Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het echte verbruik van jouw auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het echte verbruik van jouw auto

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Velen denken ook dat ze een lichte motor moeten kiezen om minder te verbruiken ... de realiteit is vaak anders.

    Een te lichte motor voor een zware wagen moet te veel afzien en een 2000cc verbruikt dan vermoedelijk minder dan een 1600cc.

    Nu ziet men meer en meer 1400cc of zelfs minder in dezelfde wagens waar voordien een 1800 of 2000cc in zat.
    OK, motoren worden krachtiger dan vroeger maar het zijn niet alleen de PK's dat tellen.
    Zit waarheid in, maar een zwaardere motor = duurdere aankoop, hogere BIV, duurdere verzekering, duurdere verkeersbelasting...
    Of dit allemaal opweegt tegen een iets lager verbruik !?!?
    Nu het is aan iedereen voor zichzelf om uit te maken ofwel welke wagen hij/zij nodig heeft, en/of met welke wagen hij/zij wil rijden.
    Wij persoonlijk kijken al heel ons leven naar 'welke wagen wij nodig hebben' maar dat een ander ook andere normen hanteert is ook heel normaal.

    Comment


    • Re: Het echte verbruik van jouw auto

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Zit waarheid in, maar een zwaardere motor = duurdere aankoop, hogere BIV, duurdere verzekering, duurdere verkeersbelasting...
      Of dit allemaal opweegt tegen een iets lager verbruik !?!?
      Nu het is aan iedereen voor zichzelf om uit te maken ofwel welke wagen hij/zij nodig heeft, en/of met welke wagen hij/zij wil rijden.
      Wij persoonlijk kijken al heel ons leven naar 'welke wagen wij nodig hebben' maar dat een ander ook andere normen hanteert is ook heel normaal.
      Buiten het verbruik is er ook het comfort ... zeker bij veel kilometers.
      Een zwaardere motor rijdt wat soepeler, minder schakelen (manuele bak) en meer reserve.
      Maar ieder zijn ding.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Het echte verbruik van jouw auto

        Ik heb gekozen voor een auto met een lichte motor, en die verbruikt wel degelijk minder dan dezelfde wagen met een zwaardere motor (de 900 cc driecilinder turbo is zuiniger dan de veel tragere "ouderwetse" 1200 viercilinder).
        De taks is ook voordeliger, de verzekering niet, want de 900 heeft 15pk meer dan de 1200 (en ook 33nM koppel extra tegen een veel lager toerental dan de 1200).

        Ik heb vroeger meerdere jaren met auto's gereden met een 2000cc motor (Saab), en ik vond dat ik daarvoor toen al veel taks moest betalen, en het verbruik was ook te hoog (rond de 10 liter/100km).
        Daarom heb ik nog met een lichte vracht (Renault Express diesel) gereden, daar moest ik niet veel taks op betalen, en die was ook een stuk zuiniger dan de vorige wagens (5L op de gewone weg, 6,5 op de snelweg).

        Zoals Djivan het al schreef, je koopt best een wagen volgens wat je nodig hebt, als je dagelijks bijna de hele dag met een auto onderweg bent (voor het werk bijvoorbeeld), dan heb je meer aan de extra luxe van duurdere wagens, maar als je zoals ik minder dan 10.000km per jaar doet, dan wordt de kostprijs per kilometer wel erg duur als je een grote wagen met een zware motor wil.
        De aankoop is dan een pak duurder, maar ook de jaarlijkse kosten (taks en verzekering) voor een wagen met een zwaardere motor zijn een heel stuk hoger.

        Voor een groot deel hangt de keuze van een auto ook af van het inkomen, voor de ene is 15.000 euro een heel grote hap uit het budget, terwijl iemand anders gemakkelijk een veelvoud daarvan kan uitgeven zonder dat hij daarvoor andere zaken moet laten.
        Zolang die persoon die met het beperkte budget moet toekomen maar niet naar zijn "buurman" (of iemand anders) opkijkt tijdens de keuze van zijn auto, dan zal hij niet zo gemakkelijk in financiële problemen komen.
        Als hij er wel bovenuit wil steken door de duurste, beste... wagen te kopen, dan zal hij daarvoor andere zaken moeten laten die voor hem misschien veel belangrijker zijn.
        Het gaat bij die keuze niet alleen over het aankoopbedrag, de andere kosten zijn ook erg belangrijk (zo kan een wagen met bredere laagprofielbanden er wel stoer uitzien, maar als je die moet vervangen, dan is de rekening gewoonlijk ook een stuk hoger).
        Last edited by Black B@ndit; 8 januari 2016, 15:32.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Re: Het echte verbruik van jouw auto

          Vier dagen geleden net mijn nieuwe Subaru CVT 1600 benzine in gebruik genomen,
          en het ziet er echt wel zeer gunstig uit qua verbruik nu nog geen 200 Km en gemiddeld verbruik zit reeds beneden de 7 liter
          en dat met een nog nieuwe motor.

          Comment

          Working...
          X