar derde poot is nog steeds een drama. Kan hem nog wel gebruiken voor bepaalde doeleinden maar niet meer waarvoor ik hem heb gekocht, landschappen en lange sluitertijden. Goedkoop is duurkoop is weereens aangetoond
                      Ben dus op zoek naar nieuw statief en met bovenstaande in mijn achterhoofd en gewicht is geen prioriteit, zit ik te denken aan: Benro TMA47AL, Leofoto RF 324C of een Sirui Waterproof. Las op meerdere websites dat Sirui niet is te vergelijken met een Leofoto of Benro maar is eigenlijk wel waar ik naar op zoek ben.

                      Statief met draaglast vanaf 12 kg (zwaarste combinatie is 3,1 kg)
                      Moet tegen natte voeten (zout en zoet) en alle weersomstandigheden kunnen
                      Gewicht is niet belangrijkste daar ik een reisstatief heb
                      Liefst geen middenkolom voor zolaag mogelijk standpunt (geen must)
                      Hoogte tussen 150 en 180cm
                      Aluminium geniet de voorkeur daar deze goedkoper zijn dan Carbon

                      De kop die ik nu op het oog heb is een Sirui K-10x maar wellicht hebben jullie een ander voorstel. Geldt ook voor statief

                      Comment


                      • Twee dingen dat je hier al had moeten lezen:
                        1) Een waterdicht statief bestaat niet niet en al zeker niet voor zeewater.
                        2) Carbon statief is sterker en veel lichter, geld uitgeven aan een alustatief is verloren geld want er komt ooit een dag dat een alu statief erg zwaar wordt.
                        Als het toch op de prijs aankomt dan kan ik u DEZE aanraden. Zeer licht en verwonderlijk zeer sterk en MET bal hoofd.

                        PS: ik heb dit statief in handen gehad bij Kamera Express.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Twee dingen dat je hier al had moeten lezen:
                          1) Een waterdicht statief bestaat niet niet en al zeker niet voor zeewater.
                          2) Carbon statief is sterker en veel lichter, geld uitgeven aan een alustatief is verloren geld want er komt ooit een dag dat een alu statief erg zwaar wordt.
                          Als het toch op de prijs aankomt dan kan ik u DEZE aanraden. Zeer licht en verwonderlijk zeer sterk en MET bal hoofd.

                          PS: ik heb dit statief in handen gehad bij Kamera Express.
                          Er zit een foutje in je DEZE-link. SERVER-Error.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Ruiter Bekijk bericht
                            Helaas functioneert mijn statief niet meer optimaal nadat ik hem had gebruikt op het strand en in zee. Gelijk al bij eerste foto kon ik de poten niet meer inschuiven. Gelijk bij thuiskomst grondig afgespoeld onder de douche, goed laten drogen. Uiteindelijk helemaal uit elkaar gehaald en in heet sopje alles gewassen en gedroogd. 2 poten schuiven nu wat stroever als anders maar derde poot is nog steeds een drama. Kan hem nog wel gebruiken voor bepaalde doeleinden maar niet meer waarvoor ik hem heb gekocht, landschappen en lange sluitertijden. Goedkoop is duurkoop is weereens aangetoond
                            Ben dus op zoek naar nieuw statief en met bovenstaande in mijn achterhoofd en gewicht is geen prioriteit, zit ik te denken aan: Benro TMA47AL, Leofoto RF 324C of een Sirui Waterproof. Las op meerdere websites dat Sirui niet is te vergelijken met een Leofoto of Benro maar is eigenlijk wel waar ik naar op zoek ben.

                            Statief met draaglast vanaf 12 kg (zwaarste combinatie is 3,1 kg)
                            Moet tegen natte voeten (zout en zoet) en alle weersomstandigheden kunnen
                            Gewicht is niet belangrijkste daar ik een reisstatief heb
                            Liefst geen middenkolom voor zolaag mogelijk standpunt (geen must)
                            Hoogte tussen 150 en 180cm
                            Aluminium geniet de voorkeur daar deze goedkoper zijn dan Carbon

                            De kop die ik nu op het oog heb is een Sirui K-10x maar wellicht hebben jullie een ander voorstel. Geldt ook voor statief
                            't Ja, Alles wat in elkaar draait en/of schuift en zand zijn nu éénmaal dingen die reageren als kat en hond en het zand zal steeds winnaar zijn.
                            Indien ik naar zze ga, of een zanderige omgeving met wind, probeer ik zo weinig mogelijk uitschuif en inschuif-bewegingen te doen. Thuis gekomen wordt alles nog eens uitgeschoven, gestofzuigd en met een vochtige vod gereinigd.
                            Doe bij je verhaal nog wat zout en je hebt een perfecte omgeving om snel tot aankopen nieuw materiaal te zitten.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht

                              Er zit een foutje in je DEZE-link. SERVER-Error.
                              Tjien bij mij niet. Ik zie het statief.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment


                              • Voor mij is de link van Red Falcon ook correct. Het gaat om een Rollei C5i carbon statief oranje tegen een prijs van €149,-


                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                                Comment

                                Working...
                                X