Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statiefkeuze, een persoonlijke kijk...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statiefkeuze, een persoonlijke kijk...

    De laatste tijd passeert hier toch minstens elke week een thread over statieven. Ik heb besloten om mijn eigen ervaringen, overwegingen en keuzes eens neer te schrijven in de vorm van een soort kort, relatief luchtig essay. Je kan het hier vinden.

    Doordat ik het vooral heb over materiaal van het iets zwaardere soort, zal het in de eerste plaats interessant zijn voor dSLR eigenaars - als het al interessant is, natuurlijk - maar veel dingen zijn ook algemeen van toepassing.

    Als je zin hebt, laat mij dan weten wat je van het artikel vindt.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

  • #2
    Bedankt .... maar er hangt wel ook een stevig prijskaartje aan dat statief zeker?

    http://www.vannecke.be
    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

    Comment


    • #3
      Originally posted by Wunjo
      Bedankt .... maar er hangt wel ook een stevig prijskaartje aan dat statief zeker?
      Helaas... ik denk niet dat je die combinatie voor minder dan 400 euro zal vinden. Mijn 50-500 is mijn meest gebruikte lens, dus ik wou iets kopen dat totaal geen probleem heeft met dat soort van gewicht op mijn ooghoogte.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Thanks Pieter voor alle info over statieven
        Groetjes,

        Rudi Petitjean

        NATURE GALLERY

        Comment


        • #5
          Mooi en netjes geschreven Pieter, toch heb ik liever een balhoofd op mijn statief, maar het dat is sterk afhankelijk van je opnamen keuze.
          Hier staat een Statief 132XB + Ball Head 490RC4 een vreemde keuze maar het staat als een huis.
          "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
          Member of Han Fan Clan
          Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

          Comment


          • #6
            een persoonlijk visie, maar wel juist!!
            Doet me eraan denken om dat oude kreng van Velbon nog eens onder de loepe te nemen, en waarschijnlijk te "upgrade", al is 400 me iets te veel.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Wunjo
              Bedankt .... maar er hangt wel ook een stevig prijskaartje aan dat statief zeker?
              je moet gewoon af en toe je ogen durven open trekken
              ik heb mijn manfrotto 055B en 029MK2 kop gekocht voor de leuke prijs van 100 eurokes altijd in de studio gestaan, nooit buiten geweest dus in spik & span staat

              af en toe eens op't net rondsnollen kan geen kwaad
              some toys 4 big boys
              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

              Comment


              • #8
                Originally posted by Rudy
                een persoonlijk visie, maar wel juist!!
                Doet me eraan denken om dat oude kreng van Velbon nog eens onder de loepe te nemen, en waarschijnlijk te "upgrade", al is 400 me iets te veel.
                Goed idee, ik heb heel wat statieven zien omvallen met een camera er op en dan kan je maar beter een goede driepoot hebben.

                Manfrotto NL is te vinden op http://www.provak.nl/webcatprovak/0000001724.htm
                "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
                Member of Han Fan Clan
                Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

                Comment


                • #9
                  Pieter bedankt voor je uitleg, maar met alle respect waarom doe je dat in de Engelse taal?

                  Net als HV geef ik de voorkeur aan een balhoofd, maar voor langere objectieven lijkt mij de 3-weg kop het meest geschikt. Het statief is vaak het stiefkind van de fotografie. Fotografen geven duizenden euro uit aan camera en objectieven, maar het statief is het goedkope sluitstuk. Het hoeft natuurlijk geen duurdere Manfrotto of carbon Gitzo te zijn, maar voor 200/250 euro is er al een goede Manfrotto met balhoofd of 3-weg hoofd.

                  Tevens hierbij nogmaals mijn (iets uitgebreide) reactie op een vraag in een andere topic:

                  Heb een Gitzo (carbon) 1128 Mk II met een G1177M (van lichtgewicht Magnesium) balhoofd met quickrelease. Totaal gewicht 1650 gram qua sterkte en stabiliteit vergelijkbaar met een statief van 2.5 kg. Het gewicht is een compromis tussen stabiliteit en draagbaarheid. Zwaarder is beter, maar samen met mijn fotospullen in een rugzak moet ik er een dag mee kunnen rondlopen.
                  Het balhoofd heeft een grote kogel, wat het vastzetten vergemakkelijkt en neigen voorkomt. Ik gebruik het met Canon 10D en maximaal het Canon 70-200L F4 objectief. Denk dat het ook zeer goed bruikbaar is met Canon 10D en het veel zwaardere 70-200 F2.8 omdat dit objectief een statiefgondel heeft, waardoor er een beter evenwicht ontstaat. Als je het statief vaak wilt gebruiken met bijvoorbeeld de Sigma 50-500, adviseer ik een zwaardere statief te kopen.
                  Voor mijn lengte 1.77m is het ideaal, maar ben je groter kan je misschien beter een statief kopen wat langer is.
                  Het was een dure aankoop, maar ik ben er zeer tevreden mee en het is ook nog mooi om te zien. Echt gereedschapmakerskwaliteit.

                  PS, bij een statief hoort natuurlijk een draadontspanner.

                  http://www.gitzo.com/

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by j@n
                    Pieter bedankt voor je uitleg, maar met alle respect waarom doe je dat in de Engelse taal?
                    Ik communiceer binnen en buiten andere fora ook nog met heel wat mensen die geen letter Nederlands verstaan. Het Engels is nu eenmaal een goed verspreide taal die de meeste mensen op zijn minst verstaan. Bovendien is het voor mij een goeie oefening, nu ik (beroepshalve) niet zoveel schrijfwerk meer doe in andere talen.

                    Of dacht je dat ik dit alleen voor jullie deed... (grapje)
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      mooi Pieter.
                      Persoonlijk verkies ik een statief zonder een centraal gedeeldte dat kan omhooggedraaid worden, bij lage shutter geeft dit (hoe goed het ook mag zijn) onscherpte. Zeker in macro.
                      Bij camera's zoals de 10D en D100 is de shutterslap genoeg om vibraties te veroorzaken, dus het mechanische gedeelte van een statief zal zeker dit niet ten goede komen.
                      just my 2 cents, voor de rest een knap stukje tekst.

                      P.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Phille
                        mooi Pieter.
                        Persoonlijk verkies ik een statief zonder een centraal gedeeldte dat kan omhooggedraaid worden, bij lage shutter geeft dit (hoe goed het ook mag zijn) onscherpte. Zeker in macro.
                        Merci, Phille. Deze center column vergrendelt wel goed, hoor. De trillingen met de 50-500 zijn echt minimaal. Ik probeer 'm zo weinig mogelijk uit te schuiven, maar als het nodig/nuttig is, kan het tenminste. Macro doe ik trouwens zelden op statief.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Fijn werk, tof om vaststellingen en kennis te verspreiden.

                          Comment


                          • #14
                            Mag ik hier eens een (dom) vraagje stellen; ik heb nog geen statief, maar wat is het verschil tussen een ball head en een a 3-way head ?

                            Comment


                            • #15
                              Een ballhead draait rond op een bal (zoals de naam al doet vermoeden). De kop kan sodoende in zo ongeveer elke hoed vastgezet worden. Dit soort statief wordt met 1 greep gebruikt/vastgezet

                              Een 3-way head draait op 3 assen (horizontaal, vertikaal en portrait/landscape). De drie assen moeten/kunnen apart bediend worden. Hier wordt er dus met 3 grepen gewerkt/vastgezet.
                              Op de foto's in het werkstukje van Pieter zie je trouwens een duidelijk voorbeeld van een 3-way head...

                              PS: domme vragen bestaan niet (naar het schijnt )
                              Canon 10D, glass, flashes & extra's
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

                              Comment

                              Working...
                              X