Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor binnensporten ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens voor binnensporten ?

Hoi !

Ik ben momenteel in het bezit van een Nikon D50 met de standaard 18-55 lens erop.
    Eens het nieuwe seizoen van start gaat binnen de zaalsporten (volley, basket, zaalvoetbal) had ik me graag een zoom/telelens aangeschaft.
    Ik zit meestal langs de zijlijn en moet hooguit 40 à 50 meter kunnen zoomen. Misschien ooit wel eens 60 meter maar soit, als de lens daardoor veel duurder wordt in aankoop laat ik het liever zo.

Ik zocht ondertussen al wat op m'n eigen en stootte op de "Nikon AF-G 28-100mm 3,5-5,6" en eveneens op de "Nikon AF-G 70-300mm f/4,0-5,6" telezoom. Beiden kosten rond de 200 euro naar ik vernam.
    Zou dit volstaan, is het zelfs té, of wat zijn de alternatieven ? (Sigma, ...)
    Het is voornamelijk als hobby en het budget is dus wat beperkt...

Graag hoor ik het van jullie !
    Nikon D90 - Nikon 18-135mm f3.5-5.6 - Sigma 24-70mm f2.8 - Sigma 70-200mm f2.8 - Nikon SB600
    Sigma 70-200 f2.8 te koop!

Re: Welke lens voor binnensporten ?

Wat jij eigenlijk nodig hebt valt volledig buiten jouw budget.
    De Nikon 80-200/2.8 AFD is de geknipte lens voor binnensporten.Kostprijs 889€ bij www.cameranu.nl
    De voorgestelde alternatieven zijn traag en hebben voornamelijk een zeer geringe diafragmaopening. f5.6 is ongeschikt voor zaal, je werksnelheid is gewoon te traag. Met je asa op te drijven naar 800 kom je er nog niet. Resultaten: veel onscherpe bewogen beelden. Enkel met f2.8 zal je resultaat boeken.
    Het zoombereik tot 300mm heb je zeker niet nodig in zaal.
    De 80-200/2.8 lenzen zijn duur, doch mits wat zoekwerk kan je ze vinden op de tweedehandsmarkt voor de helft van de prijs.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Of de SIgma 70-200/f2.8.
      Is een goede en snelle lens en is 2de hands rond de €500-€550 te vinden.
      Kortweg voor zaal sporten is dit soort lenzen de enige die in aanmerking komen.
      Als je echt dichtbij kunt komen, dan kom je er met een ±30-110/f2.8.
      Zoals je ziet is die 2.8 vrij crusiaal.
      Bij dit soort fotografie is het belangrijk om de actie te bevriezen en daarbij is een korte sluitertijd belangrijk(1/200 tot 1/500) Door die korte sluitertijden elimineer je automatisch je eigen bewegingsonscherpte.
      Je zal bv een beter resultaat hebben met een 100mm op 2.8 en wat te croppen dan met bv 200 mm met 5.6 of 6.3.

Je kan een beetje uitsparen door bij een prime te kopen of een makrolens(vb: SIgma 150/f2.8). Nadeel is dat je niet kan zomen, voordelen zijn dat je ook makro werk kan doen en je kan ze ook als portret lens gebruiken. Je kan ze misschien voor een goede prijs 2de hands vinden.

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik heb de sigma 70-200 F2.8, die bestaat ook voor Nikon MAAR zelfs de 200mm is teveel. Je zoekt het volgens mij beter in een lagere zoomrange tenzij je wil controleren of de basketspeler oorsmeer in zijn oor heeft...
        Ik heb onlangs een Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) erbij gekocht en deze is prijs/kwaliteit BIJNA zo goed als de sigma en heeft een betere range als je een overzicht wil nemen. Ook voor shots in kleedkamers ed. beter bruikbaar.
        En natuurlijk zullen een hoop mensen vinden dat ze helemaal niet zo goed is als ik beweer maar er is ook het prijsverschil van 350 naar 800 euro...
        Volgens mij een heel goede all round lens die ook lichtgevoelig, scherp en snel is.

Groetjes,
        Johan.
        Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
        BE-Wommelgem
        .: 20D & D700 :.

Comment

Een zoom in de range van 70 - 200 mm met een constante F2.8 is wat je nodig hebt, zit tussen de 800 en de 1200 Euro.

De F2.8 is belangrijk, bij een beperkt budget kies voor de Tamron 28-75 F2.8 heeft minder bereik, maar wel F2.8

Staar je nooit blind op een budget, maar fixeer je op wat je "echt" nodig hebt eens je daar zeker van bent, ga zien hoe je aan de centen komt.
          Overweeg een tweedehandse lens! Spaar langer, zoek een bijverdienste, alles is beter dan te starten met iets waarvan je voor je aankoop, al weet dat dit niet is wat je nodig hebt!

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Let op voorhand goed op welke range je nodig gaat hebben. Met een 85 1.8 kan je misschien al genoeg. 200mm indoor lijkt mij al moeilijk worden.

Comment

Okee !
              Uit jullie commentaren ben ik héél wat wijzer geworden !
              Bedankt voor de snelle reacties.

Zoals hier eerder gezegd is het dus beter wat sparen voor de gepaste lens dan een goedkopere lens aan te schaffen waarvan nadien (of vooraf) al geweten is dat ze niet 100% geschikt is.

Wat die cijfers op de lenzen betreft ben ik intussen ook al iets wijzer geworden.

Kan iemand me toch nogeven uitleggen (of zeggen waar ik uitleg kan vinden) hoe de cijferbenamingen precies in elkaar zit. Weet bv al dat 70-300 mm een zoomlens is, en de f2.8 enzo de diafragma opening is maar het fijne weet ik er eigenlijk niet van. En waarom kan met een macrolens niet gezoomd worden?
              Misschien helpt dit me op m'n zoektocht naar de goeie lens.
              Nikon D90 - Nikon 18-135mm f3.5-5.6 - Sigma 24-70mm f2.8 - Sigma 70-200mm f2.8 - Nikon SB600

Comment

Ik doe nogal veel volleybalfotografie bij VCDuvel in ereklasse, in het begin dacht ik ook veel de 70-200 f/2.8 ( eender welk merk ) nodig te hebben, maar ik ben daar zeer snel van teruggekomen vooral omdat ik als fotograaf zeer dicht op de actie zit, zeker bij volleybal.
                Ik zou dus een 28 - 75 f/2.8 Tamron zeker aanraden als je in de lagere prijsklasse blijft, wil je het beste dan ga je voor de Nikkor 28-70 f/2.8 maar die is nieuw bijna onbetaalbaar.

mvg,

Francis
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

ik keek net wat rond.

Ik stuitte op deze lens van SIGMA: Objectief 28-70mm F2,8 DG EX.

Iemand een idee of dit enigzins voldoende zou zijn. De f2.8 zit dus alleszins goed. Zoombereik 70 mm in orde voor zaalsport-fotografie ?
                  Zal zoals 21kine zegt, eens kijken naar die Tamron. Bestaat deze voor de Nikon D50?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door birger
                    ik keek net wat rond.

Ik stuitte op deze lens van SIGMA: Objectief 28-70mm F2,8 DG EX.

Iemand een idee of dit enigzins voldoende zou zijn. De f2.8 zit dus alleszins goed. Zoombereik 70 mm in orde voor zaalsport-fotografie ?
                    Zal zoals 21kine zegt, eens kijken naar die Tamron. Bestaat deze voor de Nikon D50?
                    Ja hoor, die bestaat zeker, ik heb hem zelf net verkocht wegens aankoop van de Nikkor 28-70 f/2.8
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ofwel een prime 85/1.8 AF - uitstekende optiek voor relatief weinig geld (350 euro). Croppen en uitsnedes maken kan je thuis op de computer ook nog. Alhoewel ik een zoomlens nog steeds handiger vind bij sport.

Comment

Ik kan voor een prikje aan volgende lens geraken.
                        "Vivitar Zoom 28-105 f/2.8-f/3.8 AF Series 1"

Weet iemand iets meer omtrent deze lens?
                        Voldoende voor fotografie van binnensporten?
                        Of volledig af te raden ?

Comment

Ik heb het niet volledig gevolgd/gelezen maar vraag eens aan deswa of ie ze nu heeft?
                          Op een vorige post bij "Cameras" bleef deze vraag onbeantwoord,daarom probeer ik hier eens. Zouden deze lensen nog werken op de DSLR van minolta ? : VIVITAR Series 1 A.F lens 28-105 mm. 1:2,8 - 3,8 dit is geen motorzoom maar een schuiflens) Minolta AF 50 mm 1:1,7 (22) Moesten deze lenzen goed geschikt zijn
                          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                          BE-Wommelgem
                          .: 20D & D700 :.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door birger
                            Ik kan voor een prikje aan volgende lens geraken.
                            "Vivitar Zoom 28-105 f/2.8-f/3.8 AF Series 1"

Weet iemand iets meer omtrent deze lens?
                            Voldoende voor fotografie van binnensporten?
                            Of volledig af te raden ?
                            Vivitar heeft bij mijn weten nog nooit een lens van enige kwaliteit vervaardigd.
                            Sigma, Tokina en Tamron zijn de beste alternatieven indien je Nikon te duur vindt.

Comment

Working...
                            X