Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

minimale grootte studio en aantal ws???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • minimale grootte studio en aantal ws???

    Hallo,

    ik wil mijn woonkamer af en toe als studio gaan gebruiken voor modelfotografie.

    Maar ik vraag me af of ik problemen ga krijgen met de ruimte.
    De werkbare ruimte bedraagt ongeveer 4m x m4 en hoogte is 2m35

    Kan ik in dit oppervlak werken? Ik ga geen full-body doen, het maximale is van knie t/m hoofd. Ik werk dan met een lens van 18-70mm

    Volgende vraag : is een flitsset van 300 ws dan voldoende ?
    ik zat te denken aan de falcon eye GN300AD of Elinchrome D-lite 4 (to go)

    vraag zal al veel vaker gesteld zijn, maar ik kom er toch niet helemaal uit
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: minimale grootte studio en aantal ws???

    300 watt is meer dan genoeg
    Maar uw ruimte is veel te klein
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: minimale grootte studio en aantal ws???

      kijk eens bij het onderdeel (tips en trucs), bij topic: hoe studio bouwen, daar staat bij één van de laatse posts een zeer goede uitleg van een basisuitrusting (grootte, watt) van MadMax (fenomeen op BD en mijn idool)
      Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
      BLOG

      Comment


      • #4
        Re: minimale grootte studio en aantal ws???

        Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
        kijk eens bij het onderdeel (tips en trucs), bij topic: hoe studio bouwen, daar staat bij één van de laatse posts een zeer goede uitleg van een basisuitrusting (grootte, watt) van MadMax (fenomeen op BD en mijn idool)

        Had ik al gelezen, maar madmax stelt toch wel veel hogere eisen dan ik. Moet voor mij ook wel een hobby blijven he?!
        Dus daar kan ik niet zoveel mee
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: minimale grootte studio en aantal ws???

          Om te weten of je plaats genoeg hebt zet je je lens op 50 mm en kijk hoeveel van je model je op je foto krijgt

          je verliest toch al snel 0,5 meter voor je achtergrond (poten statieven).
          Je model plaats je best op 1,5 tot 2 meter van de achtergrond (anders ga je schaduwvorming hebben op achtergrond, zwarte doek wordt grijs geflitst en bij witte doek is er kans voor overstraling).

          Je flitsers plaats je op 1 meter voor het model.

          0,5 + 1,5 + 1 = 3 meter tot 3,5 meter minimum ruimte die je al moet hebben voor je model te plaatsen.
          Dan moet je nog voldoende afstand kunnen nemen om deftig te fotograferen (als je te close staat kan een model zich benauwd gaan voelen).

          4 meter is voldoende voor portretfoto's (buste), maar voor groter heb je meer ruimte nodig
          (kom niet af met een groothoek hé).

          Een achtergrondsysteem komt toch al snel op 250 euro inclusief 1 kleur achtergronddoek (papier is wat goedkoper).

          Voor de rest van je uitrusting:
          Wil je fotograferen voor een zwarte doek, dan kom je er met 2 flitsers.
          Wil je echter een witte achtergrond heb je minimaal 3, best 4 flitsers nodig.
          vergeet ook geen flitsmeter, een paar grote reflectieschermen, reflectieschermhouders (statieven en beugels) en triggers.

          dit is het minimum aan materiaal dat je nodig hebt.
          Heb je nog wat centen denk dan aan :
          - honigraat (voor flitsers)
          - snoot
          - boomstatief
          - extra flitsers
          - Honigraat of louvre voor softboxen
          - kleurgels
          - diverse achtergrondkleuren
          - probs
          - een 85mm portretlens
          - enz...

          en ik vergeet hier misschien nog 100 en 1 kleine dingen op te sommen


          Vergeet ook niet dat wanneer je een model uitnodigt deze een apparte omkleed ruimte nodig heeft waar ze zich ook kan opmaken.
          Een WC en badkamer in de buurt zijn geen overbodige luxe.
          Last edited by zunoel; 17 februari 2008, 18:07.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: minimale grootte studio en aantal ws???

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Om te weten of je plaats genoeg hebt zet je je lens op 50 mm en kijk hoeveel van je model je op je foto krijgt

            je verliest toch al snel 0,5 meter voor je achtergrond (poten statieven).
            Je model plaats je best op 1,5 tot 2 meter van de achtergrond (anders ga je schaduwvorming hebben op achtergrond, zwarte doek wordt grijs geflitst en bij witte doek is er kans voor overstraling).

            Je flitsers plaats je op 1 meter voor het model.

            0,5 + 1,5 + 1 = 3 meter tot 3,5 meter minimum ruimte die je al moet hebben voor je model te plaatsen.
            Dan moet je nog voldoende afstand kunnen nemen om deftig te fotograferen (als je te close staat kan een model zich benauwd gaan voelen).

            4 meter is voldoende voor portretfoto's (buste), maar voor groter heb je meer ruimte nodig
            (kom niet af met een groothoek hé).

            Een achtergrondsysteem komt toch al snel op 250 euro inclusief 1 kleur achtergronddoek (papier is wat goedkoper).

            Voor de rest van je uitrusting:
            Wil je fotograferen voor een zwarte doek, dan kom je er met 2 flitsers.
            Wil je echter een witte achtergrond heb je minimaal 3, best 4 flitsers nodig.
            vergeet ook geen flitsmeter, een paar grote reflectieschermen, reflectieschermhouders (statieven en beugels) en triggers.

            dit is het minimum aan materiaal dat je nodig hebt.
            Heb je nog wat centen denk dan aan :
            - honigraat (voor flitsers)
            - snoot
            - boomstatief
            - extra flitsers
            - Honigraat of louvre voor softboxen
            - kleurgels
            - diverse achtergrondkleuren
            - probs
            - een 85mm portretlens
            - enz...

            en ik vergeet hier misschien nog 100 en 1 kleine dingen op te sommen


            Vergeet ook niet dat wanneer je een model uitnodigt deze een apparte omkleed ruimte nodig heeft waar ze zich ook kan opmaken.
            Een WC en badkamer in de buurt zijn geen overbodige luxe.
            dat is ff een hoop informatie

            veel van de benodigdheden hoef ik natuurlijk niet in 1 keer aan te schaffen.
            Ik heb dus die 0,5 meter al verrekend met mijn ruimte, dus het is precies 4 meter vanaf het achtergronddoek.

            Ik maak vaak foto's vanaf de broekriem tot aan het hoofd, dus van top tot teen vind ik niet belangrijk. En ik gebruik dan nooit meer groothoek dan 30mm

            WC en badkamer zit wel goed

            Dan zou mijn kamer toch groot genoeg moeten wezen?????
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • #7
              Re: minimale grootte studio en aantal ws???

              Een fotoclubvriend heeft op zijn zolder ook een studiootje en zijn afmetingen zijn ook 4m x 4m en dit geeft geen problemen bij foto's van heup tot hoofd foto's.

              Maar nu heb ik de volgende vraag.

              Mijn plafond is 2.40m , plat en beige

              Als ik zoals Lieven Lens voorstelde voor de 300 ws flitsers ga, ga ik dan nog negatieve effecten krijgen door mijn plafond?
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment

              Working...
              X