Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omzetten naar zwart-wit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Omzetten naar zwart-wit

    Hallo,
    hoe zet ik best een foto om in zwart/wit ?
    Als ik modus grijswaarden kies, vind ik het resultaat niet zo goed.
    Zijn er nog andere methoden ?
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    Hallo Dama,

    Er zijn verschillende methodes.....
    1 ) Als ik ECHT zwart wit wil dan laad ik mijn foto in op PS.
    Bewaar het terug om zeker te zijn van het kleurenprofiel.
    Terug opladen en dan in het palet "channels" op het driehoekje boven rechts klikken en dan op "split channels".
    Dan kan je kiezen dewelke je wil bewerken.
    OF : je legt de layers terug op mekaar en mengt ze....

    2 )Tweede (gemakkelijke methode ) is het gebruik van De Digidaan Action.
    Te vinden op de site van www.canonians.com Onderaan links : "Digidaan presents his new B&W action for PS"
    Hij gebruikt een dubbele "fill or adjustment layer" met "Hue/saturation". Eens je het doorhebt is het heeeel gemakkelijk. En vooral : door de "Hue" balk te verschuiven kan je nauwkeurig kiezen welke Z/W gradatie je wil.

    Aspherix


    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      persoonlijk vind ik hetvolgende een goed resultaat geven
      - omzetten foto in labcolors (image --> mode --> labcolors)
      - het alpha en beta channel (zie 2e tab in het layers venster) verwijderen

      resultaat is een zwart-wit foto.
      Meestal moet ik wel nadien met de levels de foto een beetje bijregelen

      Misschien dat er een gemakkelijker manier is maar om terug een RGB foto te hebben doe ik dan meestal
      - "select all"
      - copy
      - control+n (nieuw image maken) en kijken dat er onderaan rgb staat en enter drukken
      - paste

      et voila

      Comment


      • #4
        Bedankt voor de tips, PhilippeVDP en Aspherix.
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Hallo Dama,

          Erik ( van de BD-crew ) heeft hier ooit eens een link voor prachtige actions van PS gezet. ( actions die hij zelf had gemaakt )
          Door een computercrash ben ik ze jammer genoeg kwijt, maar misschien staan ze nog ergens op het net...

          Erik ?
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Hallo,

            Ik gebruik daarvoor regelmatig de actions van Erik met goede resultaten.
            Spijtig genoeg vind ik de link ook niet meer.
            Nu te vinden op mijn webspace http://users.pandora.be/wim.heyninck/EM_HCBW.atn
            Hopelijk lukt het zo !

            Met dank aan Erik.
            Nikon D70

            Comment


            • #7
              Bedenk dat het gebruik van actions (ook die van mij) toch meestal een geautomatiseerd mechanisme is. Ook al kun je wat stappen inbouwen (zoals het zoeken naar bv highlights of schaduwen en die apart bewerken) is elke foto uniek. En voor de ene foto zoek je toch naar een andere omzetting dan de andere. Ik heb dat slechts gedeeltelijk opgevangen door een aantal actions daarin te zetten, waaruit je kunt kiezen. Je bent daarin dan toch echter beperkt door mijn smaak

              Dus: het beste is om voor elke foto een eigen omzetting geheel manueel uit te voeren. Het slechtste is om gewoon grijswaarden te nemen. En juist omdat velen die grijswaarden kiezen, heb ik die actions als middenweg gemaakt.

              Die middenweg zijn die actions, maar ook niet meer dan dat...

              Comment


              • #8
                Ja, misschien wel een middenweg, deze actions.
                Maar voor de velen onder ons die geen kaas gegeten hebben van PS, zijn de resultaten toch zeer bevredigend.
                Indien dit niet zo is, denk ik dat er nog maar weinig bewerkingen overblijven om van een kleurenfoto een prachtige ZW-foto te maken.
                Nikon D70

                Comment


                • #9
                  Er is wel degelijk nog een manier om naar zwart/wit om te zetten. Via de calculation tool kan men ook naar zwart/wit omzetten. Indien men wil weten hoe laat het me weten dan maak ik een aantal screen shots met commentaar voor hoe of wat...


                  cheers

                  -- MajorPain --
                  Nikon D2H
                  Tamron 28-70mm F2.8
                  Nikkor 50mm 1.8 D
                  Nikkon SB-800
                  XDrive-II 60GB
                  Heel veel studio spul

                  Comment


                  • #10
                    Heel graag die voorbeelden...
                    Ben aan het experimenteren in PaintShop7, maar kom er niet uit!

                    Comment


                    • #11
                      weet niet wat er mis ging maar mijn reply stond er niet..dus als dit de tweede keer is dan spijt me dat maar alee...

                      zal een doc maken en de link hier posten zodat je het allemaal rustig terug kan lezen en uitproberen..

                      cheers

                      -- MajorPain --
                      Nikon D2H
                      Tamron 28-70mm F2.8
                      Nikkor 50mm 1.8 D
                      Nikkon SB-800
                      XDrive-II 60GB
                      Heel veel studio spul

                      Comment


                      • #12
                        Alvast even de tekst versie screendumps volgen nog wel als mijn comp weer ok is

                        1. open een foto in PS en klik op het menu onder image op Calculations..
                        2. Calculations zal twee source's laten zien en als je goed kijkt zijn het de zelfde source's dit komt omdat we eigenlijk maar twee levels gaan "blenden" zodat we een zwart-wit plaat overhouden.
                        3. onder source1 check of pas het volgende aan: Layer: Background en Channel: Red
                        4. onder source2 check of pas het volgende aan: Layer: Background en Channel: Green (of 1 van de andere als het maar niet Red is)
                        5. bij het stukje van Blending kan je naar eigen smaak experimenteren wat voor jouw foto de beste results geeft.
                        6. Opacity houd ik meestal rond de 40 - 60%
                        7. helemaal onderop in het scherm staat Result verander dit naar NEW DOCUMENT en klik nu op OK.
                        8. Ga onder het menu naar Image -> Mode -> Gray Scale en voila een mooie nieuw zwart-wit foto.

                        Mochten de resultaten niet zijn zoals je wilt dan kan je wat gaan spelen met de channels in source1 en source2 zorg er alleen voor dat ze nooit het zelfde zijn aangezien gray altijd uit twee verschillende channels bestaat.

                        suc6

                        -- MajorPain --
                        Nikon D2H
                        Tamron 28-70mm F2.8
                        Nikkor 50mm 1.8 D
                        Nikkon SB-800
                        XDrive-II 60GB
                        Heel veel studio spul

                        Comment


                        • #13
                          Bedankt! ZO is het een "minor pain" of eigenlijk "no pain"!!!

                          Comment


                          • #14
                            Yup no pain

                            -- MajorPain --
                            Nikon D2H
                            Tamron 28-70mm F2.8
                            Nikkor 50mm 1.8 D
                            Nikkon SB-800
                            XDrive-II 60GB
                            Heel veel studio spul

                            Comment


                            • #15
                              Ook een handige tip, majorpain !

                              Thx.
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

                              Comment

                              Working...
                              X