Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lightbox, lichttent ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lightbox, lichttent ...

Ik vond er niks concreet over terug .... wel die thread van die zelfgemaakte maar dat heb ik niet nodig ...

Ik was zo wat aan het zoeken en ik kwam er van enorm veel verschillende merken tegen amaai! Ik vraag mij dan ook af of die allemaal van de zelfde kwaliteit zijn ...

Vereiste:

het moet opvouwbaar zijn tot een rondje (zoals een reflectie scherm) vooral mobiel
    en van redelijke kwaliteit zijn ...

Lastolite onderscheid zich wel van de andere: http://www.lastolite.com/cubelite.php gebruik makend van 1 licht en de andere kant met een reflectie scherm of dit werkt ik zou geen gedacht hebben.

Het zijn de duurste en je hoeft maar gebruik te maken van 1 lamp ...
    Maar er is ook geen drempel zoals bij een interfit ..

Interfit, (daar is mijn reflectie scherm van en ik ben daar tevreden over) of de kwaliteit van de tenten iets is, weet ik niet ...
    Hier zie je ook die drempel zo'n 4 cm voor dat cirkelke te maken ...

* Heeft zo'n drempel geen beperkingen ?
    * Welke lampen gebruik je er het best voor, daglichtlampen in een gewone bureaulamp?
    * Hoeveel watt?
    * Wat gebruiken jullie als achtergrond, gewoon papier (lijkt mij het beste) dan die pvc achtergronden die verkreukelen je kan dat wel strijken maar dat is de bedoeling niet
    Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
    Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Re: lightbox, lichttent ...

Ikzelf gebruik een Cubelite (90cm) van Lastolite. Dat is wel een duur (+-180€) ding, maar ik gebruik toch enkele keren per week. Er bestaan veel alternatieven voor, hoe goed die zijn weet ik niet, misschien zijn ze wel even goed

Als achtergrond gebruik ik de PVC folie als achtergrond en/of soms plexi, als ik reflectie wil.

Ik heb al met daglichtlampen gewerkt, ik vind dat persoonlijk minder handig omdat je al vlug last hebt van reflectie, dat ze niet dimbaar zijn en dat je er er geen beweging mee kan bevriezen.
    Natuurlijk bestaan er wel lampen van 400watt, die dimbaar zijn, waar je diffusors en softboxen voor kan plaatsen en die al dan niet dimbaar zijn. Het nadeel is dat je veel geld kwijt bent.
    Dus dan koop je imo beter een flitsset van 150watt/s (meer als voldoende voor in een lichttent te werken).

Ik werk met twee flitsers met redelijke grote sofbox en gebruik atlijd een reflectiepaneel. Niet enkel voor licht, maar ook voor reflectie. (kijk maar even bij mijn "vorken foto's bij stilleven, daar heb ik dus een zwart reflectiepaneel gebruikt, anders stond ik er zelf in.)

Deze winkel is niet van mij, wil geen reclame maken , maar misschien wel een handige link! Je vind er bijna alles terug i.v.m. flitsers, softboxen, lichttenten, achtergronden,...,...

Indien nog vragen, laat maar komen
    Last edited by Maarten_T; 10 september 2006, 15:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
      Ikzelf gebruik een Cubelite (90cm) van Lastolite. Dat is wel een duur (+-180€) ding, maar ik gebruik toch enkele keren per week. Er bestaan veel alternatieven voor, hoe goed die zijn weet ik niet, misschien zijn ze wel even goed

Als achtergrond gebruik ik de PVC folie als achtergrond en/of soms plexi, als ik reflectie wil.

Ik heb al met daglichtlampen gewerkt, ik vind dat persoonlijk minder handig omdat je al vlug last hebt van reflectie, dat ze niet dimbaar zijn en dat je er er geen beweging mee kan bevriezen.
      Natuurlijk bestaan er wel lampen van 400watt, die dimbaar zijn, waar je diffusors en softboxen voor kan plaatsen en die al dan niet dimbaar zijn. Het nadeel is dat je veel geld kwijt bent.
      Dus dan koop je imo beter een flitsset van 150watt/s (meer als voldoende voor in een lichttent te werken).

Ik werk met twee flitsers met redelijke grote sofbox en gebruik atlijd een reflectiepaneel. Niet enkel voor licht, maar ook voor reflectie. (kijk maar even bij mijn "vorken foto's bij stilleven, daar heb ik dus een zwart reflectiepaneel gebruikt, anders stond ik er zelf in.)

Deze winkel is niet van mij, wil geen reclame maken , maar misschien wel een handige link! Je vind er bijna alles terug i.v.m. flitsers, softboxen, lichttenten, achtergronden,...,...

Indien nog vragen, laat maar komen

Das al een leuke uitleg! ...

De winkel staat al een tijdje tss mijn favo's ...
      Het aankopen van flitser zie ik niet direct zitten, want als ik er zou willen aankopen zouden het er ineens zijn van 300 W. En idd die kleine van 150W zijn zeker niet slecht ! ...

Ik zou het liefst werken met continuelicht, aangezien die lampen ook dimbaar zijn kan je ook een dimmer plaatsen tussen die bureaulampen allemaal wel minder professioneel .. maar het moet binnen mijn (studenten) budget blijven. ...
      Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xentro Bekijk bericht
        Das al een leuke uitleg! ...

De winkel staat al een tijdje tss mijn favo's ...
        Het aankopen van flitser zie ik niet direct zitten, want als ik er zou willen aankopen zouden het er ineens zijn van 300 W. En idd die kleine van 150W zijn zeker niet slecht ! ...

Ik zou het liefst werken met continuelicht, aangezien die lampen ook dimbaar zijn kan je ook een dimmer plaatsen tussen die bureaulampen allemaal wel minder professioneel .. maar het moet binnen mijn (studenten) budget blijven. ...
        Met continu licht werken gaat ook, als je met een bureaulamp werkt ga je geen dimmer nodig hebben hoor. Je hebt sowiso veel licht nodig. Wat ik je dan wel kan aanraden is met kalkpapier softboxen te bouwen.

Met blauwe folie kan je ook het licht kouder maken, je gaat dan geen blauwe foto's krijgen, maar de kleurtemperatuur gaat wel verhogen (bureaulampen geven atlijd veel te warm licht). In raw ofwel een witbalans instellen zou ik ook doen als je niet met dezelfde kleurtemperatuur werkt.

Comment

Met continu licht werken gaat ook, als je met een bureaulamp werkt ga je geen dimmer nodig hebben hoor. Je hebt sowiso veel licht nodig. Wat ik je dan wel kan aanraden is met kalkpapier softboxen te bouwen.

Met blauwe folie kan je ook het licht kouder maken, je gaat dan geen blauwe foto's krijgen, maar de kleurtemperatuur gaat wel verhogen (bureaulampen geven atlijd veel te warm licht). In raw ofwel een witbalans instellen zou ik ook doen als je niet met dezelfde kleurtemperatuur werkt.
          Ik heb een whibal liggen (grijskaart)

Alvast bedankt voor de comments !

Comment

Met die lampen die daglicht uitstralen zou dit normaal toch verholpen zijn ... ? Of zie ik iets over het hoofd en dan nog kun je dit oplossen met een whibal shot en dan de witbalans verbeteren in C1 ...

Qua lichthoeveelheid, voor productfotografie gebruik je toch een statief dus je kan voor iets langere sluitertijden gaan ...

Als je al 2 fliters gebruikt waar staat je reflectie scherm dan? Dat kan ik me moeilijk voorstellen ... ik weet ook wel dat dit afhankelijk is van wat je wil fotograferen maar in het algemeen zo ?

ps. Je foto's met die vorken vallen goed mee !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xentro Bekijk bericht
              Met die lampen die daglicht uitstralen zou dit normaal toch verholpen zijn ... ? Of zie ik iets over het hoofd en dan nog kun je dit oplossen met een whibal shot en dan de witbalans verbeteren in C1 ...

Qua lichthoeveelheid, voor productfotografie gebruik je toch een statief dus je kan voor iets langere sluitertijden gaan ...

Als je al 2 fliters gebruikt waar staat je reflectie scherm dan? Dat kan ik me moeilijk voorstellen ... ik weet ook wel dat dit afhankelijk is van wat je wil fotograferen maar in het algemeen zo ?

ps. Je foto's met die vorken vallen goed mee !
              Je wil je product goed uitlichten, dus je kan een langere sluitertijd gebruiken, dat is geen probleem, wat wel een probleem is dat je achtergrond/ondergrond zo niet atlijd even goed mee oplicht of teveel oplicht en hierdoor kleuren kunnen veranderen. Dan krijg je vaak grijs ipv wit en dat is achteraf moeilijk op te lichten omdat je product dan ook teveel oplicht.

Ik hang het reflectiepaneel ofwel aan een 'boom statief', zo kan ik het ofwel boven het product brengen ofwel voor het product plaatsen. Wanneer ik het voor het product plaats heb ik zelf wel nog maar een heel klein gaatje voor een foto te maken. (zoals bij de vorken foto's, om reflectie te vermijden) Soms plaats ik het ook links of rechts wanneer ik een flitser achter de lichttent zet voor tegenlicht of als ik 'hemellicht' wil, lichts langs boven dus.

HIER is een voorbeeld met: 1 softbox achter het de lichttent (tegenlicht) en 1 softbox boven de lichtent (hemellicht). Hier heb ik links een reflectiepaneel wat eigelijk het licht opvangt. Is eigenlijk niet noodzakelijk nodig omdat een lichttent wit is en toch al veel reflecteerd, maar het helpt wel.

Er zijn vast nog heel veel mogenlijkheden, maar dat is de mijne ongeveer. Kheb het ook uit ervaring geleerd en ondervonden.
              Last edited by Maarten_T; 10 september 2006, 23:03.

Comment

Working...
              X