Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 30D probleem?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 30D probleem?

Ik zelf heb sinds kort een 30D met een canon 400mm 5.6 en van bij de eerste foto's viel me op dat er precies toch wel wat ruis aanwezig was. Ook de scherpte vond ik maar matig. Vroeger fotografeerde ik met de 20D en naar mij gevoel scoorde die toch beter op ruis en scherpte.

Ik ben toen op het internet gaan zoeken naar wat meer informatie. Je leest soms dat er wel nog gebruikers zijn die hun 20D boven hun 30D verkiezen.
    Het is ook zo dat een 30D met alle instellingen op 0 wordt geleverd, terwijl de 20D, de beste instellingen vanuit de fabriek mee kreeg. Dus bij de 30D moet je nog gaan zoeken naar de voor jou beste instellingen. Jo99841 hielp me al wat op weg met de instellingen, maar ik heb toch het gevoel dat ik niet op hetzelfde niveau geraak als met mijn vroegere 20D.
    Ik heb zelfs een tijdje getwijfeld of ik mijn 30D niet zou verkopen en ergens een jonge tweedehandse 20D te zoeken. Uiteindelijk heb ik hem toch maar gehouden, maar nu begin ik toch opnieuw te twijfelen.

Ik moet wel toegeven dat ik de 30D nog niet zoveel heb kunnen testen. Weinig tijd en problemen met mijn knie zorgen daarvoor. Misschien moet ik het toestel nog wat beter leren kennen?

Ik had graag eens van jullie gehoord wat jullie bevindingen zijn. Welke instellingen jullie gebruiken (scherpte, contrast, saturatie, spot of Center-weighted meting, ...), nabewerking, ...
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Re: Canon 30D probleem?

Heb je deze post gelezen?
    Misschien heeft het hier iets mee te maken? ( ivm ruis toch)

Gebruik alleen ISO 100, 200, 400, 800, 1600 en evt 50 en 3200 als je ze echt nodig hebt De andere ISO settings zijn een enorm compromis, en worden volledig softwarematig gerealiseerd. Om een voorbeeld te geven : ISO 160 levert meer ruis op dan ISO 400, en komt al bijna in de buurt van ISO 800. Veel belangrijker, het

Comment

Ben toch wel tevreden, met mijn 30D, vooral qua scherpte...

RAW schieten en dan gewoon in digital photo professional aanpassen.
      Eens de juiste instelling, voor je Jpeg omzetting.
      Stel je dezelfde instelling, in op je camera.

30D, minder scherp dan 20D, kan het me niet voorstellen.

Groeten
      Jo
      Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Ik schiet alles op raw en ik heb nooit problemen met mijn camera.
        Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

heb sinds deze week een 30D en ik moet zeggen dat ik ivm "de ruis" op bijv. 1000/1600 toch nog goed vind... Heb er nog geen slechte ervaringen op ondervinden in de tesfoto's die ik binnen al gemaakt heb.

Tim W.
          Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Omdat ik toch nog steeds niet overtuigd was van mijn 30D heb ik van't weekend eens serieus gaan testen. Ik vond dat er nogal veel ruis in de foto's zat en dat ze misschien ook wat scherper kunnen.

Ik heb 3 foto's online gezet. 2 op ISO 200 en eentje op ISO400. Vooral die foto op ISO400 vind ik behoorlijk wat ruis tonen. Alle foto's zijn genomen vanop statief. In RAW en dan omgezet naar jpg met een minimale compressie.

IMG_1085 (iso200 - F6.3 - 1/250) http://www.vwg-vlaamseardennenplus.b...085_iso200.jpg
            IMG_1186 (iso400 - F6.3 - 1/2000) http://www.vwg-vlaamseardennenplus.b...186_iso400.jpg
            IMG_1321 (iso200 - F6.3 - 1/2000) http://www.vwg-vlaamseardennenplus.b...321_iso200.jpg

Ik had graag eens jullie mening gehoord ivm ruis en scherpte. Je kan ze best eens opslaan op je pc en ze eens goed bekijken op 100%. Let op ze zijn copyright :-)
            Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
              Omdat ik toch nog steeds niet overtuigd was van mijn 30D heb ik van't weekend eens serieus gaan testen. Ik vond dat er nogal veel ruis in de foto's zat en dat ze misschien ook wat scherper kunnen.

Ik heb 3 foto's online gezet. 2 op ISO 200 en eentje op ISO400. Vooral die foto op ISO400 vind ik behoorlijk wat ruis tonen. Alle foto's zijn genomen vanop statief. In RAW en dan omgezet naar jpg met een minimale compressie.

IMG_1085 (iso200 - F6.3 - 1/250) http://www.vwg-vlaamseardennenplus.b...085_iso200.jpg
              IMG_1186 (iso400 - F6.3 - 1/2000) http://www.vwg-vlaamseardennenplus.b...186_iso400.jpg
              IMG_1321 (iso200 - F6.3 - 1/2000) http://www.vwg-vlaamseardennenplus.b...321_iso200.jpg

Ik had graag eens jullie mening gehoord ivm ruis en scherpte. Je kan ze best eens opslaan op je pc en ze eens goed bekijken op 100%. Let op ze zijn copyright :-)

Ik heb je foto's eens van kortbij bekeken en de scherpte is gewoon goed.

Die zijn scherp en blijven scherp als je inzoomt.

Om de echte, haarscherpe details te kunnen zien zul je toch nog korterbij moeten gaan.

Je zult zo kortbij moeten gaan zodat je het vogeltje bijna beeldvullend op de foto hebt, en met een 400mm zal dit toch op ongeveer een 4 à 5 meter zijn.

Aan de exif te zien hebt je met een 400mm gewerkt? De 400mm f5.6?

In je foto op iso 400 zie je ruis in de achtergrond. Deze wordt nog eens versterkt doordat de achtergrond donker is.

Dus de iso op een lage stand laten staan zolang de sluitertijd dit enigzins toelaat.

En dat je bijna een volle stop onder belicht in de EV instelling is eigenlijk niet nodig. Je kunt dit beter opvangen in je sluitertijd. Een kleine correctie van 1/3stop zal ik niet zeggen.

Ook moet je proberen om correct te belichten. Dus je histogram volledig(over de volle breedte) benutten.

Nu heb je alleen aan de linkerzijde een piekje.

Maar in alle drie je foto's is de ruis nog altijd binnen de perken en is er eenvoudig uit te halen met neat image, blurren of een ander ruisverwijderings progje.
              Groetjes
              ----JO

Comment

Eigenlijk om echt een mening te kunnen geven zou ik van die iso 400 de RAW file willen zien.

Comment

hmm, ik vind die toch scherp hoor
                  You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                  www.koendd.be

FZ50

Comment

Fuse,

Die pimpelmees vind ik wat bewegingsonscherpte hebben.

De woestijntapuit op 400 Iso heeft veel te veel ruis. Ze lijkt me onderbelicht en dan een stap verhoogt of zo iets. Als je dat doet op 400 iso heb je inderdaad prijs.

De woestijntapuit op 200 iso is volkomen scherp als je hem cropt.

Er is een verschil tussen de 20D en de 30D. Eerst dacht ik ook dat de 20 D scherper en sneller was. Maar je moet het toestel leren kennen.

Zelf fotografeer ik momenteel ook met de combinatie 30D en 400mm en ben daar zeer tevreden over. Ben van 300D naar 20D en daarna naar 30D overgestapt en heb daar nog geen spijt van gehad.

Zelfs in Raw vraagt 30D iets meer verscherping dan 20D, althans voor de onderwerpen die wij fotograferen. Maar je kan vrij goed softwarematig verscherpen zonder storende effecten in je foto te krijgen.

Bij de 30D vind ik soms de crop beter dan de full frame.

De groetjes

Marc
                    http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

Op vraag heb ik RAW file van de foto aan ISO400 online gezet.
                      http://www.vwg-vlaamseardennenplus.b...d/IMG_1186.CR2

Comment

Jullie denken dus dat het probleem ligt aan mijn belichting en niet aan het toestel. Want ik sta op het punt mijn 30D te verkopen en ergens een 20D te zoeken. Als het probleem natuurlijk bij mij zit, dan zou dit zonde zijn, want voor de rest is het een goed toestel, maar als mijn foto's er altijd zo slecht gaan uitzien dan doe ik liever een stapje terug.
                        Vroeger fotografeerde ik op dezelfde manier met die 20D en heb ik die problemen nooit gehad. Steeds haarscherpe foto's met zeer weinig ruis. En dit bijna constant op ISO400 om een mooie sluitertijd te hebben. Vanuit de hand was totaal geen probleem met mijn 400mm, terwijl dit nu héél anders is.

Op vraag heb ik RAW file van de foto aan ISO400 online gezet.
                        http://www.vwg-vlaamseardennenplus.b...d/IMG_1186.CR2

Comment

Ik heb zelf ook een 30D en volgens mij is deze ruis niet normaal op 400 iso...

Comment

Ik heb zelf ook een 30D en volgens mij is deze ruis niet normaal op 400 iso...
                            Wat denkt de rest? Want als dit effectief zo is, dan moet ik het toestel zo snel mogelijk terug sturen en een ander eisen. Het toestel is nog maar een goeie maand oud.

Comment

Wel nu ik de raw heb kan ik meer vergelijken en ik moet zeggen dat de ruis mij voor iso 400 abnormaal hoog lijkt. De scherpte is ok maar de ruis is zeker hoger dan wat ik gewoon ben.

Comment

Working...
                              X