Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnekap voldoende?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zonnekap voldoende?

Hallo iedereen,

ik zou graag een filter kopen om mijn lens (een 70-200 2.8L IS) beter te beschermen. Beter, want standaard zit er natuurlijk een zonnekap bij.

Nu lees ik op het forum en op het internet tegenstrijdige berichten.

De ene zegt: "Kopen die filter, want je weet maar nooit!"

De andere zegt: "Niet doen, want maakt de lens minder lichtsterk en onscherp. Zonnekap is voldoende..."

Heb al paar keer dit antwoord gezien: "Koop duurdere filters of NC (neutral colored) filters, die even veel licht doorlaten en de lens niet onscherper maken"

Dat lijkt me logisch, er zullen toch filters zijn die perfect moeten werken

Op deze site zegt men zelfs dat je het zeker NIET moet doen:

Hier zegt men dat hoe duurder de lens is, hoe minder kans op krassen.

Maar mijn mening is: ik koop liever een nieuwe filter dan een geheel nieuwe lens wegens een stomme kras!

Denk dus dat ik best een filter ga kopen.

Heeft er iemand dezelfde lens als ik en kan die persoon best zeggen hoe je de lens van krassen beschermt ZONDER verlies in licht en scherpte??

Heb al goede dingen gelezen over Hoya en B+W, moet ik in die richting zoeken?

Alvast bedankt en PRETTIG NIEUWJAAR

Re: Zonnekap voldoende?

Hmm... als je de zonnekap steeds op je lens zet tijdens het fotograferen en de lenskap steeds op de lens plaatst als je deze niet gebruikt, kan er dan nog veel gebeuren? Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem als jij. Ik weet het ook nog niet tot op vandaag.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

zie een lens als je geliefde, die pak je toch ook niet in omdat je bang bent dat ze/hij beschadigd!!
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik fotografer al jaren zonder uv-filters of andere filters om de frontlens te beschermen. Mijn zonnenkap zit er wel altijd op.

Ik heb nog nooit een kras opgelopen.

Aan de andere kant....gewoon voorzichtig met je spullen omgaan.

Comment

Tja,

Maar stel dat je door een regenbuitje loopt ... dan droog ik toch liever (steeds voorzichtig natuurlijk) een filter af dan mijn lens ... Je weet maar nooit dat er een miniscuul hard stukje of zandkorreltje op het doekje zit ..

Comment

In mijn streven naar scherpe fotos in het bijzonder met telelenzen ben ik (uiteindelijk ) toch tot de conclusie gekomen dat een filter de scherpte vermindert en de flare verhoogt, en een zonnekap de flare vermindert

Het heeft weinig zin geld uit te geven voor scherpe en contrastrijke L-lenzen als je een deel daarvan wegsmijt door een filter te gebruiken ipv een zonnekap als bescherming

Mijn filters gaan eraf
            (omdat de prijs op de tweedehandsmarkt nu gaat dalen kan ik ze niet meer verkopen en zal ik ze bijhouden voor in moeilijke omstandigheden )

Op mijn goedkope lenzen heb ik er nooit opgezet, als hier vingerafdrukken of waterspatten opkomen veeg ik dat met een (propere) zakdoek af

Comment

Heb een UV-filter van B+W op al mijn lenzen zitten,niet goedkoop maar kwaliteit en merk bvb op mijn 16-35 L II geen nadelige effecten ook niet op 16

Comment

Bij de 70-200 is een grote zonnekap geleverd, en die gebruik je dan ook altijd (als je ze omgedraaid laat, dan zit ze toch in de weg).

Ik gebruik zelf ook nooit een uv-fliter, omdat daardoor de beeldkwaliteit vermindert. Maar in sommige gevallen kan het wel nodig zijn om een uv-filter te gebruiken. Bij sommige autosporten vliegen er wel eens wat steentjes in de richting van de fotograaf, en ik kan aannemen dat je in zo'n geval toch maar beter een beschermend filter voor de lens zet.

Wat er nog helpt tegen krassen, dat is ervoor zorgen dat je niet bij het minste stofje een zakdoek of iets degelijks bovenhaalt. Laat dat stofje gerust zitten, want dat zie je toch niet. Als je dan thuis komt, kan je rustig de tijd nemen om het voorste lenselement op de juiste manier te reinigen (eerst met een blaaspeer om alle scherpe deeltjes zoveel mogelijk te verwijderen).

Sommige mensen zitten bijna dagelijks over hun lens te wrijven met een doekje, ik doe dat bijna nooit. Blijf er zoveel mogelijk af, en dan kan je het oppervlak ook niet beschadigen, want volgens mij komen de meeste krassen op de lens door het "schoonvegen", niet tijdens het gebruik zelf.

Ik heb zelf een 77mm uv-filter (past op bijna al mijn lenzen, behalve op de 50mm f1,4 en de Sigma 150mm f2,8 Macro), maar dat stuk glas is nog niet veel uit het beschermdoosje geweest...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Ik heb met de Canon 100-400 L een groot aantal foto's genomen met een top kwaliteit uv filter, en dezelfde foto's zonder UV filter, ik kan met de beste wil van de wereld geen verschil zien tussen de foto's met of zonder UV filter...
                  mvg,
                  Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    zie een lens als je geliefde, die pak je toch ook niet in omdat je bang bent dat ze/hij beschadigd!!
                    grt,bouk.
                    Een geliefde kan genezen, een lens niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc Bekijk bericht

Aan de andere kant....gewoon voorzichtig met je spullen omgaan.
                      Dat is zeker waar, maar ja, dat wil niet zeggen dat andere mensen ook zo voorizichtig zijn!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                        Ik heb met de Canon 100-400 L een groot aantal foto's genomen met een top kwaliteit uv filter, en dezelfde foto's zonder UV filter, ik kan met de beste wil van de wereld geen verschil zien tussen de foto's met of zonder UV filter...
                        mvg,
                        Wim

Welke filter is dat dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Bij de 70-200 is een grote zonnekap geleverd, en die gebruik je dan ook altijd (als je ze omgedraaid laat, dan zit ze toch in de weg).

Ik gebruik zelf ook nooit een uv-fliter, omdat daardoor de beeldkwaliteit vermindert. Maar in sommige gevallen kan het wel nodig zijn om een uv-filter te gebruiken. Bij sommige autosporten vliegen er wel eens wat steentjes in de richting van de fotograaf, en ik kan aannemen dat je in zo'n geval toch maar beter een beschermend filter voor de lens zet.

Wat er nog helpt tegen krassen, dat is ervoor zorgen dat je niet bij het minste stofje een zakdoek of iets degelijks bovenhaalt. Laat dat stofje gerust zitten, want dat zie je toch niet. Als je dan thuis komt, kan je rustig de tijd nemen om het voorste lenselement op de juiste manier te reinigen (eerst met een blaaspeer om alle scherpe deeltjes zoveel mogelijk te verwijderen).

Sommige mensen zitten bijna dagelijks over hun lens te wrijven met een doekje, ik doe dat bijna nooit. Blijf er zoveel mogelijk af, en dan kan je het oppervlak ook niet beschadigen, want volgens mij komen de meeste krassen op de lens door het "schoonvegen", niet tijdens het gebruik zelf.

Ik heb zelf een 77mm uv-filter (past op bijna al mijn lenzen, behalve op de 50mm f1,4 en de Sigma 150mm f2,8 Macro), maar dat stuk glas is nog niet veel uit het beschermdoosje geweest...
                          Over dat schoonvegen, dat is een goede tip.

Maar ja, je kan echt nooit weten wat er gebeurt en hoe voorzichtig je ook bent, er kan idd iemand anders schade berokkenen...

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          In mijn streven naar scherpe fotos in het bijzonder met telelenzen ben ik (uiteindelijk ) toch tot de conclusie gekomen dat een filter de scherpte vermindert en de flare verhoogt, en een zonnekap de flare vermindert

Het heeft weinig zin geld uit te geven voor scherpe en contrastrijke L-lenzen als je een deel daarvan wegsmijt door een filter te gebruiken ipv een zonnekap als bescherming

Mijn filters gaan eraf
                          (omdat de prijs op de tweedehandsmarkt nu gaat dalen kan ik ze niet meer verkopen en zal ik ze bijhouden voor in moeilijke omstandigheden )

Op mijn goedkope lenzen heb ik er nooit opgezet, als hier vingerafdrukken of waterspatten opkomen veeg ik dat met een (propere) zakdoek af
                          Daarom vroeg ik me af of er echt geen filter bestaat voor deze lens die totaal geen (negatieve) invloed heeft op de scherpte en de hoeveelheid licht

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photoclicks Bekijk bericht
                            Welke filter is dat dan?

B&W MRC Slim line (77 mm voor de 10-400 lens)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                              B&W MRC Slim line (77 mm voor de 10-400 lens)
                              Ok bedankt!

Heb even google geraadpleegd en iemand die dezelfde lens heeft als mij heeft in iedere geval geen last van verlies in scherpte of licht

Comment

Working...
                              X