Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Adapter van fd naar ef voor de Canon Eos is dikke prul !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Adapter van fd naar ef voor de Canon Eos is dikke prul !

    Slechte scherpstelling ( bijna niet te oden )en het diafragma gaat altijd open staan.. op 1.4 tot 22 .. het blijft hetzelfde... dus ... dikke prul in mijn ogen...
    Last edited by Guest13; 11 januari 2012, 23:00. Reden: geen

  • #2
    Re: Adapter van fd naar ef voor de Canon Eos is dikke prul !

    Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
    en het diafragma gaat altijd open staan.. op 1.4 tot 22 .. het blijft hetzelfde... dus ... dikke prul in mijn ogen...
    Ik weet niet hoe het zit met Canon, maar als ik een lens op mn nikon steek, staat mijn diafragma ook altijd open. Behalve als ik een foto neem, dan gaat het even dicht naar de F waarde die ingesteld staat...

    gr,
    Kristof

    Comment


    • #3
      Re: Adapter van fd naar ef voor de Canon Eos is dikke prul !

      Volgens mij moet je het diafragma manueel dichtknijpen. En je moet ook manueel scherpstellen.

      Maar dat wist je waarschijnlijk al.

      Dave
      pixelpusher

      Comment


      • #4
        Re: Adapter van fd naar ef voor de Canon Eos is dikke prul !

        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
        Volgens mij moet je het diafragma manueel dichtknijpen. En je moet ook manueel scherpstellen.

        Maar dat wist je waarschijnlijk al.

        Dave

        Op die FD converters zit normaal een soort draairing om het diafragma te activeren.
        Dan moet je ook de diafragmaring van de FD lens bedienen, wat dat is niet auto natuurlijk.

        DPaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Adapter van fd naar ef voor de Canon Eos is dikke prul !

          Het enige wat blijft werken met een analoge lens is je lichtmeting. De rest moet je manueel doen. Dat is niet zo moeilijk als het lijkt. Je werkt enkel anders. Vooral dan is een DOF calculator handig. Een snapshot is er op deze manier echter niet bij . Die zul je op het oog moeten doen. Schat je afstand tot het object wat je scherp wilt hebben, stel dit in op je lens, voer je cropfactor in, voer je brandpunt in, voer je diafragma en en je weet of je jeje onderwerp van voor tot achter scherp hebt. Ik weet eerlijk gezegd niet of er een DOF calculator is waarin je je afstand tot onderwerp en je brandpunt in kunt voeren en de gewenste DOF zodat je diafragma kunt laten berekenen.

          Gr. Xarder

          Comment


          • #6
            Re: Adapter van fd naar ef voor de Canon Eos is dikke prul !

            Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
            Ik weet eerlijk gezegd niet of er een DOF calculator is waarin je je afstand tot onderwerp en je brandpunt in kunt voeren en de gewenste DOF zodat je diafragma kunt laten berekenen.

            Gr. Xarder
            Hi,

            Zoals je wellicht weet heb ik samen met onze Erik Mansvelders een (PPC) DOF programma geschreven, dat overigens gratis op zijn site downloadbaar is.

            Enige tijd geleden heb ik met Erik van gedachten gewisseld om precies dat te doen wat jij nu vraagt. (Een versie "mark II") Erik heeft me toen een uitleg gegeven waar ik nog niet goed van ben, maar die omgekeerde berekening is dus VERRE van eenvoudig.

            Overigens. Op alle defitge MF lenzen staat een dof schaal, dus in de praktijk valt dat wel mee.


            Ik vind het altijd merkwaardig dat zelf scherpstellen, en zelf het diafragma bedienen als een belemmering wordt ervaren. In de eerste 100 jaar van de fotografie bestond de "P stand" niet, en we kunnen toch niet zeggen dat Weston, Ansell Adams, Selleslags(in zijn jonge jaren), Cartier Bresson, Lartigue,...enz. geen goede foto's gemaakt hebben. Of dat er nooit foto's van de 24 uren van Le Mans verschenen omdat die auto's te hard reden, en er dus geen tijd was om scherp te stellen. Ik zie bijna wekelijks de Hasselblad gebruikers trouwens nog steeds alls "zelf" doen.

            DPaul.
            Last edited by DPaul; 7 december 2007, 07:48.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Adapter van fd naar ef voor de Canon Eos is dikke prul !

              Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              Hi,

              Zoals je wellicht weet heb ik samen met onze Erik Mansvelders een (PPC) DOF programma geschreven, dat overigens gratis op zijn site downloadbaar is.

              Enige tijd geleden heb ik met Erik van gedachten gewisseld om precies dat te doen wat jij nu vraagt. (Een versie "mark II") Erik heeft me toen een uitleg gegeven waar ik nog niet goed van ben, maar die omgekeerde berekening is dus VERRE van eenvoudig.

              Overigens. Op alle defitge MF lenzen staat een dof schaal, dus in de praktijk valt dat wel mee.


              Ik vind het altijd merkwaardig dat zelf scherpstellen, en zelf het diafragma bedienen als een belemmering wordt ervaren. In de eerste 100 jaar van de fotografie bestond de "P stand" niet, en we kunnen toch niet zeggen dat Weston, Ansell Adams, Selleslags(in zijn jonge jaren), Cartier Bresson, Lartigue,...enz. geen goede foto's gemaakt hebben. Of dat er nooit foto's van de 24 uren van Le Mans verschenen omdat die auto's te hard reden, en er dus geen tijd was om scherp te stellen. Ik zie bijna wekelijks de Hasselblad gebruikers trouwens nog steeds alls "zelf" doen.

              DPaul.
              Hetzelfde geld voor flitsen, mensen zetten zo een ding op hunnen digitaal, en dan moet maar alles automatisch gaan!
              Mja, het zal de moderne tijd wel zijn zeker?

              Comment

              Working...
              X