Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor de treinliefhebbers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Voor de treinliefhebbers

    Klopt, de extra massa die een achterliggende wagon zou vormen ontbreekt. En die massa dempt ook want om die in beweging te zetten en te houden heb je energie nodig. Omdat die massa er niet is is er nu meer energie om de wagon zelf in beweging te brengen.

    Comment


    • #32
      Re: Voor de treinliefhebbers

      Het is wel zo dat men amper de conus ziet , zo'n wiel lijkt haast recht, maar die is er wel, anders kan zo'n wielstel niet draaien op het spoor (ik heb het niet over de hst's) .
      Bij trams is het wel zo dat het binnenste wiel weleens door wil slippen als de bocht te krap is,wat.trouwens ook veel lawaai maakt . .
      Wikipedia geeft ook een duidelijke uitleg,
      Last edited by toerist; 8 november 2020, 21:20.
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #33
        Re: Voor de treinliefhebbers

        "Bij tramrails, vooral in steden, moeten vaak zeer krappe bogen met kleine boogstraal (soms minder dan 20 meter) worden toegepast. Ook is verkanting, vanwege de ligging in het wegdek, soms niet mogelijk. Hoogstens kan een kleine verkanting worden toegepast. Op plaatsen buiten Nederland wordt soms in scherpe bogen de groef vaak ondiep uitgevoerd, waardoor het wiel in de buitenbocht tijdelijk op de flens, in plaats van op de wielband, rijdt. Hierdoor wordt de wieldiameter vergroot en de bocht makkelijk genomen. In zeer extreme gevallen is het zelfs zo dat alleen in de binnenbocht nog een groef zit, de buitenbocht bestaat uit niet meer dan een ijzeren plaat."
        Bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Trambaan
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • #34
          Re: Voor de treinliefhebbers

          Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
          Ik heb weleens in de laatste wagon van een trein gezeten en ondervond toen meer gewiebel dan meer vooraan.
          Je moet dan eens in een losse locomotief zitten, hoe die dan wiebelt over het spoor..
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #35
            Re: Voor de treinliefhebbers

            Er staat een nieuwe soort maglev in de steigers die 1000km/u zou halen, ik vroeg mij al af: hoe staat het met die maglev's? Daar zijn ze toch al enkele decennia mee bezig?
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

            Comment


            • #36
              Re: Voor de treinliefhebbers

              Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
              Er staat een nieuwe soort maglev in de steigers die 1000km/u zou halen, ik vroeg mij al af: hoe staat het met die maglev's? Daar zijn ze toch al enkele decennia mee bezig?
              Grootste probleem is dat die volledig nieuwe infrastructuur nodig hebben. Je moet alles opnieuw maken. Overwegen en zo zijn niet mogelijk (of toch zeer onpraktisch), wissels moeilijk etc. Vroeger zou het relatief eenvoudig geweest zijn om zo'n tracé te tekenen en dan alles te onteigenen. Maar nu ben je 100 jaar verder voor alle bezwaren zijn behandeld, de rapporten 7x opgemaakt etc. In China is er een kleine kans. Die hebben er eentje ergens.

              Ik ben jaren geleden die duitse eens gaan bezoeken (eind jaren '90). Machtig. Maar zelfs in duitsland hebben ze het niet van de grond gekregen en de technologie is naar china gegaan.

              Comment


              • #37
                Re: Voor de treinliefhebbers

                Hier heb ik ongeveer het antwoord op mijn beginvraag .
                Andere wielmeting, als het wiel bvb hol wordt .
                Last edited by toerist; 12 november 2020, 09:52.
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • #38
                  Re: Voor de treinliefhebbers

                  Soort noodrem voor treinen (nog nooit gezien trouwens)
                  Hier zie je vlak voor of na het wiel een soort spuitmond (voor zand denk ik) .
                  Het raakvlak van een wiel op de rail is kleiner dan een dime, (10US cent ,17,91 mm) , daarom dat een volgeladen wagon geduwd kan worden door een enkele persoon.
                  Last edited by toerist; 13 november 2020, 16:34.
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #39
                    Re: Voor de treinliefhebbers

                    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                    Soort noodrem voor treinen (nog nooit gezien trouwens)
                    Hier zie je vlak voor of na het wiel een soort spuitmond (voor zand denk ik) .
                    Het raakvlak van een wiel op de rail is kleiner dan een dime, (10US cent ,17,91 mm) , daarom dat een volgeladen wagon geduwd kan worden door een enkele persoon.
                    Die rem is een magnetische rem en komt tussen als er boven een bepaalde snelheid een noodremming gegeven wordt.

                    Die spuitmond is inderdaad om te zanden
                    Last edited by Nick-; 13 november 2020, 20:35.
                    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                    500px

                    Comment


                    • #40
                      Re: Voor de treinliefhebbers

                      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                      Soort noodrem voor treinen (nog nooit gezien trouwens)
                      ................................knip.............. ......................
                      In Brussel hebben de trams dat sinds 1951 (denk ik).

                      Type 7000
                      Last edited by Skitch; 13 november 2020, 23:40.
                      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                      Comment


                      • #41
                        Re: Voor de treinliefhebbers

                        Nav de ontsporing in Weelde vandaag
                        Op donderdag 2 januari ontspoorde een trein van NS in Den Haag. Veel mensen vragen zich af hoe je zo'n loodzware trein weer op het spoor krijgt. ProRail Inci...


                        Oud-machinist Jan ten Kate uit Goor kijkt niet op van de uitkomsten van het rapport over de ontspoorde trein in Borne. Uit de conclusies blijkt dat er sprake...


                        Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
                        Last edited by toerist; 28 januari 2021, 11:20.
                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

                        Comment


                        • #42
                          Re: Voor de treinliefhebbers

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Om de kracht evenredig is met het kwadraat van de snelheid als ik me goed herinner.

                          En het is km/h, dat zullen ze indertijd ook wel aangeleerd hebben.
                          Kinetische energie is evenredig met v^2, kracht heeft daar niks mee te maken, je verwart met impuls (mv). En er is geen enkele formule die werkt in km/h.
                          Just saying.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Voor de treinliefhebbers

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Kinetische energie is evenredig met v^2, kracht heeft daar niks mee te maken, je verwart met impuls (mv). En er is geen enkele formule die werkt in km/h.
                            Just saying.
                            Kinetische energie wel, maar het ging over de kracht die een voertuig ondervindt als het de bocht in gaat. En die gaat met de snelheid in het kwadraat. En km/h omrekenen naar m/s blijft een snelheid.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Voor de treinliefhebbers

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Kinetische energie wel, maar het ging over de kracht die een voertuig ondervindt als het de bocht in gaat. En die gaat met de snelheid in het kwadraat. En km/h omrekenen naar m/s blijft een snelheid.
                              Dat is wat anders, da's centripetaalkracht. Kracht speelt mee als je een snelheid verhoogt of verlaagt of -zoals je terecht opmerkt- van baan verandert, zeg maar : als er een versnellingsfactor aan te pas komt (allee in geval van kinematica dan).

                              Comment


                              • #45
                                Re: Voor de treinliefhebbers

                                We zien wel treinen ontsporen op een keirecht spoor ...
                                Geblokkeerd wiel of schade aan het spoor?
                                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                                George Orwell

                                Comment

                                Working...
                                X