Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeiss vario sonar T

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zeiss vario sonar T

    Gegroet,
    Heeft iemand ervaring met of info over de Carl Zeiss Vario Sonar T* DT16-80 ?
    Dit voor gebruik op Sony A-100(Alpha).Heb al wat info van op internet maar heb nog niet genoeg ervaring om alles in juist te interpreteren.
    Alvast bedankt....
    **Website** 'you can't depend on your eyes if your imagination is out of focus'

  • #2
    Re: Zeiss vario sonar T

    ben niet in het bezit van a100 of cz16-80 maar heb er al honderden zoniet duizende beeldjes van gezien en het lijkt mij een zeer goede combi.
    david kilpatrick heeft heel veel over deze lens geschreven zonder een blad voor de mond te nemen. De lens is zeer scherp (volgens David zouden sommige raw converters zelfs in de knoop geraken door misinterpretatie van de hoeveelheid aan detail) zie http://www.photoclubalpha.com/1680/1680.html

    heeft ook een paar threads lopen op dpreview over deze lens.
    de AF snelheid (uiterste afstanden) zou 1/15s zijn en sneller dan sommige lensen met SSM.
    De A100 met CZ 16-80 is een uitstekende combinatie volgens mij.
    Last edited by puerte; 15 juli 2007, 13:06.

    Comment


    • #3
      Re: Zeiss vario sonar T

      Hey bedankt Puerte! Interessante links trouwens die je hebt gegeven.
      Ben eigenlijk al overtuigd nu .
      Greetz
      **Website** 'you can't depend on your eyes if your imagination is out of focus'

      Comment


      • #4
        Re: Zeiss vario sonar T

        Of dezehttp://www.dyxum.com/dforum/forum_po...TID=18366&PN=1 op dyxum.

        In bleide verwachting van mijn CZ 16-80mm dus binnenkort kan ik je waarschijnlijk meer vertellen.

        grtz,
        Brecht

        Comment


        • #5
          Re: Zeiss vario sonar T

          dit kan je mss ook helpen om je nog meer te overtuigen,

          foto"s zijn echt haarscherp.

          http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=11663

          Comment


          • #6
            Re: Zeiss vario sonar T

            Ik heb dit objectief al enkele maanden sinds het te koop was.
            Ik heb nog nooit zo een goed zoomobjectief gehad voor op mijn 7D.
            Vergeleken met mijn minolta's :
            28-135/4-4.5 24-105/3.5-4.5 17-35/2.8-4
            50/1.4 24/2.8 100/2.8 macro 135/2.8
            POSITIEF:
            scherpte,kleur,contrast,T-coating,
            *op de 24mm stand in de hoeken zelfs scherper als mijn vaste 24/2.8
            *op de standen beneden de 24mm totaal scherper dan de 17-35/2.8-4 en vooral in de hoeken
            *op alles boven de 24mm ligt de scherpte niet veraf van mijn vaste 50-100-135
            *bij tegenlicht opnames of als de zon ergens in beeld komt ,géén last van diafragmaringen...dus héééél goed gecoat
            *vertekening blijft voor dit bereik binnen aanvaardbare normen.
            Negatief:
            *lichte chromatische abberatie , maar niet storend en in lightroom of photoshop CS3 gemakkelijk te corrigeren
            *zoom-en scherpstelring draaien vrij stroef maar ookniet echt storend
            *wat wel een probleem is....speling op de scherpstelring
            *bij in-en uitzomen verspringt de scherpte behoorlijk (dus eerst zomen en dan scherpstellen)
            *het is dus echt wel een objectief dat gemaakt is voor AF scherstelling en minder voor manueel

            Al bij al een héél goed objectief met een ideaal reportagebereik op een APS-C sensor
            Maar voor de prijs en de naam (Carl-Zeiss) mag het mechanisch gezien wel iets degelijker gebouwd zijn !!!

            Comment


            • #7
              Re: Zeiss vario sonar T

              Oorspronkelijk geplaatst door mavan Bekijk bericht
              Ik heb dit objectief al enkele maanden sinds het te koop was.
              Ik heb nog nooit zo een goed zoomobjectief gehad voor op mijn 7D.
              Vergeleken met mijn minolta's :
              28-135/4-4.5 24-105/3.5-4.5 17-35/2.8-4
              50/1.4 24/2.8 100/2.8 macro 135/2.8
              POSITIEF:
              scherpte,kleur,contrast,T-coating,
              *op de 24mm stand in de hoeken zelfs scherper als mijn vaste 24/2.8
              *op de standen beneden de 24mm totaal scherper dan de 17-35/2.8-4 en vooral in de hoeken
              *op alles boven de 24mm ligt de scherpte niet veraf van mijn vaste 50-100-135
              *bij tegenlicht opnames of als de zon ergens in beeld komt ,géén last van diafragmaringen...dus héééél goed gecoat
              *vertekening blijft voor dit bereik binnen aanvaardbare normen.
              Negatief:
              *lichte chromatische abberatie , maar niet storend en in lightroom of photoshop CS3 gemakkelijk te corrigeren
              *zoom-en scherpstelring draaien vrij stroef maar ookniet echt storend
              *wat wel een probleem is....speling op de scherpstelring
              *bij in-en uitzomen verspringt de scherpte behoorlijk (dus eerst zomen en dan scherpstellen)
              *het is dus echt wel een objectief dat gemaakt is voor AF scherstelling en minder voor manueel

              Al bij al een héél goed objectief met een ideaal reportagebereik op een APS-C sensor
              Maar voor de prijs en de naam (Carl-Zeiss) mag het mechanisch gezien wel iets degelijker gebouwd zijn !!!

              En .... hoeveel kost dat lenske ?
              Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
              Web-Albums

              Comment


              • #8
                Re: Zeiss vario sonar T

                Toen 679 euro bij Konijnenberg in Turnhout.(zelf gaan uithalen)
                En dan nog een B+W UV MRC SLIM 62mm 76 eurokes
                Dus toch een 755e samen !(toch een 30.000,- oude belgische frankskes)
                Een goed objectief verdient een héél goede filter.
                Filter is wel een slim omdat een gewone vatting vignetteert.

                Comment


                • #9
                  Re: Zeiss vario sonar T

                  Oorspronkelijk geplaatst door mavan Bekijk bericht
                  *wat wel een probleem is....speling op de scherpstelring
                  *bij in-en uitzomen verspringt de scherpte behoorlijk (dus eerst zomen en dan scherpstellen)
                  Is dat echt zo? Dat vind ik toch wel storend! Moet je om de kadrering te bepalen steeds wachten tot ie scherp is. Dat zou voor mij toch een argument zijn om een andere te zoeken.
                  Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zeiss vario sonar T

                    Kadrering ?????????
                    Het is wel de scherpte die licht verspringt hé !!
                    Tis nu ni om te zeggen van scherp naar volledig onscherp.....gewoon
                    na het wegzomen uit de uiterste standen (tele-groothoek) moet de scherpstelling aangepast worden.
                    Dit is zo bij alle zooms die werken met een variabele brandpuntsafstand....maar bij deze redelijk veel vind ik.
                    Objectieven met een variabele beeldhoek blijven hun scherpte behouden tijdens het ganse zoomtraject.
                    Maar autofocusobjectieven werken meestal met het principe van een variabele brandpuntsafstand omdat de fabricant er vanuit gaat dat de meeste gebruikers toch met AF werken !
                    Variabele brandpuntsafstand en variabele beeldhoek hebben een verschillende constructie maar het effect is hetzelfde !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zeiss vario sonar T

                      Louter ter info voor de geïnteresseerden:

                      Dit mooi lenske is te koop in rotterdam bij Foka voor 550 euro...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zeiss vario sonar T

                        Dat is inderdaad wel hééél goedkoop !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zeiss vario sonar T

                          @ Mavan wat zijn jouw bevindingen van de prestaties extreem breed zeg maar beneden de 20 (of mss zelfs onder de 18) ik las een aantal keren dat die iets minder waren...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zeiss vario sonar T

                            zoals ik reeds zei....
                            de kwaliteit van 16mm tot laat zeggen 35mm is beter dan die van de minolta 17-35/2.8-4 D....vooral in de hoeken vh beeld !
                            Ik heb die 17-35 ooit als een voorlopige oplossing gekocht in afwachting van de 16-80.
                            De 16-80 is Optisch gezien een zéééééééér goed objectief....
                            mechanisch iets minder....
                            Maar ik ben er wel héél tevreden mee !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zeiss vario sonar T

                              Ik ben pas nieuw op het forum.
                              Ik heb een sony alfa 100 met kitlens 18-70 mm en de goede 70-300mmG lens.
                              Ik zoek een vervanging voor mijn kitlens en heb al veel gelezen over de carl zeiss 16-80 mm maar weet niet goed wat te doen: ofwel kitlens behouden en een vaste lens 35mm/ 50mm kopen of de 16-80 mm zeiss of een andere zoom. Aan welke prijs is de 16-80 zeiss tegenwoordig te krijgen?
                              In Nederland loopt er een cash back actie met 100 euro terug oa op deze lens maar kan alleen als gestort wordt op nederlandse bankrekening.

                              Comment

                              Working...
                              X