Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor en camera schoonmaken bij Chipclean?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sensor en camera schoonmaken bij Chipclean?

Iemand ervaring met het schoon laten maken van camera en sensor bij Chipclean in Nijmegen (http://www.chipclean.nl?

Iedere keer als ik mijn sensor schoon maak is ie binnen no-time weer bespikkeld. Chipclean maakt de behuizing schoon en de sensor anti-statisch.

(Goede) ervaringen mee?

Re: Sensor en camera schoonmaken bij Chipclean?

De foto's van zogezegd beschadigde sensors door onoordeelkundig reinigen op z'n site zijn in ieder geval niet professioneel. Hoe kan je nu het resultaat van een kuisbeurt deftig beoordelen op foto's van wolkenluchten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      De foto's van zogezegd beschadigde sensors door onoordeelkundig reinigen op z'n site zijn in ieder geval niet professioneel. Hoe kan je nu het resultaat van een kuisbeurt deftig beoordelen op foto's van wolkenluchten?
      Het lijkt me nogal amateuristisch. Hij spreekt van asa (American Standards Association) in plaats van iso (International Standards Organisation), en in een luchtgeconditioneerde ruimte ga je niet met onbedekte haren boven een camera hangen.

De wolkenfoto's daarentegen zijn terecht. Een klein diafragma (F20 of hoger) is nodig om kleine stofdeeltjes te zien. Bij volopen lens worden ze overstraald. Meestal neemt men dan een open lucht als lichtbron. Soms heb je daar wolken bij. Maar het belangrijkste is dat je in beide gevallen het stof goed ziet zitten.

Wat ik me afvraag: als de sensor onherstelbaar is beschadigd, waarom zijn de foto's na reinigen dan nog zo goed? Herstelt hij ook de sensor?
      Overigens: het zal wel het low pass filter zijn dat hij bedoelt, en niet de sensor zelf. Om aan de sensor te kunnen moet je de camera demonteren.

Ik merk ook niets van BTW (incl/excl). Mij komt het voor als iemand die een gat in de markt heeft ontdekt en die zich een hogere mate van competentie aanmeet dan hij bezit.
      Fullator
      Fotostudio Candela Zone
      website: http://www.chronax.be
      website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator Bekijk bericht
        De wolkenfoto's daarentegen zijn terecht.
        Uit die wolkenfoto's kan ik met de beste wil van de wereld echt niet opmaken of die sensors beschadigd zijn zoals hij beweert.
        Last edited by pol parasol; 17 oktober 2006, 19:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Uit die wolkenfoto's kan ik met de beste wil van de wereld echt niet opmaken of die sensors beschadigd zijn zoals hij beweert.
          Als je op die zin tik komen er foto's naar voren die echt heel erg zijn, maar daar kun je zelfs niet uithalen of ze onherstelbaar beschadigd zijn. Maar ja als glassex in je kamera spuit.......

Ik zou het gewoon zelf doen, voor de prijs van een reinigingsbeurt heb je al wat pecpads en vloeistof, verder gebruik ik een greenclean stofzuigertje om stof weg te halen in het hele spiegelhuis.

Antistaties maken van een electrisch apparaat lijkt mij alleen te werken tot de eerste keer dat je de camera aanzet.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik weet 1 ding, ik ga zo'n sensorbrush van VisibleDust halen ... die gebruiken ze bij Canon nu ook en dat werkt prima, is statisch geladen en neemt het stof mee weg van de sensor.
            Duur? Ja, maar als je hem telkens laat reinigen ook ...
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Ik heb de Sensorswab met vloeistof van VisibleDust liggen maar ik vind het eigenlijk helemaal niks dat gepruts in mijn camera. Bovendien zit er stof op de spiegel en in de kamer waardoor de spots steeds terugkomen.
              Dan kan ik wel weer een stofzuigertje aanschaffen of van die kwastjes maar dan ben ik ook weer een eurootje of 70 à 80 verder.

Ik zal hem maar gewoon naar Nikon brengen, 25 euro excl. BTW, misschien iets meer als ze wat langer met de behuizing bezig zijn.

Comment

Hij heeft het over meer dan 15 jaar ervaring: ik wist niet dat er toen al digitale reflexen op de markt waren. Zelfs het digitaal bewerken op de pc was in die tijd bijna onmogelijk (onbetaalbaar). De eerste stappen werden (door mij) pas na de introductie van Window 95 gezet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  Hij heeft het over meer dan 15 jaar ervaring: ik wist niet dat er toen al digitale reflexen op de markt waren. Zelfs het digitaal bewerken op de pc was in die tijd bijna onmogelijk (onbetaalbaar). De eerste stappen werden (door mij) pas na de introductie van Window 95 gezet.
                  Fuji DS-1P: 1988 (weliswaar geen reflex)
                  Kodak DCS100: 1991 reflex gebaseerd op een Nikon F3, 1.3 Mp en cropfactor 1,8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    De eerste digitale fotocamera was een Kodak omstreeks 1976, en woog 4 kg

En als ik het me goed herinner heeft IBM in 1978 de PC gelanceerd met de reklamecamagne dat die gebruikt werden om de charlie chaplin films van ZW/W terug in kleur in te kleuren .. beeldbewerking op PC bestond toen al, in het prille begin

ikzelf werkte onder DOS al met GEM en Ventura Destop Publishing,en toen was er zelf nog geen Win 3.11 (ja , ik had al een muis voor windows er was)

De analoge videocamera's hadden begin 80 ook al CCD's die stofgevoelig waren. Het is zeker niet zo gek wat hij beweert. Ik heb ooit het proxirepair centrum gezien, waar ook een geconditioneerde ruimte was waar defecte GSM toestellen werden hersteld, een kamer in overdruk zodat vuil naar buiten ging ipv naar binnen, iedereen overkleding en handschoenen aan etc .. maan niemand met een muts gezien.

hij zal zeker 15 jaar ervaring hebben met stof verwijderen uit zeer gevoelige electronica, of TV-camera's.

BTW, de sugestie dat het niet "officiëel" (geen incl./excl. BTW) zou zijn .. de man is wel ingeschreven bij de kamer van koophandel

dat hij het niet over ISO heeft maar over ASA .. op de kop gezien heeft hij gelijk: 100 ASA = 21 DIN = 100/21 ISO .. maar wij zeggen 100 ISO. Ik ken meerdere (oudere) fotografen die vandaag nog ASA zeggen waar ze vertrouwd mee opgegroeid zijn .. als die man 15 jaar ervaring heeft, is die ook al langer met ASA/ISO bezig dan dat de ISO werd ingevoerd

Comment

Ik ken alleen de service van Nikon in Nederland (Beverwijk). Die is goedkoper: 29.75 euro. En dan de werkwijze: allereerst wordt er een opname met de camera gemaakt. Daarna wordt er schoongemaakt. Dan weer een opname. Daarna krijg je de camera weer terug. Heb je nu een klacht over een beschadiging van je sensor, dan wordt de eerste en de tweede opname er weer bijgehaald. Veelal is de beschadiging al zichtbaar in de eerste opname. Anders heb je garantie.

En je kunt gewoon langs gaan in Beverwijk en je mag er op wachten.
                      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Bedankt allemaal. Het wordt toch maar Nikon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                          Ik ken alleen de service van Nikon in Nederland (Beverwijk). Die is goedkoper: 29.75 euro. En dan de werkwijze: allereerst wordt er een opname met de camera gemaakt. Daarna wordt er schoongemaakt. Dan weer een opname. Daarna krijg je de camera weer terug. Heb je nu een klacht over een beschadiging van je sensor, dan wordt de eerste en de tweede opname er weer bijgehaald. Veelal is de beschadiging al zichtbaar in de eerste opname. Anders heb je garantie.

En je kunt gewoon langs gaan in Beverwijk en je mag er op wachten.
                          Fijn wanneer je vanuit Maasticht of Groningen moet komen. Het zou beter zijn wanneer Nikon en andere merken (gezamelijk) regionaal servicecentrums zou opzetten. Zij hebben een censorprobleem geschapen, dan dient er ook een klantvriendelijke oplossing te komen.

Comment

Ik vind het wel vreemd dat...hoe groter de ccd hoe meer je moet betalen....
                            precies of die paar vierkante mm meer zoveel méér werk zouden kosten !?
                            In mijn ogen pure afzetterij die prijzen !
                            Inderdaad iemand die denkt dat hij het gat in de markt gevonden heeft en misbruik maakt van het feit dat velen schrik hebbem om er zelf aan te beginnen.
                            Er bestaan voldoende , betaalbare en goed manieren om het perfect zelf te doen !
                            En die voorbeelden die hij laat zien lijken mij wel hééééééééél erg overdreven !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mavan Bekijk bericht
                              Ik vind het wel vreemd dat...hoe groter de ccd hoe meer je moet betalen....
                              precies of die paar vierkante mm meer zoveel méér werk zouden kosten !?
                              In mijn ogen pure afzetterij die prijzen !
                              Inderdaad iemand die denkt dat hij het gat in de markt gevonden heeft en misbruik maakt van het feit dat velen schrik hebbem om er zelf aan te beginnen.
                              Er bestaan voldoende , betaalbare en goed manieren om het perfect zelf te doen !
                              En die voorbeelden die hij laat zien lijken mij wel hééééééééél erg overdreven !!!
                              Dat is nu eenmaal zo,
                              Om bij de vraag te blijven,heb goede ervaringen met Chipclean.Recent nog een ene met saharazand weggebracht,daar durfde ik zelf niet aan te beginnen.Perfekt gereinigd. Moet maar eens gaan kijken, dan weet je gelijk wat ze doen. Ik vind wel dat ze de verkeerde keuze hebben gemaakt met de bijgevoegde foto's op hun site. Laat niet zien wat ze precies nog meer doen. Een gat in de markt, ja ik weet het niet. Het is erg druk zat.

Comment

Working...
                              X