Hallo iedereen,
ik zou graag een filter kopen om mijn lens (een 70-200 2.8L IS) beter te beschermen. Beter, want standaard zit er natuurlijk een zonnekap bij.
Nu lees ik op het forum en op het internet tegenstrijdige berichten.
De ene zegt: "Kopen die filter, want je weet maar nooit!"
De andere zegt: "Niet doen, want maakt de lens minder lichtsterk en onscherp. Zonnekap is voldoende..."
Heb al paar keer dit antwoord gezien: "Koop duurdere filters of NC (neutral colored) filters, die even veel licht doorlaten en de lens niet onscherper maken"
Dat lijkt me logisch, er zullen toch filters zijn die perfect moeten werken
Op deze site zegt men zelfs dat je het zeker NIET moet doen:
Hier zegt men dat hoe duurder de lens is, hoe minder kans op krassen.
Maar mijn mening is: ik koop liever een nieuwe filter dan een geheel nieuwe lens wegens een stomme kras!
Denk dus dat ik best een filter ga kopen.
Heeft er iemand dezelfde lens als ik en kan die persoon best zeggen hoe je de lens van krassen beschermt ZONDER verlies in licht en scherpte??
Heb al goede dingen gelezen over Hoya en B+W, moet ik in die richting zoeken?
Alvast bedankt en PRETTIG NIEUWJAAR

ik zou graag een filter kopen om mijn lens (een 70-200 2.8L IS) beter te beschermen. Beter, want standaard zit er natuurlijk een zonnekap bij.
Nu lees ik op het forum en op het internet tegenstrijdige berichten.
De ene zegt: "Kopen die filter, want je weet maar nooit!"
De andere zegt: "Niet doen, want maakt de lens minder lichtsterk en onscherp. Zonnekap is voldoende..."
Heb al paar keer dit antwoord gezien: "Koop duurdere filters of NC (neutral colored) filters, die even veel licht doorlaten en de lens niet onscherper maken"
Dat lijkt me logisch, er zullen toch filters zijn die perfect moeten werken

Op deze site zegt men zelfs dat je het zeker NIET moet doen:
Hier zegt men dat hoe duurder de lens is, hoe minder kans op krassen.
Maar mijn mening is: ik koop liever een nieuwe filter dan een geheel nieuwe lens wegens een stomme kras!
Denk dus dat ik best een filter ga kopen.
Heeft er iemand dezelfde lens als ik en kan die persoon best zeggen hoe je de lens van krassen beschermt ZONDER verlies in licht en scherpte??
Heb al goede dingen gelezen over Hoya en B+W, moet ik in die richting zoeken?
Alvast bedankt en PRETTIG NIEUWJAAR

Comment