Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

primes of zoomlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• primes of zoomlens

Hallo BD'ers

Ik ben nieuw op het forum en in de fotografie en heb zodoende nog vele vraagjes waarop jullie zeker het antwoord zullen weten.
    Ik heb een Canon 30d en 17-55 f2.8 en wil me nog een tele aanschaffen.
    Mijn intresse gaat uit naar portret en landschap.
    Mijn budget is niet onbeperkt.
    Eeen telezoom is waarschijnlijk meer inzetbaar, maar zwaar en duurder(?) , een prime compacter en beter van kwaliteit?

Graag jullie reactie.

Groetjes.

Toin
    Canon 5D Mark III+Canon G11+70-200 L F2.8 IS USM +EF100mm F/2.8L Macro IS USM+16-35 L F2.8 +Canon 420 EX +Manfrotto MT 190CXPRO4+Monopod+ extender II 1.4 Canon

Re: primes of zoomlens

Oorspronkelijk geplaatst door toineke Bekijk bericht
    Hallo BD'ers

Ik ben nieuw op het forum en in de fotografie en heb zodoende nog vele vraagjes waarop jullie zeker het antwoord zullen weten.
    Ik heb een Canon 30d en 17-55 f2.8 en wil me nog een tele aanschaffen.
    Mijn intresse gaat uit naar portret en landschap.
    Mijn budget is niet onbeperkt.
    Eeen telezoom is waarschijnlijk meer inzetbaar, maar zwaar en duurder(?) , een prime compacter en beter van kwaliteit?
    Het hangt vooral van je voorkeur af wat het beste gaat werken. Ik heb persoonlijk een voorkeur voor primes, anderen kiezen weer voor zooms.
    Toch zou ik voor het doel portret absoluut 1 of 2 primes aanraden. Zooms in de betaalbare categorie hebben als nadeel dat ze geen groot diafragma bieden. Daardoor kun je niet zo goed spelen met de DOF. Twee primes zijn dan voor jouw doel erg interesant, de 1.8/50 van Canon, een AF lens, voor portretten met iets meer ruimte en de Jupiter J9, een klassieke 2.0/85 portretlens. Beiden lekker lichtscherp en met de mogelijkheid voor een krappe DOF. Beiden ook betaalbaar (rond de 100 Euro per stuk). De Canon kan gewoon door je fotohandelaar besteld worden, de Jupiter moet je samen met een adapter kopen op een fotobeurs of bij een internethandelaar als rugift.com. Of je moet een tweedehands exemplaar laten meenemen als een van je vrienden toevallig naar Rusland moet, dan kost ie helemaal niks (15-20 Euro).

Comment

bedankt voor de reactie.Ik zal is grasduinen op de aangehaalde site.
      Canon 5D Mark III+Canon G11+70-200 L F2.8 IS USM +EF100mm F/2.8L Macro IS USM+16-35 L F2.8 +Canon 420 EX +Manfrotto MT 190CXPRO4+Monopod+ extender II 1.4 Canon

Comment

een vriend van mij vertrekt woensdag naar siberië... zit de kans erin dat hij daar zo'n jupiter kan op de kop tikken?
        groetjes
        5DmkIII en wat glas

Comment

Alvast bedankt. Ik bekijk het nog even.Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            een vriend van mij vertrekt woensdag naar siberië... zit de kans erin dat hij daar zo'n jupiter kan op de kop tikken?
            groetjes
            Zeker, een kwestie van wat rondvragen ter plekke. Ik heb er tot nu toe twee ter plekke gekocht, een in een fotohandel in st. Petersburg, een andere op de kunstenaarsmarkt in Lviv (Oekraïne).
            De gebruikelijke prijs voor een Jupiter J9 in goede staat is 15-20 Euro. Da's een belachelijk lage prijs. Voor iedere prijs onder de 50 Euro zou ik 'm zeker meenemen. Nieuwprijs op het net is dik 100 Euro. Let er wel op dat een J9 af fabriek ietwat zwaar moet focussen.
            Als hij een tussenstop maakt in Moskou, op de Arbat is een goede camerazaak, op de 1e verdieping, schuin tegenover een ijssalon. Daar kun je ook regelmatig een goede fisheye opduiken voor rond de 100 Euro.

Comment

ik heb mij net de 8mm peleng gekocht en ben daar zo tevreden van dat ik meer van die goedkope metalen tanks wil... ik zal hem eens vragen of hij wat wil rondzien (hij zit er 3 maand dus hij heeft wel tijd genoeg denk ik)
              5DmkIII en wat glas

Comment

Om deze thread niet af te laten buigen naar een debat over Russische lenzen heb ik er een apart topic over geopend. http://forum.belgiumdigital.com/show...26#post1117026

Comment

met dank aan IvoM , verder kijk ik uit naar jullie reactie op mijn eerder gestelde vraag.groetjes

Comment

Ik veronderstel dat je vraag over een tele gaat en niet over een prime in of rond het bereik van je 17-55?

Het is dat men hierbovenn nogal fel in dat bereik reageert. Wat ik begrijp want het is het bereik waaraan men meestal eerst denkt wanneer men portrait en landschap zegt.

Maar moet het tele dan bestaat de keuze prime of zoom nog steeds natuurlijk.
                    Uiteindelijk komt het er toch op neer wat je juist wil en waar je bereid bent toegevingen te doen.

Als ik mezelf als voorbeeld neem en hier uitga van snelle lenzen(en ik denk dat je dat wil) dan vind ik f2.8 een maximum en heb ik liever minder. Dan rest er je maar 1 keuze in zooms de 70-200 f2.8. Dat is nu weer een lens die ik niet wil. Want voor mij te groot, te opvallend, te zwaar. En ik zou deze dus veel thuislaten. En zodoende verkies ik dus een prime. Een 135L F2.0 met of zonder een TC1.4x.
                    Die 135 is sneller want f2.0 en met TC nog steeds evensnel want dan f2.8. Optisch beter want zeker even scherp maar met een mooiere bokeh. Veel lichter, minder opvallend, veel minder groot. Eigenlijk heb je niks dan voordelen behalve het feit dat je niet kan zoomen. Ben je bereid het te doen met of 135mm of 190 mm(met TC) dan is dit volgens mij de betere keuze. Wil je absoluut kunnen zoomen dan moet je de 70-200 met of zonder IS nemen.

Ik ben voor de 135L gegaan natuurlijk maar ik kan mij perfect inbeelden dat iemand een andere keuze maakt. Alleen merk ik toch vaak dat men een lens op zijn extremen gebruikt en dan is zoomen eigenlijk minder een noodzaak.

Comment

Alleen merk ik toch vaak dat men een lens op zijn extremen gebruikt en dan is zoomen eigenlijk minder een noodzaak.
                      Een waarheid als een koe. Jammer genoeg zijn er bij de aankoop van tele's nog andere criteria die meespelen dan kwaliteit en scherpte.
                      Ik zou wat graag een Nikkor 500/4.0 of 600/4.0 (waarom niet, nu we toch bezig zijn) hebben, aangezien ik toch 80 % van mijn foto's op 500 mm maak, maar hoe ging dat liedje nu ook weer over "dromen"...
                      En dan ga je maar voor "the next best thing".
                      fotosite

Comment

@Kevlar Ik denk dat ik me eens ga informeren over de 135L F2 (prijs?).Het is idd de bedoeling dat dit een aanvulling is op mijn huidige lens en ze te gebruiken als tele en voor portret .groetjes Toon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toineke Bekijk bericht
                          @Kevlar Ik denk dat ik me eens ga informeren over de 135L F2 (prijs?).Het is idd de bedoeling dat dit een aanvulling is op mijn huidige lens en ze te gebruiken als tele en voor portret .groetjes Toon
                          En als je die 135 2.0 (950 EUR) te duur vind, bestaat er ook nog altijd de 135/2.8 , die is een pak goedkoper (350 EUR), en ook erg goed.

sugar
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

@ Sugar thanks zet ik mee op mijn lijstje.

Comment

Working...
                            X