Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarvoor dient een batterijgrip juist?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarvoor dient een batterijgrip juist?

    In de categorie "de domste vragen eerst":

    Ik heb nooit goed begrepen waarvoor zo een batterijgrip juist dient, 150 Eur voor een paar extra batterijen. Maar waarvoor heb je die dan nodig? Met een 30D kan je makkelijk een dag fotograferen met een volle batterij. Is de batterij leeg dan vervang je ze toch gewoon door een nieuwe?

    Tot gisteren. Toen begon ik even te twijfelen. Mijn jongste dochter van negen maanden zat op de grond. Ik lag er voor en zat daar maar te knoeien om de camera te bedienen in portrethouding. Zou daar de batterijgrip van pas gekomen zijn?

    Ik lees dat de batterijgrip ook extra stabiliteit geeft voor langere zoomlenzen. Is dit zo? Als ik mijn 70-200 lens gebruik neem ik heel scherpe foto's op 70mm maar op 200 mm zit ik regelmatig met bewegingsonscherpte terwijl ik brandpuntsregel wel probeer te respecteren. Waarschijnlijk moet ik gewoon nog veel oefenen maar zou ook hier de batterijgrip kunnen helpen?

    Met ander woorden: Wat zijn de pro's en contra's?

    Oh ja, ik ben braaf geweest . Ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt
    Last edited by armani; 7 juni 2006, 16:25.

  • #2
    Re: Waarvoor dient een batterijgrip juist?

    Hoi,

    Voor portretten geeft de batterygrip inderdaad een beter houvast. Maar wel enkel als de grip ook voorzien is van een ontspanknop.

    Wat telelenzen betreft zal de grip ook voor meer stabiliteit zorgen als je de kamera in portretstand vasthoudt. Anders zie ik er weinig nut van.

    Wat batterijen betreft: sommige camera's vreten batterijen. Hangt natuurlijk ook af van hoeveel opnames je maakt. Denk bijvoorbeeld aan een sportfotograaf die lange burstopnames maakt. Telkens moet de sluiter werken, de spiegel moet opklappnen,... Of als je een IS of VR lens gebruikt, of als je de cameraflits gebruikt, gebruik je de display veel,.... Dus voor sommigen is het wel handig wat meer energie bij te hebben. Bovendien willen sommige fotografen geen shot missen omdat ze net van batterij aan het wisselen zijn.

    nu ja. Voor de één is het een must voor de ander een gadget... 'k zou zelf graag een grip hebben maar voor de D50 is er geen die ook een instelwiel en ontspanknop heeft...
    Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

    Comment


    • #3
      Re: Waarvoor dient een batterijgrip juist?

      Eerste voordeel van de grip is de verbeterde handgreep als je grote pollen hebt, zowel de zijwaartse als de onderste greep zijn breder en handiger.
      Tweede voordeel vloeit hier uit voort : met lange lenzen verkrijg je op die manier een betere stabiliteit, de camera weegt ook meer wat het voorwaarts neigen van een zware lens opvangt.
      Derde voordeel is dat je er twee batterijen kunt instoppen, waardoor je autonomie verlengt, maar ook de veelal meegeleverde adapter voor R6 batterijen waardoor je niet louter van je merkgebonden batterijen afhangt maar in geval van nood d'r een aantal batterijtjes uit de winkel in kwijt kunt.
      Vierde voordeel is de beschikbaarheid (veelal toch) van een ontspanknop en instelwielen voor sluitersnelheid en diafragma op de grip zodat je die ook in portretstand kunt bedienen zonder acrobatische hoogstandjes.
      Nadelen : het gewicht neemt toe en de body vergroot in afmetingen.
      Last edited by elsan; 7 juni 2006, 17:12.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Waarvoor dient een batterijgrip juist?

        Het is ook een beetje gewente denk ik, ik hou altijd de camera in portretstand zo vast met de ontspanknop onderaan, ik vind dat een gemakkelijkere manier om af te drukken. Ik had vroeger een batterijgrip op mijn 300D en vond dat absoluut niet handig, ik vond de camera ook niet stabiel om zo vast te houde met een grip aan de zijkant, kwestie van gewoonte denk ik. Werk je vaak op statief en met telelenzen is een grip natuurlijk wel handig, zeker in portretstand op statief, dan kan je nog atlijd gemakkelijk met de rechterhand afdrukken. Met veel koppen kan je de camera niet zodanig draaien met de knop onderaan.

        Comment


        • #5
          Re: Waarvoor dient een batterijgrip juist?

          Grappig, ik werk net altijd andersom bij portretstand, ontspanknop bovenaan.

          Comment


          • #6
            Re: Waarvoor dient een batterijgrip juist?

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
            Grappig, ik werk net altijd andersom bij portretstand, ontspanknop bovenaan.
            Dat is ook de "bedoeling" denk ik, zo komt ook de plaats van de batterijgrip rechts uit, ma ik doe alles omgekeerd zeker

            Comment


            • #7
              Re: Waarvoor dient een batterijgrip juist?

              Oorspronkelijk geplaatst door elsan
              Vierde voordeel is de beschikbaarheid (veelal toch) van een ontspanknop en instelwielen voor sluitersnelheid en diafragma op de grip zodat je die ook in portretstand kunt bedienen zonder acrobatische hoogstandjes.
              Het is vooral dit dat telt voor mij, zonder grip is dat bijna onmogelijk. En ook extra stabiliteit. Dat van die grote pollekes daar heb ik niet zo een last van. En de mogelijkheid van die gewone batterijkes ook niet echt.

              Kan iemand met een 30D + grip bevestigen of er een ontspanknop en instelwielen voor sluitersnelheid en diafragma aanwezig is. Ik denk het wel maar weet het toch graag zeker. En krijg je er een extra batterij bij?

              Bedankt voor de reacties allemaal

              Comment


              • #8
                Re: Waarvoor dient een batterijgrip juist?

                Oorspronkelijk geplaatst door armani
                Het is vooral dit dat telt voor mij, zonder grip is dat bijna onmogelijk. En ook extra stabiliteit.
                Ik had ooit een grip op mijn 10D ... ik vond het toestel hierdoor veel te lomp en direkt een heel pak zwaarder.
                Voor de stabiliteit had ik veel meer aan de IS van mijn lens dan aan die lompe batterijgrip.
                Handiger om een instelling te veranderen? Zelfs dat niet ... ik vond het helemaal geen acrobatische toeren om zonder grip een instelling aan te passen.

                Maar meningen verschillen en de ene werkt liever zo, de andere liever anders ...

                De enige manier om te weten of een grip nuttig is ... ga voort op je eigen ervaring en verlangens.
                Zit je te knungelen om dat instelwiel te bedienen of heb je grote pollekes of is het geheel wat te klein / licht ... dan kan een grip een oplossing zijn.

                En draai nu mijn woorden niet om hé mannekes met grip ... ik zeg niet dat het slecht is, alleen werk ik er niet graag mee, da's al ...

                In mijn kennissenkring ken ik er evenveel die liever met grip werken als dat er zijn die het eerder een overbodig storend iets vinden.

                Uitproberen voor je het koopt lijkt een wijze beslissing
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Waarvoor dient een batterijgrip juist?

                  Ik heb, toen ik mijn 5D kocht, er gratis een grip bij gekregen. Ik was van plan hem onmiddellijk te verkopen, maar ik moet toch toegeven dat het comfortabel werken is met de grip.
                  Maar
                  1. Het is extra gewicht en je camera wordt groter. Dit betekent dat je meer gewicht moet meesleuren en dat je meer 'in the picture' loopt met grip (Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat veel mensen hem net daarom kopen)
                  2. Het gebruik van de joystick in portretpositie kan je vergeten. (je geraakt er met je duim niet aan). Dit is erg storend (want dan heeft die handige joystick helemaal geen nut mee)
                  3. Toch is de verticale sluiterknop is erg handig voor portretwerk, en de reden waarom ik de grip 6 maand bijgehouden heb
                  4. Extra stabiliteit? Ik ben er niet helemaal zeker van. Bij zwaardere lenzen moet de linkerhand het geheel ondersteunen, en dient je rechterhand om te richten. Ik ben zowiezo geen teleshooter ("real men shoot wideangle " )
                  5. Je krijgt wel extra comfort door het grotere draagvlak (ik draag de camera vaak gewoon zonder neckstrap, lens naar beneden).. De grip en de E1 handstrap verhoogt dan het draagcomfort nog meer (en de veiligheid). Maar die handstrap is dan weer moeilijk los te maken, en als je de handstrap gebruilkt kan je de portretsluiterknop vergeten... want dan moet je eerst je hand uit de handstrap halen ...

                  Ik heb ondertussen de grip al meer dan een maand niet meer gebruikt, en hij staat te koop. Het grote voordeel van een 30D en een 5D tov de 1 serie camera's is de compacte vorm. Er bestaat bij veel mensen de idee dat een camera groot moet zijn, wat volgens mij totaal verkeerd is. Small is beautiful (maar niet "too small" want dan wordt het moeilijk de camera vast te houden)

                  sugar
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                  http://supermasj.zenfolio.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waarvoor dient een batterijgrip juist?

                    Ik ben momenteel ook op zoek naar een grip voor m'n 350d. Heb dit weekend voor het eerst een pak foto's na elkaar in portretstand gemaakt en het lukt me gewoon niet goed om de camera juist en stabiel vast te houden..

                    grtz
                    Tevreden Canonist

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waarvoor dient een batterijgrip juist?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                      Het is ook een beetje gewente denk ik, ik hou altijd de camera in portretstand zo vast met de ontspanknop onderaan, ik vind dat een gemakkelijkere manier om af te drukken. Ik had vroeger een batterijgrip op mijn 300D en vond dat absoluut niet handig, ik vond de camera ook niet stabiel om zo vast te houde met een grip aan de zijkant, kwestie van gewoonte denk ik. Werk je vaak op statief en met telelenzen is een grip natuurlijk wel handig, zeker in portretstand op statief, dan kan je nog atlijd gemakkelijk met de rechterhand afdrukken. Met veel koppen kan je de camera niet zodanig draaien met de knop onderaan.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pol_Parasol
                      Grappig, ik werk net altijd andersom bij portretstand, ontspanknop bovenaan.
                      Vroeger werkte ik - zonder grip - ook steeds in portretstand met de ontspanknop naar beneden, maar nu heb ik me moeten aanpassen.
                      Na een tijdje merk je wel dat je met de grip in een natuurlijker, minder gewrongen houding staat te fotograferen in portretstand, maar het vraagt inderdaad wat gewenning.

                      Nog een - minder belangrijke - reden vind ik dat de batterijen nu niet meer in het toestel zelf zitten, maar in een grip die ong. 1/10 kost. Kwestie van de schade te beperken mocht het ooit gebeuren dat de batterijen gaan lekken, zeker in het geval als je "ander merk" batterijen gebruikt.
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waarvoor dient een batterijgrip juist?

                        Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                        Er bestaat bij veel mensen de idee dat een camera groot moet zijn, wat volgens mij totaal verkeerd is. Small is beautiful (maar niet "too small" want dan wordt het moeilijk de camera vast te houden)
                        Daar kan ik me helemaal in vinden...

                        Ik heb ook een grip gehad bij mijn 300D en heb die ook meteen verkocht wegens een te lomp geheel.
                        (zelfde probleem met 10D, 20D, 30D... alsof er een betonblok op je buik hangt...)

                        Langs de andere kant mis ik dan wel weer die extra ontspanknop en wiel...
                        Daarom dat ik nu begin uit te zien naar een 350D met grip.

                        De 350D is erom gekend te klein te zijn, maar met de BG-E3 grip moet dat volgens mij de
                        ideale tussenoplossing zijn.. (niet klein, maar ook niet te groot, + het voordeel van de extra knoppen).

                        Wat vinden de 350D gebruikers hier op BD ervan ? Klop dit ?

                        Bijkomend voordeel is dat je gewone AA-batterijen (6) kan gebruiken in de grip !
                        Lijkt me heel handig voor een noodoplossing...
                        Nog een vraagje hieromtrent, gaat de 350D langer mee met 6 aa batterijen van 2300 mAh ? (in in vergelijking met de canon-batterijen)

                        Thanx

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waarvoor dient een batterijgrip juist?

                          Oorspronkelijk geplaatst door scalll
                          Bijkomend voordeel is dat je gewone AA-batterijen (6) kan gebruiken in de grip !
                          Lijkt me heel handig voor een noodoplossing...
                          Nog een vraagje hieromtrent, gaat de 350D langer mee met 6 aa batterijen van 2300 mAh ? (in in vergelijking met de canon-batterijen)

                          Thanx
                          Ik weet het niet voor de Canon grip meet voor de Nikon, gaat het nimh pakket ongeveer even lang mee als een Nikon batterij(die toch een kleinere capaciteit heeft). Als je alles bv een week weg zet is je nimh batterij leeg en de Nikon batterij misschien maar een percentje verminderd. M.a.w. de NiMh batterijen lopen veeeeeel sneller leeg.
                          Ik vermoed dat dit bij Canon wel gelijkaardig zal zijn.

                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waarvoor dient een batterijgrip juist?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                            Ik weet het niet voor de Canon grip meet voor de Nikon, gaat het nimh pakket ongeveer even lang mee als een Nikon batterij(die toch een kleinere capaciteit heeft). Als je alles bv een week weg zet is je nimh batterij leeg en de Nikon batterij misschien maar een percentje verminderd. M.a.w. de NiMh batterijen lopen veeeeeel sneller leeg.
                            Ik vermoed dat dit bij Canon wel gelijkaardig zal zijn.

                            Hubert
                            Kan ik bevestigen.
                            De NiMH AA batterijtjes hebben veel capaciteit als ze onmiddellijk na het laden intensief gebruikt worden (ideaal voor flitsers bv.), maar hebben een grote zelfontlading (in m'n S1 IS waar ik dit type batterijtjes steeds gebruik valt dit sterk op).
                            De standaard Li ion batterijen houden veel langer hun capaciteit.
                            Ik betrap me er soms op dat ik veel te lang wacht om de batterijen van m'n DSLR bij te laden, maar tot hiertoe nog nooit met lege batterijen gevallen.
                            Last edited by GeertB; 8 juni 2006, 13:27.
                            Greetz Geert.
                            Canon gerief...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waarvoor dient een batterijgrip juist?

                              Oorspronkelijk geplaatst door scalll
                              Daar kan ik me helemaal in vinden...

                              Ik heb ook een grip gehad bij mijn 300D en heb die ook meteen verkocht wegens een te lomp geheel.
                              (zelfde probleem met 10D, 20D, 30D... alsof er een betonblok op je buik hangt...)

                              Langs de andere kant mis ik dan wel weer die extra ontspanknop en wiel...
                              Daarom dat ik nu begin uit te zien naar een 350D met grip.

                              De 350D is erom gekend te klein te zijn, maar met de BG-E3 grip moet dat volgens mij de
                              ideale tussenoplossing zijn.. (niet klein, maar ook niet te groot, + het voordeel van de extra knoppen).

                              Wat vinden de 350D gebruikers hier op BD ervan ? Klop dit ?

                              Bijkomend voordeel is dat je gewone AA-batterijen (6) kan gebruiken in de grip !
                              Lijkt me heel handig voor een noodoplossing...
                              Nog een vraagje hieromtrent, gaat de 350D langer mee met 6 aa batterijen van 2300 mAh ? (in in vergelijking met de canon-batterijen)

                              Thanx
                              Ik heb een 350D met grip en dat is voor mij het ideaal.Niet te groot niet te klein .Veeeeeeeeel handiger dan men vroegere 300D.mvg duindistel

                              Comment

                              Working...
                              X