Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

extender of crop camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• extender of crop camera

Een extender kost bij konijn nu €324. Is een 2de hands 350 of binnenkort 400 dan niet minstens zo interessant?
    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Re: extender of crop camera

Oorspronkelijk geplaatst door Koen B Bekijk bericht
    Een extender kost bij konijn nu €324. Is een 2de hands 350 of binnenkort 400 dan niet minstens zo interessant?
    En wat heeft dat met elkaar te maken?

Comment

... dat de cropfactor op de 350D/400D tegenover de 5D
      identiek effect geeft als het plaatsen van een extender op de 5D.

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
        ... dat de cropfactor op de 350D/400D tegenover de 5D
        identiek effect geeft als het plaatsen van een extender op de 5D.
        Als je in sprookjes gelooft wel ja.

Comment

Hangt er een beetje van af. Een 1.4x tc zal vermoedelijk iets scherpere resultaten geven op de 5D, met mogelijks een beetje meer lichtafval. Je verliest uiteraard wel een stop lichtsterkte van een lens. De Canon APS-C camera's hebben een crop van 1.6x wat dus al meer is. Tov van een 2.0x tc zal de 400D wel beter zijn, zeker omdat je hierbij 2 stops verliest (dus minder bruikbaar). Ik ga hier wel van uit dat je een goede prime lens gebruikt met een TC.

Het voordeel van een crop-camera is uiteraard dat je een reserve toestel hebt, al is deze natuurlijk minder draagbaar dan een 1.4x tc.
          Te veel lenzen en te weinig tijd.
          http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Als je in sprookjes gelooft wel ja.
            Ik geloof in sprookjes.

Oorspronkelijk geplaatst door dppa Bekijk bericht
            Hangt er een beetje van af. Een 1.4x tc zal vermoedelijk iets scherpere resultaten geven op de 5D, met mogelijks een beetje meer lichtafval. Je verliest uiteraard wel een stop lichtsterkte van een lens.
            Een 400D zal betere resultaten opleveren dan een 1,4x tc met gelijk welke lens.
            De vignetting met een 1,4x tc is niet echt ideaal.
            Bovendien werkt die 1,4x tc ook nog op een 400D.

Ik heb deze oplossing zelf overwogen maar ik heb voldoende aan de 5D en de 10D als backup.

Een 350D zou ik niet overwegen tegenover een 5D wegens het lager aantal pixels.

Jan.

Comment

Volgens mij (en zeg het mij als ik verkeerd ben) ben je appels met citroenen aan het vergelijken. Je hebt het wel degelijk over een CROPfactor, wat wil zeggen dat niet je beeld groter wordt, maar dat er gewoon een stuk afvalt. Met andere woorden: je onderwerp zal even groot zijn, maar het LIJKT maar alsof je meer zoom hebt. Als je er een stuk afdoet, zal je foto hetzelfde zijn. Een extender zal effectief je brandpuntsafstand vergroten.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Dit maakt veel duidelijk:

Heb na heel wat lezen min of meer begrepen wat die cropfactor nu wil zeggen. maar nu had ik toch nog een vraag. Tis misschien een domme vraag maar ben ook maar een beginner: Als ik door de viewfinder van mijn eos 350 kijk zal ik meer zien dan de sensor zal opnemen....met andere woorden zal er een stuk van mijn foto
                ______
                www.vue.photo

Comment

en om even naar de extenders te gaan:
                  voor het gemak: vertrekken van het full-frame beeld (24x36mm)
                  100mm lens geeft volle beeld van 24x36mm
                  bij 140mm (100+1.4XT) krijg je het beeld van een 16x24mm crop, maar dan met het aantal pixels als het vorige beeld.
                  bij 200mm (100+2.0XT) krijg je het beeld van een 11x16mm crop, maar dan ...

dit komt eigenlijk telkens overeen met het vertikaal croppen van een horizontaal beeld,
                  mits behoud van de verhouding 3:2

(test gedaan via de tamron focal length comparison)

wat is beter dus?
                  gebruik extender? ~ optische zoom
                  cropcamera? ~ vaste cropsensor
                  digitale crop? ~ digitale zoom

effect is zelfde, kwaliteit niet!

mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Da's ook waar ja. Goeie uitleg ook.
                    MAW: je krijgt waarvoor je betaalt.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      Volgens mij (en zeg het mij als ik verkeerd ben) ben je appels met citroenen aan het vergelijken. Je hebt het wel degelijk over een CROPfactor, wat wil zeggen dat niet je beeld groter wordt, maar dat er gewoon een stuk afvalt. Met andere woorden: je onderwerp zal even groot zijn, maar het LIJKT maar alsof je meer zoom hebt. Als je er een stuk afdoet, zal je foto hetzelfde zijn. Een extender zal effectief je brandpuntsafstand vergroten.
                      Als een Canon 400D ook een 12,8 MP sensor had zoals de Canon 5D. dan zou dit totale onzin zijn.

Maar omdat de sensor van een Canon 400D slechts 10 MP heeft is dit gewoon onzin.

Jan.

Comment

Feitelijk is de vraag zo gek nog niet hoor. Kijk eens naar volgende 2 opnames vanop dezelfde plaats & met dezelfde lens, beide met een 8MP toestel, de eerste is een uncropped 1D MkII shot, de 2de een uncropped 20D shot. Je ziet duidelijk het voordeel van een crop camera bij gelijke MP.

Nu heeft een 5D dezelfde pixeldichtheid als een 1D MkII, dus het beeld is identiek na croppen tot dezelfde hoeveelheid MP (8) terwijl de 400D zelfs nog 2MP méér heeft. De 400D heeft hier dus een duidelijk voordeel op 't vlak van resolutie. Misschien ook zelfs op 't vlak van AF want een 1.4x converter legt een tol op de AF snelheid (als je uberhaupt nog AF hébt met een 5D).

Comment

Working...
                        X