Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervelende lichtvlek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vervelende lichtvlek

Bij onderstaande foto zou ik graag de storende lichtvlek op het voorhoofd willen wegwerken, maar bij de kloonstempel lukt het niet echt, teveel kleurverschil tussen linker en rechterkant. Misschien heeft iemand enkele tips ?
    Ik werk met PSE 4
    THX

Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

Re: Vervelende lichtvlek

Even wat geknutseld. Het is vooral moeilijk om het "nieuwe" stuk niet te glad te maken, dat is niet helemaal gelukt. Deze poging is met het kloonstempel in Photofiltre (lukte bij mij beter dan met PSE3) Meteen de vlek bovenaan haar neus een beetje weggewerkt.

Comment

Vooreerst melden dat het om een knappe foto gaat.
      Goede belichting, kompositie, scherp en een mooi "boukeh".
      Vervolgens is het mijn mening dat de eerste foto beter (natuurlijker) is dan de tweede. De lichtvlek neemt men er gewoon bij en trekt de aandacht weg van de wat vermoeid over komende blik. Dat wordt uiteraard benadrukt door de lichtinval. Dus, wanneer we het hebben over correcties, eerst de wallen onder de ogen verzachten met de beschikbare tools en dan pas de lichtvlek verdonkeren (niet weg doen). Misschien ook het stipje in de keel weg doen? Voor de rest vergroten inkaderen maar
      Groetjes,

Alain,

Comment

@iebee :
        Prima bewerking, heb je toch wat tijd ingestoken denk ik ?
        Photofiltre ken ik niet, zal het eens opzoeken op 't net

@lenty007 :
        De foto is eigenlijk een snapshot, waarbij de belichting (buiten de vlek) redelijk goed is uitgekomen. De lichvlek verdonkeren zal niet gaan vrees ik, want dan wordt ze toch grijs ? En hoe werk je die 'wallen' weg ?

Bedankt voor de reacties alleszins

Comment

Het ging eigenlijk vrij snel (kwartiertje). Photofiltre is een gratis programma. Leuk en snel met behoorlijk wat functies. Ze hebben ook een betaalde versie (Studio) maar die ken ik zelf niet. Ik ben het overigens met Alain eens over de natuurlijkheid en kwaliteit van je foto !

Comment

Iebee heeft inderdaad mooi werk geleverd.
            Zelf heb ik de correcties al gemaakt, maar ik kan/mag blijkbaar geen bijlagen posten (of moet ik nog een of andere procedure overlopen?).
            Voor Elements weet ik het niet, maar voor Photoshop is er de "Dodge tool" dat, zoals men zou doen met een penseel, de onderliggende toon verlicht wordt. Was aardig gelukt bij jouw foto!
            Voor de lichtvlek heb ik een verlooplaag gebruikt met de huidtint afkomstig van de kaak.
            Stuur misschien een mailtje naar sa904054sa@skynet.be en ik bezorg u JOUW foto terug.
            Vriendelijke groeten,
            Alain

Comment

Hallo,

Ik gebruik met Photoshop de patch tool (in NL reparatiegereedschap). Deze staat oorspronkelijk onder de knop van de healing brush of retoucheerpenseel (4 de van links). Je selecteert een gebied rond de te herstellen regio en versleept die naar een regio die een kleurtint heeft die je wenst.

Gaat heel snel

groet
              Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

Comment

Allereerst een mooi portret van een mooie dame. Goed belicht en gebruik van DOF!
                Ben het met Alain eens dat de lichtvlek wat de aandacht van de vermeende "vermoeidheid" weghaald, maar ik begrijp ook dat het je stoort. Ik zou het ook hebben. Maar aan die "vermoeidheid" kunnen we ook wat doen...
                Voor de bewerking heb ik PS CS2 gebruikt. Allereerst gecloned om de licht vlek de huidskleur te geven. De truuk hierbij is om steeds weer van een ander punt gebruik te maken voor het klonen, zodat de huid een natuurlijkere ongelijkheid blijft behouden. Dan kun je voorzichtig na het klonen de healing brush gebruiken om de laatste tonen nog aan te passen. Deze laatste tool heb ik ook gebruikt voor het verwijderen van de wat donkere randen onder de ogen en de ietwat (naar mijn mening) afleidende hoge lichten op het gezicht.

Succes en groetjes,

dIggO

Comment

Allemaal bedankt voor de hulp, dankzij jullie ben ik tot onderstaand resultaat gekomen, verder nog wat vlekjes weggewerkt, witte puntjes op het topje 'geheald', de 'wallen' weggewerkt en het gebladerte wat geblurd.
                  THX

Comment

Dat bedoel ik nou! Al doende leert men...

groetjes, dIggO

Comment

Hier mijn bijdrage,
                      Het was mij een hele eer deze dame eens onder handen te pakken
                      Ik heb de vlek eerst weggewerkt, en daarna ook de kleuren wat bijgewerkt aan het gezicht en onder haar hals. Ook heb ik onderaan die lichtvlek weggewerkt.

Comment

...en nog wat bewerkt.

Grt,
                        JanMetDePet
                        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Behalve photofiltre heb je ook nog photfiltre studio en daar heb je nog heel wat meer mogelijkheden mee.
                          Groetjes
                          marlies.
                          Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

Je kan die vlek met één muisklik wegwerken...
                            In Photoshop
                            Selecteer het repair of reparatie tooltje.
                            Trek een selectie rond de vlek (zonder ze te raken)
                            Klik nu met 't reparatietool in de selectie en sleep ze naar bv de arm of hals.
                            en weg is vlek;
                            PS zal de toon automatatisch aanpassen.

Zit in PS7 en in CS2 en is superhandig...

Comment

Bedankt voor die heel goeie tip Mic
                              Cypho
                              Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

Comment

Working...
                              X