Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro objectief, goed of slecht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro objectief, goed of slecht

    Ik kocht het volgende objectief, ga ik hier een goeie (scherpe) foto kunnen mee maken of niet, heb het nog niet ontvangen en beschouw deze vraag als een sneak preview....


  • #2
    Re: Macro objectief, goed of slecht

    Di vochtvlekjes geven waarschijnlijk toch wel problemen bij tegenlicht, en als er vocht in de lens zat, dan kan dat ook nooit goed zijn voor de mechanische deeltjes (bijvoorbeeld het diafragma dat wel eens zou kunnen blijven hangen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Macro objectief, goed of slecht

      Het zal kloppen dat je er nu vrijwel geen hinder van zult hebben. Maar schimmel in een objectief groeit.

      Cosina maakt heeeeeel veel objectieven. Op sommige staat zelfs Zeiss. Maar bij de goedkopere Cosina's is er veel kwaliteits spreiding.

      Er is een oplossing, het objectief zelf testen. Maak een foto van een Euro biljet in het 1:1 gebied. Zet in een hoek ook twee zijkanten er op. Dan kun je daarmee de vertekening controleren. Maak verschillende opnamen met alle diafragma's. Zelfs bij f3,5 moet alles scherp zijn, onscherpte in de hoeken is niet acceptabel. Waarschijnlijk krijg je bij diafragma's 16 en 22 last van difractie. Dat is wel normaal.

      De prijs van de Cosina is een probleem; die staat nu op ongeveer 50 euro. Daar komt minstens 50 tot 100 euro bij voor het schoonmaken. En dan maar hopen dat je het eenvoudig kunt schoonmaken. Als een samengestelde lens is aangetast, moet die vervangen worden. Dat zal nu niet meer kunnen.

      Al met al, je bent de nieuwprijs van een goed macro objectief kwijt voor deze Cosina.

      Op m'n site nog veel meer over macro.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

      Comment


      • #4
        Re: Macro objectief, goed of slecht

        Al is het allicht veel duurder, ik zou het toch bij Nikon Optiek houden hoor.
        De ervaring heeft me geleerd What You Pay, Is what You Get!

        MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Macro objectief, goed of slecht

          Ik gaf er niet echt veel centjes aan hé, en herstellen is geen optie. Uitproberen en als het echt tegen valt, terug Ebay op

          Ik zie het ook nogal sceptisch tegemoet, maakt het nog spannender....

          Comment


          • #6
            Re: Macro objectief, goed of slecht

            Hallo,

            Ik ben er niet zeker van, maar dit is volgens mij een macro-lens met maximum vergroting van 1:2. Om tot 1:1 te geraken heb je een speciale adaptor nodig. Zou kunnen dat ik fout ben, je moet het maar eens nakijken!

            Groeten,
            Andries
            https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

            Comment


            • #7
              Re: Macro objectief, goed of slecht

              Lens net ontvangen en vlug wat tests gedaan, op het eerste zicht en voor wat ik er van ken lijkt me dat toch niet slecht voor 46 euro Graag de mening van kenners.





              Comment


              • #8
                Re: Macro objectief, goed of slecht

                Je eerste testfoto's zien er goed uit
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Macro objectief, goed of slecht

                  Houd deze lens wel uit je tas, en uit de buurt van goede objectieven.

                  vocht kan gaan schimmelen en dat kan overslaan op andere lenzen en dat wil je niet!!!

                  Test foto's zien er ok uit en dat voor 46 euro!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro objectief, goed of slecht

                    Oorspronkelijk geplaatst door thijsje
                    Houd deze lens wel uit je tas, en uit de buurt van goede objectieven.

                    vocht kan gaan schimmelen en dat kan overslaan op andere lenzen en dat wil je niet!!!

                    Test foto's zien er ok uit en dat voor 46 euro!
                    Ik kan dat vocht niet zien
                    Dus.....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro objectief, goed of slecht

                      Je ziet het nu ook nog niet, kan nog komen.....

                      't is ook maar een tip om ervoor te zorgen dat je andere lenzen niet gaan schimmelen.

                      of je er iets mee doet moet je zelf weten....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro objectief, goed of slecht

                        wie zegt dat die vlekjes (als ze er al zijn) vochtvlekjes zijn?
                        wie zegt dat er schimmel zit tussen de lenzen?

                        trouwens: de foto's zijn helemaal niet scherp en vol vlekken.
                        objectief is niks waard, zou ik rap terug verkopen hoor.
                        hoeveel wil je ervoor?


                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro objectief, goed of slecht

                          1) vochtvlekken?
                          wat erin kan, kan er ook uit?!? leg ze anders eens in zon droogstolp. (glazenpot vol silicagel en daar je elns bij)
                          2) als je ze 1 jaar goed kan gebruiken was het zijn geld meer dan waard!
                          3) foto's aan 900*600 zeggen niets als testfoto. kan je amper iets op beoordelen. ik claim niet dat je aan pixelpeeping moet doen hoor
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro objectief, goed of slecht

                            Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                            1) vochtvlekken?
                            wat erin kan, kan er ook uit?!? leg ze anders eens in zon droogstolp. (glazenpot vol silicagel en daar je elns bij)
                            2) als je ze 1 jaar goed kan gebruiken was het zijn geld meer dan waard!
                            3) foto's aan 900*600 zeggen niets als testfoto. kan je amper iets op beoordelen. ik claim niet dat je aan pixelpeeping moet doen hoor
                            Klopt, maar in PS zie ik ze toch in full reslolution hé

                            Comment

                            Working...
                            X