Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van de bloemetjes en de bijtjes...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Van de bloemetjes en de bijtjes...

Vandaag redelijk geschokt geweest door een klein berichtje in het nieuws over massale sterfte onder de honingbijen (door een of andere mijt-besmetting). En de mogelijke gevolgen voor het eco- en voedselsysteem (men had het over : indien geen bijen gedurende 4 jaar, kan de mensheid het vergeten...). Toch wel straf, nietwaar ?
    Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
    And why do we fall, Bruce?

Re: Van de bloemetjes en de bijtjes...

Onze leefwereld wordt respectloos behandeld.

De besmetting is omdat die mijt een virus overdraagt.

De boeren zeggen : als het goed vriest gaan al die beestjes kapot.
    Maar het vriest niet goed meer....

Dus die mijten (de virusdragers) gaan niet "kapot". Ze blijven massaal leven en brengen massaal die virus over op de bijen. Dus : bijtjes dood.
    Het is dus niet dat het niet meer sneeuwt, het gaat veel verder.
    ( 't Is wel leuk om zo'n goed weer te hebben in Februari........)

Ook de bijtjes gaan nu "kapot" aan de ontwrichte natuur. En we hebben ze heel hard nodig.

Groetjes
    Skitch
    "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

Comment

Van zo'n statements krijg ik het op de heupen. Precies of de wereld stopt bij West-Europa.

Niet dat ik het klimaatprobleem onderschat, maar als de bijtjes hier niet overleven zullen ze dat nog wel doen in Sacndinavië en in Canada en in Siberië vermoed ik. Daar zal het nog wel genoeg vriezen zeker om die virussen te temmen.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Varoamijt zal het zijn zeker.
        Jarenlang was ik hobby imker, en over 25 jaar was deze mijt reeds in Duitsland, ze zou naar ons komen waarschuwde men toen al. En inderdaad ze is er. Maar... geen nood, oplossingen hadden we toen reeds al.
        Strips in de kasten hangen en de varoamijt zou er aan sterven.
        Ik woon in Hemiksem, als er een bijenzwerm weg was konden wij deze altijd in Hoboken oppakken, in Hoboken is geen enkele imker, alles is er zowat vervuild.
        Umicore, in de volksmond "De zilver" zal er wel mee te maken hebben, zware metalen de lucht in blazen. De bijen gaan drinken aan de ochtenddauw aan bladeren, bloemen en planten en sterven ter plaatse. Men noemde dit vroeger "De verdwijnziekte" bijenvolkeren (werksters) verminderden aanzienlijk
        in aantal tot er niets meer overbleef. Dus Hoboken geen imkers meer.
        De zwermende bijen, hoe ze het doen weet ik niet, ze zochten steeds Hoboken op om opnieuw te beginnen, misschien omdat er geen andere bijen waren?? Geen idee, maar allen gingen ze eraan. Dit heeft niet alleen met bijen te maken, konijnen zijn er in onze buurt al jaren niet meer. Ik heb er gevangen in de Antwerpse haven en uitgezet bij ons. (Kweet het, het mag niet) maar geen enkel konijn is er in onze buurt nog te bespeuren. Reden:??
        Mijn grootouders vertelden mij toen er iets mis ging met hun dieren, dat komt zeker door die nieuwe antracietkolen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Van zo'n statements krijg ik het op de heupen. Precies of de wereld stopt bij West-Europa.

Niet dat ik het klimaatprobleem onderschat, maar als de bijtjes hier niet overleven zullen ze dat nog wel doen in Sacndinavië en in Canada en in Siberië vermoed ik. Daar zal het nog wel genoeg vriezen zeker om die virussen te temmen.
          Dat is wel waar hoor. Maar we hebben ONZE bijen HIER nodig om onze gewassen, onze fruitbomen te bevruchten. Anders hebben we geen eten.....
          Bijen zijn er niet zo maar om imkers te plezieren en lekker honig te maken.... Ze zijn een noodzaak, lees : van levensbelang, voor onze plaatselijke voedselproductie.
          We noemen ze niet voor niets : werkbijen.
          Door een gebrek aan bijen wordt ook ons voedselaanbod bedreigt.

Groetjes
          Skitch
          "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

Comment

Ik leef hier nete en niet in Canada of in Siberië.

En het vuil stopt ook niet aan de de rand van West-Europa.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
              Dat is wel waar hoor. Maar we hebben ONZE bijen HIER nodig om onze gewassen, onze fruitbomen te bevruchten. Anders hebben we geen eten.....
              Bijen zijn er niet zo maar om imkers te plezieren en lekker honig te maken.... Ze zijn een noodzaak, lees : van levensbelang, voor onze plaatselijke voedselproductie.
              We noemen ze niet voor niets : werkbijen.
              Door een gebrek aan bijen wordt ook ons voedselaanbod bedreigt.

Groetjes
              Skitch
              Volledig akkoord, maar TS gaf zo de indruk dat er binnen een paar jaar geen enkle bij in de wereld meer ging zijn. Vandaar mijn reactie.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

"If we and the rest of the backboned animals were to disappear overnight, the rest of the world would get on pretty well. But if they were to disappear, the land's ecosystems would collapse. The soil would lose its fertility. Many of the plants would no longer be pollinated. Lots of animals, amphibians, reptiles, birds, mammals would have nothing to eat. And our fields and pastures would be covered with dung and carrion. These small creatures are within a few inches of our feet, wherever we go on land - but often, they're disregarded. We would do very well to remember them."

Sir David Attenborough
                Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                  Onze leefwereld wordt respectloos behandeld.

De besmetting is omdat die mijt een virus overdraagt.

De boeren zeggen : als het goed vriest gaan al die beestjes kapot.
                  Maar het vriest niet goed meer....

Dus die mijten (de virusdragers) gaan niet "kapot". Ze blijven massaal leven en brengen massaal die virus over op de bijen. Dus : bijtjes dood.
                  Het is dus niet dat het niet meer sneeuwt, het gaat veel verder.
                  ( 't Is wel leuk om zo'n goed weer te hebben in Februari........)

Ook de bijtjes gaan nu "kapot" aan de ontwrichte natuur. En we hebben ze heel hard nodig.

Groetjes
                  Skitch
                  De varoa-mijt zou niet de oorzaak zijn van de massale sterfte. In de VS wordt er op dit ogenblik massaal veel geld uitgegeven om de oorzaak van de kolossale bijensterfte op te sporen en blijkbaar is er geen duidelijke overeenkomst tussen de terugval en die mijt.

Een van de altenatieve verklaringen zou het warmere weer van de voorbije jaren zijn. Door dit warme weer bloemen alle bomen en bloemen vroeger gedurende het jaar, zodat er in de herfst erg weinig bloemen en nectar overblijven.
                  De populatie van een bijenkolonie evolueert doorheen het jaar : er zijn zomerbijen (nectarzoekers) en winterbijen (komen amper/niet uit de korf)Bijenkorven maken door het warme weer te lang 'zomerbijen' aan die geen voedsel meer vinden omdat alle bloemen en bomen te vroeg bloemen waardoor de productie van 'winterbijen' (dieren die niet of amper uit de korf komen) sterk terugvalt omdat de kolonie verzwakt... De varoa-mijt is een bijkomende factor van verzwakking.

De enige plant die soelaas zou brengen is klimop, omdat die steevast in oktober/november bloemt...

lees hier maar verder : http://www.bieenkorf.be/bijensterfte.htm

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                  "If we and the rest of the backboned animals were to disappear overnight, the rest of the world would get on pretty well. But if they were to disappear, the land's ecosystems would collapse. The soil would lose its fertility. Many of the plants would no longer be pollinated. Lots of animals, amphibians, reptiles, birds, mammals would have nothing to eat. And our fields and pastures would be covered with dung and carrion. These small creatures are within a few inches of our feet, wherever we go on land - but often, they're disregarded. We would do very well to remember them."

Sir David Attenborough
                  Attenborough spreekt dan wel over alle insecten maar het belang van bijen mag zeker niet onderschat worden : 45% van het voedsel dat wij eten wordt bestoven door bijen. Dit betekent dat 45% van de voedselproductie in gevaar is, tenzij we een alternatieve bestuiver vinden (hommels) of we de bijen kunnen redden van een volledige ondergang

Tom
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                    knip...
                    Attenborough spreekt dan wel over alle insecten maar het belang van bijen mag zeker niet onderschat worden : 45% van het voedsel dat wij eten wordt bestoven door bijen. Dit betekent dat 45% van de voedselproductie in gevaar is, tenzij we een alternatieve bestuiver vinden (hommels) of we de bijen kunnen redden van een volledige ondergang

Tom
                    Ik onderschat het belang van de bijen zeker niet hoor.
                    Met die quote wou ik gewoon even aanhalen dat het belang van insecten nogal vaak wordt onderschat.
                    Ik hoor dat vooral van voorbijgangers wanneer ik, in het veld, de beestjes aan het fotograferen ben.

Nu ja, de mensen verklaren mij nu al gek, omdat ik wespen red uit valletjes (die je her en der ziet staan/hangen)...Ook zo'n beestje dat zwaar wordt onderschat. Ze zorgen ook voor bestuiving en ruimen bovendien schadelijke insecten op. Maar als je dan eens googled op wespen dan krijg je bijna alleen maar links betreffende de bestrijding er van. Ik krijg daar soms de 'weubbekes' van.

Voor de rest ben ik normaal hoor
                    Mvg Tim

Comment

Volledig akkoord, maar TS gaf zo de indruk dat er binnen een paar jaar geen enkle bij in de wereld meer ging zijn. Vandaar mijn reactie.
                      Was mijn bedoeling niet. Het enige wat ik wou aangeven is dat de functie van die bijen toch zwaar onderschat is (althans door het gewone volk, mezelf inclusief dus), wat ook al door Ticor onderschreven is.
                      Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                      And why do we fall, Bruce?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                        .......................

lees hier maar verder : http://www.bieenkorf.be/bijensterfte.htm
                        .................
                        Tom
                        Interessante link Sugar. Thanks.
                        Weer wat bijgeleerd.

Groetjes
                        Skitch

Comment

... n.m.v.t.
                          Last edited by Guest41; 14 november 2014, 00:32.

Comment

Hier is nog een andere theorie over de bijensterfte.

Canon 5D, Olympus OM Zuiko 28f2.8, 50f1.4, 135f3.5, 300f4, Leica Elmarit-R 90f2.8, Yashica ML 50f1.4
                            Flickr

Comment

Er doen veel 'kwakkels' de ronde over dit onderwerp, de laatste link is er zo één. Tal van imkers die hun bijenhal onder een gsm-mast hebben staan en weinig sterfte kennen alsook imkers in de Ardennen op plaatsen waar weinig ontvangst is, en toch bijensterfte hebben, zijn daar het levende bewijs van.
                              De Nederlandse bijenbond brengt maandelijks een boekske uit onder zijn leden en dat moet natuurlijk gevuld geraken met de laatste krantenknipsels.

Comment

Working...
                              X