Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter - welk type?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatiefilter - welk type?

Ik overweeg sterk om een polarisatiefilter aan te schaffen voor ik op vakantie ga. Op www.fotokonijnenberg.nl kom ik echter een hele reeks verschillende typen tegen (met prijzen):

B&W circulair Pol MRC 62 E -- 87,36
    B&W slim circ. Pol MRC 62E -- 110,32

B+W circulair Pol 62 E -- 70,00
    B+W slim circulair Pol 62 E -- 91,00

B+W Kaes. circ. pol 62 E -- 97,72
    B+W Slim Kaes. Circ. Pol 62 E -- 107,52

B+W Top Pol 62 E -- 45,08
    B+W Top Pol MRC 62 E -- 56,98

Een paar vragen:
    - Hoe veel scheelt het om een slim t.o.v. een niet slim filter te nemen (uitgaande van een sigma 18-200 met B+W UV 010 E filter)? Ga ik randen zien met een niet slim filter?
    - Wat is het verschil tussen MRC, Kaeseman en "gewoon" (zonder toevoeging)?
    - Wat betekent "Top Pol"?
    - Wat betekent de E?
    - Ik ga op vakantie naar Mongolië, dus veel open ruimte en veel licht. Welk filter zou ik het beste aan kunnen schaffen?

Alvast bedankt!

Re: Polarisatiefilter - welk type?

Ik veronderstel dat je het Polar filter niet bovenop het UV filter gaat schroeven.

Ik gebruik een B&W MRC polar op een 12-24 en de randen van het filter zijn op 12mm niet zichtbaar. Dus een Slim is niet echt nodig.

Een slim filter heeft als bijkomend nadeel dat je originele lensdop er niet meer op kan.

MRC is een soort coating op het glas Multi Resistant Coating(als ik me niet vergis)

Tip : Die dingen zijn, zoals je ziet, vrij duur, je kan dus ook een groter filter kopen dan je huidige lens en een verloopring. zo kan je dus hetzelfde filter op meerder lenzen met verschillende diameter gebruiken
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
      Ik veronderstel dat je het Polar filter niet bovenop het UV filter gaat schroeven.
      Niet als dat problemen geeft. Maar ik had begrepen dat dat gewoon kon. Heeft dat nadelige effecten?

Ik gebruik een B&W MRC polar op een 12-24 en de randen van het filter zijn op 12mm niet zichtbaar. Dus een Slim is niet echt nodig.

Een slim filter heeft als bijkomend nadeel dat je originele lensdop er niet meer op kan.

MRC is een soort coating op het glas Multi Resistant Coating(als ik me niet vergis)

Tip : Die dingen zijn, zoals je ziet, vrij duur, je kan dus ook een groter filter kopen dan je huidige lens en een verloopring. zo kan je dus hetzelfde filter op meerder lenzen met verschillende diameter gebruiken
      Bedankt voor de info en de tip. Iemand nog wat meer inzicht in wat Kaeseman precies inhoudt en mijn andere nog ontbeantwoorde vragen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcx77
        Bedankt voor de info en de tip. Iemand nog wat meer inzicht in wat Kaeseman precies inhoudt en mijn andere nog ontbeantwoorde vragen?
        Dat is de TOP van het b&w gamma....
        -=- Light is the key...

Comment

Bedenk dat er ook nog steeds lineaire polarisatiefilters zijn. Deze hebben een veel beter polariserend vermogen. Het probleem kan echter zijn dat je autofocus misleid wordt door het gefilterde licht. Het effect van een lineair t.o.v. een circulair polaristaie filter is echter behoorlijk groot in mijn ervaring.
          Ik gebruik dan ook lineair, is nog goedkoper ook.
          AF problemen kun je misschien bij de handelaar testen? Of gewoon hanmatig scherpstellen...

Comment

Er zijn twee soorten: lineair voor niet AF camera's en circulair voor AF camera's. Een lineair op een AF digitale reflex zal regelmatig voor belichtingsfouten zorgen. In die camera zit namelijk ook een polarisatie filter voor de lichtmeter. Daardoor worden glimlichtjes niet gezien door de lichtmeter en blijven ze dus als glimlichtjes bestaan.

Of een filter slim moet zijn of niet, hangt af van de grootste beeldhoek die je gaat gebruiken. Ik ken slim filters die toch donkere randen geven.

Jaren geleden was er een test in het Duitse Fomag, daar kwamen alleen Nikon pola filters als beste uit de test. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Kijk maar eens bij Nikon Belux in de prijslijst.

Nikon heeft weer twee soorten.
            De oudere zijn het duurst, want als je een 62 mm filter koopt, heb je voor 72 mm aan glas. Kijk dat is nu eens super slim. Nooit geen donkere randen, ook niet met een 18 mm Nikkor. Maar de prijs is er dus ook naar. Je koopt bijna twee keer meer glas dan dan je voor een 62mm nodig hebt.

De C-PL II filters houden de zelfde maat. Bruikbaar voor normale en tele objectieven.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

dus voor mijn lens tamron 28-75 sp af 2.8 xr di moet het GEEN SLIM filter zijn ??
              estamos llegando
              http://users.telenet.be/studiocamosci

Comment

Working...
              X