Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Dank je, heren. Het antwoord van guido.g lijkt me voor een knoeier als ik ( ) een beetje te moeilijk.
    @buurmanBert
    Gelukkig maar heb ik niks stukgemaakt. Ik probeer volgende week de pinnen vast te zetten met secondenlijm.
    Dit zijn de gegevens van de LaCie adaptor die ik heb gebruikt. Hopelijk stemmen die min of meer overeen met de (voorlopig) kapotte adaptor.



    Al mijn LaCie adaptors zijn - +
    Maar de Maha is + -

    De LaCie adapter heeft dus exact de specificaties die nodig zijn.
    Je moet je geen zorgen maken.

    Ik was nog een 4de detail vergeten te vermelden.
    Het stekkertje moet ook de zelfde afmetingen hebben. Maar zo ik begrijp was dat al geen probleem ook.

    Comment


    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

      Dank je! Ik ben gerustgesteld. Als je bedoelt met het stekkertje die ronde open pin aan het andere uiteinde van de draad die aan de adaptor hangt, de pin die in de Powerex zelf gestoken wordt, da’s idd ook net dezelfde. Het was trouwens, toen ik op mijn bureau ging zoeken naar secondenlijm, dat ik zo’n pinnetje, en aan de andere kant een adaptor zag liggen. Niet één, maar wel een stuk of vier!
      Alleszins, probleem opgelost al zal ik zeker de truuk met de secondenlijm wel eens proberen (al neem ik aan dat het misschien niet houdt) en kan ik rustig voort m’n accu’s opladen wanneer nodig, en da’s niet zo vaak meer als vroeger.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Dank je, heren. Het antwoord van guido.g lijkt me voor een knoeier als ik ( ) een beetje te moeilijk.
        @buurmanBert
        Gelukkig maar heb ik niks stukgemaakt. Ik probeer volgende week de pinnen vast te zetten met secondenlijm.
        Dit zijn de gegevens van de LaCie adaptor die ik heb gebruikt. Hopelijk stemmen die min of meer overeen met de (voorlopig) kapotte adaptor.



        Al mijn LaCie adaptors zijn - +
        Maar de Maha is + -

        Deze kan je perfect gebruiken om de adapter van je Maha lader te vervangen.
        De originele adapter levert 12V en een maximale stroom van 2A, elke adapter die de juiste stekker heeft, en die 12V bij 2A kan leveren is dus bruikbaar (een adapter die meer stroom kan leveren mag ook, zolang de spanning juist is).

        Een adapter terug in elkaar kleven is geen veilige oplossing, voor de kostprijs van zo'n adaptertje ga je geen risico's nemen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

          Dank je voor de geruststelling, Bart!
          Ik neem aan (of tenminste hoop!) dat die omkering van + en - bij Output niet meespeelt? (Lacie begint met - en Maha met +)
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Dank je voor de geruststelling, Bart!
            Ik neem aan (of tenminste hoop!) dat die omkering van + en - bij Output niet meespeelt? (Lacie begint met - en Maha met +)
            Als je dat pictogram goed bekijkt, dan zie je dat bij allebei de adapters de - aan de buitenkant zit, en de + in het midden.
            Dat is zo bij de meeste adapters, maar er zijn een paar fabrikanten die daarvan afwijken omdat ze liever zelf een (veel duurdere) adapter willen verkopen.
            Bijvoorbeeld mijn Brother labelmaker (P-touch 1010, gekocht bij Lidl) heeft zo'n omgekeerde aansluiting, en dat is ook zo bij de Dymo die ik op het werk gebruik.
            Ik gebruik in die labelmaker de goedkope AAA alkalinebatterijen van de Lidl, volgens verschillende tests presteren die AA en AAA Aerocell batterijen van de Lidl ongeveer hetzelfde als de veel duurdere merken (de Aerocell batterijen hebben wel net een nieuw kleurtje gekregen, maar ze werken nog altijd prima).
            Normaalgezien kosten die batterijtjes 2 euro voor 8 stuks (=25 cent per stuk, af en toe hebben ze een "XXL" verpakking, dan krijg je er 10 voor 2 euro)), voor 4 duracell Plus batterijtjes betaal je bijvoorbeeld bij de Hubo 7,99 euro (=2 euro per stuk), dan moeten die Duracells eigenlijk 8 keer langer meegaan, en dat doen ze zeker niet. (de prijs van de Hubo is waarschijnlijk de hoogste, je kan ze ook een stuk goedkoper vinden, maar de batterijtjes van de Lidl blijven altijd meer stroom leveren per euro).

            Tests van AA en AAA alkalinebatterijen en nimh accu's: https://lygte-info.dk/review/batteri...Test%20UK.html
            Last edited by Black B@ndit; 5 december 2021, 09:06.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

              Ik had enige jaren terug precies het zelfde met mijn Powerex MH-C9000. De pinnen in de behuizing gedrukt. Van de importeur/verkoper die in mijn buurt zijn kantoor heeft had ik een nieuwe gekregen.

              Comment


              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                Dank je, Bart, nu ben ik gerustgesteld. Je moet dus eigenlijk kijken naar dat zwart bolletje in het midden, en de richting waarnaar het 'wijst' (telkens naar + onafhankelijk of die + links of rechts staat).
                En de post van Binnenuit, net als posts van enkele anderen (ik herinner me guido.g en MP61), bevestigen dat de adaptor misschien wel de zwakte is van de Powerex.
                D'er zijn al teveel posts gewijd aan het probleem met mijn adaptor, maar ik ben toch niet de enige die ermee te maken heeft. Er worden enkele goeie suggesties gegeven, weliswaar niet om te voorkomen (da's voor de Chinese fabrikant van die adaptors!), maar om het euvel op te lossen.
                Last edited by LesC; 5 december 2021, 12:32.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                  In de Nederlandse Consumentengids januari 2023 die vandaag in de brievenbus stak staat een uitgebreide test van oplaadbare batterijen. De dure Endeloop batterijen vier stuks €22-, komen als beste uit de test met 9.0 punten en op de tweede plaats de Ladda batterijen van Ikea vier stuks €7- met 8,9 punten.
                  Last edited by Binnenuit; 22 december 2022, 01:00.

                  Comment


                  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                    Dan zijn de Ikea Ladda batterijen de beste keuze, want die zijn veel goedkoper en ze presteren bijna even goed als de Eneloop batterijen.
                    Ik gebruik ze allebei, en ze werken na meerdere jaren nog altijd prima.
                    Maar ik heb ook nog altijd een aantal low selfdischarge batterijtjes van de lidl en Aldi in gebruik die nog veel ouder zijn, en die werken ook nog altijd prima voor toepassingen die geen grote stroomsterktes nodig hebben.
                    In de gang heb ik een paar lampjes hangen die automatisch aan gaan als je er langs komt, en die moet ik maar een paar keer per jaar bijladen (daar zitten 4 AA batterijtjes in).
                    Het enige probleem is dat de Maha lader ze niet allemaal meer wil laden omdat de inwendige weerstand iets groter is geworden, maar met een X-Tar "Dragon VP4 plus" lader lukt dat nog zonder problemen.
                    De Maha lader is dus veel kieskeuriger wat de toestand van de accu's betreft, maar die meer dan 10 jaar oude accu's doen hun werk eigenlijk nog altijd goed zolang ze niet extreem zwaar belast worden (in een draagbare radio werken ze ook nog prima).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment

                    Working...
                    X