Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

    Tijdens mijn tweede reis naar Chernobyl heb ik enkele oude inwoners een
    bezoekje gebracht. Zij zijn na de ramp in de streek blijven wonen of zijn
    uiteindelijk teruggekeerd.

    Hier enkele beelden van Sava. Hij stond aan één van de controleposten te
    liften en reed met ons mee naar Chernobyl. Als wederdienst werden we
    nadien bij hem thuis uitgenodigd waar we kennis maakten met zijn vrouw
    Olena.

    Indien interesse post ik nog beelden uit deze reeks.





  • #2
    Re: Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

    mooi.
    die regio spreekt mij ook enorm aan.
    ben er zelf nog niet geweest.

    zou graag meer fotos zien van deze reis

    Comment


    • #3
      Re: Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

      Beelden om toch even bij stil te staan
      mvg,
      Ludo V.

      Comment


      • #4
        Re: Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

        Waw, proficiat, dat is pas reportagefotografie. Vraagje: hoe groot is dat ventje maar? Als ik die fiets zie en hem ernaast zie staan, schat ik hem toch maar anderhalve meter. En dat detail op de tweede foto dan: 1986, de tijd is blijven stilstaan. Heb je ze al naar z/w geconverteerd? Zou ze misschien nog sterker maken. Praktische vraag: hoe lang mag je ter plaatse blijven? Hoe sterk is de straling nog? Het interesseert mij ook nog beelden te zien.
        "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
        Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
        Uit: Apocrief

        Comment


        • #5
          Re: Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

          Niet twijfelen en meer van dit posten!!
          Vooral #2 is ontroerend mooi.

          Comment


          • #6
            Re: Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

            Aan de fietsbanden heeft het alvast geen kwaad gedaan ginder

            Ja, dat is wel eens boeiend om te zien anders. Al was er een paar weken geleden ook al een reportage van op een NL zender met Katja Schuurman. Die kon niet snel genoeg terug wegzijn, want dat metertje ging nogal

            Comment


            • #7
              Re: Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

              Dit is reportagefotografie voor tegen de wand. Zoek een mooie ruimte. De afdrukken meer dan 1 meter groot, en ik kom zeker en vast kijken. Zeer Boeiend ,

              Comment


              • #8
                Re: Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

                Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht
                Hoe sterk is de straling nog?
                In die reportage die ik zag was dat vele etterlijke keren het toegestane Katja ging daar in een appartement en tot aan de omheining van de reactor. De schrik stond op haar gezicht.

                Volgens de begeleider "kon het geen kwaad" om er een achttal uren in te verblijven, als ik mij goed herinner. Kon ook wat minder geweest zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

                  Daar droom ik al lang van om Chernobyl eens te bezoeken.... ik kijk dus zeker uit naar de andere foto's.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Daar droom ik al lang van om Chernobyl eens te bezoeken.... ik kijk dus zeker uit naar de andere foto's.
                    BD shoot Tsjernobyl?
                    "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                    Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                    Uit: Apocrief

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

                      Dankzij een BD forumlid ben ik begin mei een eerste keer kunnen afreizen. Ik ga het thema gebruiken als eindwerk fotografie op de academie.

                      Ik ben ook teruggekeerd naar de verlaten stad Pripyat, daar heb ik enkele andere gebouwen bezocht waar de eerste reis geen tijd voor was. Nu ik alleen reisde, was ik vrij om de planning zelf te bepalen. En de ontmoeting met Sava was toevallig en zo wijzigt de planning onverwachts, maar in de positieve zin. Het was een leuk bezoek bij Sava en Olena, maar ook tegelijk triest. Na de ramp zijn twee van hun zonen vermoord, vermoedelijk door criminelen die na de ramp in het gebied zijn opgedoken. Ze kregen nog tranen in de ogen wanneer ze daarover vertelden. Ik had wel een krop in de keel ook...

                      En ja er is nog straling, op bepaalde plaatsen hoger dan op andere, maar in Chernobyl zelf stond de meter toch bijna op nul. Ik ben zelfs enkele nachten in een hotel ter plaatse blijven logeren, dat spaarde me van de dagelijkse lange heen- en terugrit naar Kiev.

                      Ik zal zeker nog beelden posten uit deze reeks van Sava en Olena. Ik heb nog andere oude inwoners bezocht, maar die foto's zijn nog niet klaar. Mijn vinger stond na drie dagen krom van af te drukken .

                      Alvast bedankt voor de replies en de lovende woorden

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht
                        Vraagje: hoe groot is dat ventje maar? Als ik die fiets zie en hem ernaast zie staan, schat ik hem toch maar anderhalve meter. En dat detail op de tweede foto dan: 1986, de tijd is blijven stilstaan. Heb je ze al naar z/w geconverteerd? Zou ze misschien nog sterker maken.
                        Hij was inderdaad een klein mager ventje maar wel energiek en sterk hoor. Ik schat ongeveer 1m50-1m60.

                        Tweede foto vind ik zelf wel krachtig omwille van de reden die je zelf aanhaalt en tegelijk staat er een (nieuwe) televisie in de woonkamer. De technologie kruipt overal binnen, ook al zit je in de middle of nowhere...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

                          Mooie reisfotografie, zeker die tweede
                          Meer foto's op mijn website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

                            Om stil bij te worden.
                            Ik kijk uit naar meer beelden van uw reis.
                            De details (poster) maken het inderdaad af.

                            Prachtig.
                            Canon R | Leica Q
                            EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                            Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                            [/COLOR]

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sava en Olena (inwoners zone rond Chernobyl)

                              de 1986 poster is vooral ook ironisch (is die woordkeuze juist?) omdat dat het jaar van de ramp was.

                              een tijd geleden las ik in Pmag. een repo over het gebied.
                              de fotos die erbij waren van in pripyat waren ook fantastisch.
                              enkele genomen vanaf het dak van een hoog gebouw met overzicht op de lugubere verlaten stad met in de verte de centrale.

                              speciaal sfeertje daar.

                              Comment

                              Working...
                              X