Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Oorspronkelijk geplaatst door eric schroeyenBekijk bericht
Deze is goddelijk
Ik durf het bijna niet vragen bijgewerkt of naturel ?
Er zat een gradueel ND-filter (cokin 121m)voor de lens om de lucht te verdonkeren.
In deze foto heb ik de horizon recht gezet ( licht gecropt).
Stukjes vuil uit het zand weggecloond. De witbalans aangepast. Mijn camera staat altijd op automatische witbalans en daardoor had deze foto een wat blauwe tint. Contrast versterkt.
Geresized en verscherpt.
De meeste van mijn foto's recht uit de camera zijn gewoonlijk wat aan de fletse kant. Ik bewerk haast altijd wat na.
Bedankt voor de interesse.
Wat hou ik van die wide angle zeg!! heeeeel mooi vastgelegd, vooral die ribbels in het zand vindt ik tof
De ribbels waren eigelijk maar kleine ribbeltjes, maar door het lage camerastandpunt(30cm boven het zand) lijken de ribbels enorm groot.
De rots iets verder was groter dan je zou vermoeden ,maar al wat een paar meter verwijderd ligt vd lens lijkt dan weer veel kleiner. Het perspectief klopt helemaal niet meer met hetgene wat je ogen op dezelfde plek echt zien. Net daarom kan je met een groothoek speciale foto's maken.
Oorspronkelijk geplaatst door eric schroeyenBekijk bericht
bedankt voor de uitleg . Mag ik nog iets vragen Zou ik het zelfde effect met een gewone grijsfilter die ik op de lens draai kunnen bekomen.
Een gewoon grijsfilter gaat gans de foto donkerder maken.De camera gaat compenseren door enkel een tragere sluitertijd (AV) of een grotere diafragma waarde (TV) in te stellen om terug op dezelfde meting van voorheen te komen. De voorgrond zal nog steeds te donker zijn tov de lucht.
De bedoeling van een graduele filter is om de haast altijd blekere lucht wat donkerder te maken zodat en de lucht en voorgrond binnen het beperkte dynamisch bereik van de kamera zouden vallen. De balans zal beter zijn.
Heb je nog niet ondervonden dat wanneer je een zonsondergang fotografeerd
het land en voorwerpen op de voorgrond veel te zwart worden. Zeker wanneer je een meting op de lucht doet. Doe je dezelfde meting op de voorgrond dan zal gegarandeert de lucht uitgebrand of veel te bleek uitvallen.
Z'on gradueel filter is van één zijde gewoon doorzichtig en loopt vanaf het midden langzaam aan (gradueel) over in een donkerdere kant. Met de donkere zijde bedek je de lucht en met de ongefilterde zijde bedek je de voorgrond. Je kan zelf bepalen waar de overgang plaatsvind door de filter hoger of lager voor de lens te schuiven.(dit lukt enkel met vierkante filters in een speciale houder).Er zijn ook filters met een harde overgang ...te gebruiken wanneer je een mooi vlakke horizon hebt in de foto.Je kan ze in verschillende sterktes krijgen ook (2stops,4stops,8stops verschil)afhankelijk van de situatie.
Net nog snel naar buiten gelopen om een paar foto's te maken , zodat je kunt zien wat ik bedoel met mijn eerdere uitleg. Ik hoop dat het toegelaten is om deze foto's er nog bij te plaatsen????
foto gemaakt zonder gradueel filter
foto gemaakt met een hard gradueel filter (4stops) de overgang van bleek naar donker zit op de bomenlijn.
Last edited by RUPSELKOPKE; 4 april 2007, 20:58.
Reden: extra foto's bijgevoegd
Comment