Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm 1.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 50mm 1.8

Ik zou me een lens aanschaffen om o.a. concerten te fotograferen (ook andere "binnenactiviteiten" en die zou ik liefst niet te veel laten kosten. Ik heb het forum al eens doorzocht en daar kwam onder andere de 50mm 1.8 wel eens ter sprake (Canon dus). Is er iemand die daar ervaring mee heeft, en mij kan zeggen of die lens haar (lage) prijs waard is, of toch niet zo'n denderende resultaten geeft bij bv concerten?
    Dank!

Re: 50mm 1.8

die lens is haar prijs meer dan waard en zal zonder twijfel geslaagde resultaten leveren voor op concerten. ik zal het misschien ook anders zeggen, voor dat geld vind je zonder twijfel geen enkele lens die het beter doet op concerten
    hier enkele voorbeeldfoto's met mn 50mm 1.8 (toen ik hem nog had)

Last edited by Matthias; 21 januari 2007, 15:03.
    5DmkIII en wat glas

Comment

ik ben nikon-gebruiker, maar zoveel verschil zal er wellicht niet zijn. 50mm vind ik wat te kort voor concerten maar langere brandpuntafstanden zijn wel erg duur.
      Toch komt die 50mm heel frequent van pas in slechte lichtomstandigheden (binnen en zo), en met een paar tussenringen bij krijg je ook leuke macro's voor een fractie van de prijs van een echte macrolens.
      Die nikon-lens kostte rond de 120€, als de Canon in de buurt ligt van prijs: zeker een aanrader.

Comment

ik gebruik zelf de Nikkor 50mm op concerten (naast de 105 2.8)
        maar dan moet je eigenlijk wel frontstage staan of op de eerste rij in 't publiek

maar echt een aanrader: kwaliteit voor weinig geld

ook ideaal voor portretjes en binnenshuis

via www.hotshots.be en dan albums heb je wa voorbeelden

oa deze van Album Rock ternat

Last edited by Dirtyharry71; 22 januari 2007, 10:06.
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jordy Bekijk bericht
          Ik zou me een lens aanschaffen om o.a. concerten te fotograferen (ook andere "binnenactiviteiten" en die zou ik liefst niet te veel laten kosten. Ik heb het forum al eens doorzocht en daar kwam onder andere de 50mm 1.8 wel eens ter sprake (Canon dus). Is er iemand die daar ervaring mee heeft, en mij kan zeggen of die lens haar (lage) prijs waard is, of toch niet zo'n denderende resultaten geeft bij bv concerten?
          Dank!
          Een 50 mm kan voor concerten alleen in noodgevallen worden gebruikt, als er écht te weinig licht is. Je moet immers met een '50' altijd té dichtbij komen; door het kikvorsperspectief krijg je dan gegarandeerd 'neusgatfoto's' zoals in het voorbeeld van Dirtyharry. Ten zij je een laddertje meeneemt én moogt opstellen, natuurlijk. Dan is een 50 mm 1,4 of 1,8 perfect, zeker met wat cropfactor erbij, zodat het een 65 of 75 mm wordt...

Comment

hier enkele met de canon:

idd concertfoto, een 50mm is wat kort voor concerten maar hij is dan ook héél goedkoop dus dat neem ik er dan maar bij...

Ik heb mijn 50mm 1.8 II vorig jaar verkocht, maar had daar spijt van, dus deze week komt er terug een 50mm F1.8 I

Koen
            You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
            www.koendd.be

FZ50

Comment

neusgatfoto's: dat hangt eerder af van het hoogteverschil tussen frontstage en podium

non-neusgatfoto's met de 50mm:

Hof Ter Loo (daar zit je gehurkt met je knieën aan 't podium)

en soms is 't inderdaad nodig van 1.8 te hebben bij ISO1600 (en dat je dan soms nog maar aan 1/30s geraakt)
              waarom doen ze zo weinig frontbelichting zoals hier:
              http://www.fototime.com/DDD18429C67DE64/orig.jpg (ook 50mm)
              Last edited by Dirtyharry71; 22 januari 2007, 13:22.
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                ik gebruik zelf de Nikkor 50mm op concerten (naast de 105 2.8)
                maar dan moet je eigenlijk wel frontstage staan of op de eerste rij in 't publiek

maar echt een aanrader: kwaliteit voor weinig geld

ook ideaal voor portretjes en binnenshuis

via www.hotshots.be en dan albums heb je wa voorbeelden

oa deze van Album Rock ternat

Prachtfoto!
                Vooral die combinatie van kleuren, blauwe achtergrond, rood hemdje...

Mvg
                "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Ja inderdaad, prachtige foto (Is dat trouwens niet de zangeres van Arsenal?)! Als dat met die 50mm is (?) koop ik hem meteen!

Comment

een heel reportageke met de 50mm 1.8 :
                    fotosite

Comment

Hi,

De 50mm 1.8 wordt niet voor niets de "plastic fantastic" genoemd... door Petteri Sulonen (zie test).

DPaul.
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jordy Bekijk bericht
                        Ja inderdaad, prachtige foto (Is dat trouwens niet de zangeres van Arsenal?)! Als dat met die 50mm is (?) koop ik hem meteen!
                        yep en yep, de 50mm 1.8 D @ 2.8 , wel Nikkor hé

Comment

toch niet vergeten dat het niet de lens is die de foto maakt...
                          Ik bedoel maar: met dezelfde lenzen en een béétje meer ervaring kan je ook al véél meer doen dan je ooit voor mogelijk hield. Mijn tweede concertshoot leverde al vier keer meer bruikbare foto's op (percentsgewijs) dan mijn eerste shoot. Kwestie van oefenen.
                          Niet tè bang zijn om hogere iso te gebruiken, een "opkuisprogramma" kan wel leuk zijn. Ik heb een fotoreportage gedaan voor damusic.be, en met het programma NeatImage kreeg ik echt wel betere foto's, al moet ik wel zeggen dat ze daar max 600px breedte vragen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                            Niet tè bang zijn om hogere iso te gebruiken, een "opkuisprogramma" kan wel leuk zijn. Ik heb een fotoreportage gedaan voor damusic.be, en met het programma NeatImage kreeg ik echt wel betere foto's, al moet ik wel zeggen dat ze daar max 600px breedte vragen
                            Neatimage verwijdert wel de ruis uit je foto's, maar ook de details. Je blijft dan naderhand zitten met erg vlakke foto's en in extreme gevallen met karikaturen.
                            Ik kan alleen spreken voor de Nikon toestellen D50 en D200 : ervaring heeft me geleerd dat het in de eerste plaats zeer belangrijk is om van meet af aan juist te belichten, niet gaan onderbelichten om aan hogere snelheden te geraken, uiteraard ook niet gaan overbelichten. Ik ga naderhand de ruis onderdrukken in RAW op meerdere kanalen en meestal geeft dat goede resultaten. Het lukt me om zelfs nog om met ISO 3200 op die manier aanvaardbare resultaten te bekomen.
                            De foto's die ik hierboven aangehaald heb zijn met de Nikkor 50mm bijna volopen (F2.0) en op ISO1600, 1/50" om uit de hand werken mogelijk te maken en naderhand enkel in RAW gecorrigeerd. Daar is geen enkele andere bewerking aan te pas gekomen.
                            fotosite

Comment

ik probeer ook 'goed' te belichten
                              en ik gebruik zelf de NoiseNinja Photoshop-plugin op een subtiele manier
                              zodat zeker de chroma noise (kleurruis) weg is en dat 't geen plastieken poppekes worden (huidtextuur)
                              beetje korrel is aanvaardbaar

Comment

Working...
                              X