Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

    Zijn er voorzetlenzen voor de Tamron 90 f2.8 DI Macro waarmee je iets verder kan gaan dan 1:1?
    en
    Heeft iemand daar ervaring mee? Wellicht een voorbeeldfoto.
    NaturalMystic
    Nikon D70 | Nikkor 18-70 DX f3.5-5.6 | Tamron 90 f2.8 DI Macro | Sigma 50-500 f4-6.3 APO HSM| SB-600 | Manfrotto 055PROB | Manfrotto 322RC2

  • #2
    Re: Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

    Als er schroefdraad opzit voor een fliter, dan kan je er altijd voorzetlenzen opschroeven.

    Een andere mogelijkheid is een tussenbus, waarmee je ook meer vergroting krijgt, en met een teleconverter (als die past op een Tamron 90mm macro) krijg je ook meer vergroting.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

      En als ik ze op een rijtje zet met het oog op de kwaliteit van de opnames kom ik zeker op het volgende uit:

      1e plaats: converter
      2e plaats: tussenbus/tussenring
      3e plaats: voorzetlens

      Klotp da? En moet ik nog rekening houden met het effect van 1+2 op de autofocus?
      NaturalMystic
      Nikon D70 | Nikkor 18-70 DX f3.5-5.6 | Tamron 90 f2.8 DI Macro | Sigma 50-500 f4-6.3 APO HSM| SB-600 | Manfrotto 055PROB | Manfrotto 322RC2

      Comment


      • #4
        Re: Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

        Een tussenring geeft de hoogste scherpte.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

          Met een tussenring hou je de meeste scherpte over? Maar wat voor een tussenring geeft dan een vergroting van 2:1?

          Ik heb namelijk ook de Tamron 90mm macro, en zit erover te denken om een 2x teleconverter erbij te kopen. Niet alleen om op 2:1 te komen maar ook om eventueel iets meer werkafstand te creeren.

          Ik was/ben in de veronderstelling dat ik hiervoor beter een teleconverter dan tussenringen kan gebruiken, maar mijn veronderstelling is dan onjuist? Of heeft een teleconverter wel weer andere voordelen ten opzichte van tussenringen?
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

            Bij mijn weten helpt een teleconverter alleen om je tele te verhogen dus bij een 2x krijg je dan 180mm maar nog altijd een 1/1 vergroting.

            Ik ben dit niet 100% zeker want ik ben zelf nog niet zo lang bezig met fotografie.

            btw , wel een goeie vraag, ik ging hem zelf ook nog stellen want het zou altijd tof zijn om af en toe eens tot 2/1 of hoger te graken zonder de mp-65 te moeten kopen.
            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

            Comment


            • #7
              Re: Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Een tussenring geeft de hoogste scherpte.
              Iemand enig idee welke tussenring je nodig hebt om 2:1 vegrotingen te halen?
              NaturalMystic
              Nikon D70 | Nikkor 18-70 DX f3.5-5.6 | Tamron 90 f2.8 DI Macro | Sigma 50-500 f4-6.3 APO HSM| SB-600 | Manfrotto 055PROB | Manfrotto 322RC2

              Comment


              • #8
                Re: Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

                Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                Bij mijn weten helpt een teleconverter alleen om je tele te verhogen dus bij een 2x krijg je dan 180mm maar nog altijd een 1/1 vergroting.

                Ik ben dit niet 100% zeker want ik ben zelf nog niet zo lang bezig met fotografie.
                Met een teleconverter krijg je zeker meer vergroting (dat staat zelfs in de gebruiksaanwijzing van de Canon 70-200 ), maar met een tussenbus maak je de lens alleen maar langer zonder dat er meer glas tussen komt. Daardoor zullen de foto's net iets scherper zijn dan met een teleconverter (meer glas is dus niet altijd beter). Bij een vrij korte lens zal een tussenbus in verhouding meer "winst" opleveren dan bij een langere lens.
                Met die tussenbus kan je wel niet meer op oneindig scherpstellen, met een teleconverter gaat dat uiteraard nog wel.

                Een tussenbus kan je op zowat elke lens gebruiken (zolang het "merk" juist is natuurlijk), een teleconverter past lang niet op elke lens, en een voorzetlens past op elke lens waarvan de filterschroefdraad overeenkomt.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

                  Tussenring voor 90 mm 2:1.
                  90 mm als je hem op oneindig zet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

                    een teleconverter past lang niet op elke lens
                    Hoe zit dit dan precies? Is dat dan merkgebonden ofzo? Betekent dit bijv. dat het problematisch zou kunnen worden wanneer je een Kenko of Sigma teleconverter gebruikt bij de Tamron lens? Want als de vatting hetzelfde is zou het toch gewoon goed moeten gaan?

                    Iemand enig idee welke tussenring je nodig hebt om 2:1 vegrotingen te halen?
                    Goeie vraag, ben ik ook erg nieuwschierig naar...


                    Off topic:

                    Welke teleconverter is het best geschikt bij een Pentax camera, ik kan namelijk van geen enkel merk pro of sp versies vinden voor Pentax camera's
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

                      Oorspronkelijk geplaatst door NaturalMystic Bekijk bericht
                      Iemand enig idee welke tussenring je nodig hebt om 2:1 vegrotingen te halen?
                      Dag

                      Demuro gaf al aan dat je 90mm tussenbuizen moet bijplaatsen op een 90mm om 2:1 te krijgen. Deze vergroting bekom je echter niet op oneindig scherpgesteld .....maar op de korste werkafstand van de lens. Een setje tussenbuizen bestaat gewoonlijk uit 3 stuks ( 12mm,20mm,36mm).Alle 3 deze buizen samengeteld kom je aan 68mm. Wil je dus 2:1 vergroting halen met je 90mm lens dan ga je nog een tweede setje moeten bijkopen. Met een 2X teleconverter op de 90mm lens haal je op de kortste werkafstand 2:1.

                      Alle macrolenzen die 1:1 halen, halen deze vergroting op de kortste scherpstelafstand. Wil je de vergroting verdubbelen op deze lenzen dan moet je ze verder van de sensor verwijderen met een afstand die gelijk is aan de lengte van het objectief. Bij zowel tussenbuizen als tc's verlies je licht......maar met gebruik van een tc verlies je ook nog wat scherpte.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

                        ik was verkeerd , sorry, ik denk dat ik nog even ga wachten met raad geven en me toespitsen op vragen stellen .

                        Weet iemand welke vergroting je haald met



                        en of dit dan nog kwaliteit levert?
                        [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                        Comment


                        • #13
                          Re: Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Agent-orange Bekijk bericht
                          Hoe zit dit dan precies? Is dat dan merkgebonden ofzo? Betekent dit bijv. dat het problematisch zou kunnen worden wanneer je een Kenko of Sigma teleconverter gebruikt bij de Tamron lens? Want als de vatting hetzelfde is zou het toch gewoon goed moeten gaan?
                          Nee hoor, niet noodzakelijk merkgebonden. Sommige teleconverters (vooral 2x en meer) zijn echter gemaakt om specifiek met de teleobjectieven van een bepaald merk te werken. Neem zo de Sigma EX 2x. Deze heeft een voorste lens die een stukje de vatting uitsteekt, en dus in het objectief terecht komt. Meestal hebben lange tele's wel een achterste lens die een beetje in het objectief steekt en passen ze dus, maar in sommige gevallen kan het zijn dat het voorste element van de teleconverter het achterste element van het objectief raakt, en dat kan de bedoeling niet zijn, want dat kan beide lenzen ernstig beschadigen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Agent-orange Bekijk bericht
                          Welke teleconverter is het best geschikt bij een Pentax camera, ik kan namelijk van geen enkel merk pro of sp versies vinden voor Pentax camera's
                          Een teleconverter match je best met het objectief waarop je hem gebruikt, niet op de camera.

                          Pentax heeft echter zelf al een tijdje geen teleconverters gemaakt. De laatste was de F1.7x AF converter, maar die diende vooral om manuele objectieven AF mogelijkheid te geven. De F-reeks (autofocus) volgde immers nogal snel op de A-reeks (2 of 3 jaar verschil geloof ik) waardoor Pentax deze uitbracht om A-reeks klanten toe te laten hun objectieven met AF te gebruiken. Fijne teleconverter wel, kan overigens ten dele dienst doen om de minimum scherpstelafstand te verkleinen (als je een simpel truukje kent).

                          De Tamron 1.4x is denk ik de meest populaire TC. Heb ik ook, en ik moet zeggen die gebruik ik het vaakst. Vooral op m'n Tamron SP90/2.8 om net wat meer werkafstand te krijgen (niet zo zeer vergroting, want 1:1 is meestal goed genoeg). Hij neemt maar 1 stop licht weg, en heeft dus minder impact op AF werking dan een 2x converter.

                          Ik heb een oude Pentax 2x en een Sigma EX 2x. De Sigma is beter, maar van 't soort met uitstekend frontelement, dus is de manuele Pentax voor op kortere brandpunten en voor de macro, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik 'm zelden gebruik. Enkel op m'n K300/4 als ik die uit nostalgie nog eens uit de kast haal...

                          Dan is er nog de Vivitar 2x macrofocussing tc. Deze heeft naast de 2x vergroting een draairing waarmee een extension tube kan worden uitgedraaid. Hiermee kan je dus niet enkel 2x vergroten maar ook nog een stuk dichterbij scherpstellen. Als je echt dichtbij wil, is een dergelijke oplossing de meest flexibele. Er bestaat een versie in K en KA vatting. De K vatting (heb ik) vereist gebruik zoals K en M objectieven, de KA vatting laat toe alle belichtingsprogramma's te gebruiken, maar je verliest wel AF. Voor zover ik weet werd er nooit een AF versie gemaakt.

                          Er zijn nog andere TCs, maar die heb ik niet en daar kan ik bijgevolg niet veel over zeggen...

                          hth, Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

                            Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                            ik was verkeerd , sorry, ik denk dat ik nog even ga wachten met raad geven en me toespitsen op vragen stellen .

                            Weet iemand welke vergroting je haald met



                            en of dit dan nog kwaliteit levert?
                            Net zoals filters kunnen voorzetlenzen extra interne reflectie veroorzaken. Ze moeten dus minstens behoorlijk gecoat zijn, en bij voorkeur toelaten er een zonnekap op te gebruiken. Natuurlijk kan een dergelijke oplossing wel een goedkoper alternatief zijn. Bovendien laat een voorzetlens toe dat je alle automatismen van je objectief behoudt, wat met sommige TCs of tssringen mss niet het geval is...

                            TCs hebben dat probleem niet (of minuscuul), vermits zij tss het objectief en de camera zitten en dus enkel het licht krijgen dat door het objectief valt, geen extra zijdelings invallend licht. Tssringen zijn helemaal immuun, want deze hebben zelfs geen glaselementen die voor reflectie kunnen zorgen.

                            Wim
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Voorzetlenzen voor Tamron 90 Di Macro?

                              Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                              Weet iemand welke vergroting je haald met



                              en of dit dan nog kwaliteit levert?
                              Welke vergroting je daarmee krijgt, is afhankelijk van de lens waar je ze opschroeft.
                              In elk geval is die Canon 500D één van de beste macro-voorzetlenzen die er te koop zijn, maar een echte macrolens is nog altijd beter (en natuurlijk ook duurder).

                              Ik heb die getest op de Canon 100-400, maar omdat de werkafstand erg beperkt is, heb ik die al heel snel weer verkocht en een echte macrolens gekocht (het is alles of niets met zo'n voorzetlens, je hebt heel weinig speling in de werkafstand).
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X